Koncert Kwintetu Akordeonowego w Sieradzu
Wczoraj w Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Sieradzu odbył się koncert pt. "Bach akordeonowo". Inspiracją do opracowania bachowskiego repertuaru była dla członków Kwintetu Akordeonowego płyta Richarda Galliano pt. "Bach”.
Licznie zgromadzona publiczność miała niecodzienną okazję wysłuchać utworów Jana Sebastiana Bacha wykonywanych na akordeonach. Na początku zabrzmiała prześliczna Aria, wielokrotnie transkrybowana na różne instrumenty, to druga część Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068. Sławę przeboju estrad koncertowych zyskała przede wszystkim dzięki opracowaniu Augusta Emila Daniela Ferdinanda Victora Wilhelmjego, wybitnego niemieckiego skrzypka. Dzięki opracowaniu Wilhelmjego utwór otrzymał przydomek Arii na strunie G, ponieważ w swej transkrypcji na skrzypce solo z akompaniamentem fortepianu Wilhelmj wybrał taką tonację, że do wykonania całej arii starczała jedna jedyna struna skrzypiec G. Autorem opracowania na kwintet akordeonowy Arii jest Lech Puchnowski.
Następnie akordeoniści przedstawili zrekonstruowaną wersję koncertu obojowego g-moll BWV 1056R. Autorem tej i pozostałych transkrypcji jest Sławomir Cieślak.
Suity na wiolonczele solo bardzo długo nie były grywane, wiolonczeliści odrzucali je jako "dziwactwo". Dopiero ok 1909 r. po raz pierwszy wprowadził je wszystkie na estradę koncertową Pablo Casalas. Dziś należą do repertuaru każdego ambitniejszego wiolonczelisty.
Preludium z I Suity wiolonczelowej BWV 1007 wykonał solista dzisiejszego koncertu Sławomir Cieślak. Muzyk znakomicie poradził sobie z wymagającą i niełatwą kompozycją Bacha.
Publiczność usłyszała też Koncert skrzypcowy a - moll BWV 1041 - utwór bardzo dynamiczny, z liryczną częścią środkową i brawurowym Gigue na zakończenie.
Koncert zakończyła Badinerie z z II Suity orkiestrowej h - moll BWV 1067. Badinerie - czyli żarcik, utwór lekki, a przede wszystkim bardzo zanany z oryginalnego wykonania z fletem w roli głównej. Soliście akompaniowali: Marcin Wieczorek - akordeon I, Jakub Toboła - akordeon II, Przemysław Pawlak - akordeon III i Emil Jarząb - akordeon basowy.