06.02.2017 13:51:28 (Aktualizacja: 06.02.2017 15:59:47)
Sieradz i Zduńska Wola

Co ze smogiem?

Przyczyn smogu możemy doszukiwać się w bezwietrznej pogodzie, w spalinach z samochodów czy w dymie ze spalanych w piecach śmieci. Smog daje się we znaki także mieszkańcom Sieradza i Zduńskiej Woli. Czy istnieje możliwość zwiększenia ilości urządzeń do pomiaru pyłów zawieszonych w powietrzu? Jak takie pomiary odbywają się na terenie Sieradza i Zduńskiej Woli? Czy większa ilość pomiarów rozwiąże problem?

(fot. zdjęcie poglądowe (nasze.fm))

Mieszkańcy Zduńskiej Woli są wyczuleni na problem smogu. Świadczą o tym statystyki Straży Miejskiej za ubiegły miesiąc.

W miesiącu styczniu mieliśmy 29 zgłoszeń odnośnie rzekomego wypalania śmieci. Na wszystkie te interwencje strażnicy się udali. Szczerze powiem,że rzadko się to potwierdza, przeważnie to wilgotny miał, nieodpowiedni węgiel. Jest niż i mamy złudzenie,że coś się wypala, jednak każde takie zgłoszenie należy sprawdzić - mówi Paweł Szczepaniak, komendant Straży Miejskiej w Zduńskiej Woli.

Pojawia się pytanie, czy w regionie istnieje możliwość zwiększenia ilości urządzeń do pomiaru pyłów zawieszonych w powietrzu? Jak takie pomiary odbywają się na ternie Zduńskiej Woli?

- Na terenie Zduńskiej Woli przy ulicy Królewskiej 10, znajduje się jedna stacja manualna, która nie wykonuje tego pomiaru automatycznego w każdej chwili. Są to pomiary średniodobowe i z miesięcznym opóźnieniem publikowane na stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska - mówi Beata Turlakiewicz, wice prezydent Zduńskiej Woli.

Podobnie pomiary odbywają się w Sieradzu. Na terenie miasta znajduje się jeden manualny pomiar emisji i mieści się na budynku Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przy ulicy Polnej. Mierzy on parametr PM10.

- Każdy może wejść na stronę WIOŚ i sprawdzić wyniki pomiarów. Urządzenie do pomiaru znajduje się na budynku MOPS-u, ponieważ wcześniejsze badania wykazały,że na terenie Starego Miasta zanieczyszczenie było duże - mówi Urszula Pająk, kierownik Referatu Ekologii i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miasta Sieradza.

Zarówno przedstawiciele władz Zduńskiej Woli jak i Sieradza uważają,że jest zapotrzebowanie na większą ilość tego typu urządzeń.

- Miasto już trzykrotnie występowało do WIOŚ w Łodzi z zapytaniami, czy istnieje w najbliższym czasie możliwość zamontowania na terenie miasta Zduńskiej Woli automatycznych urządzeń pomiaru. Znaleźliśmy się na 33 miejscu na liście rankingowej WHO, która wskazała że miasto miało przekroczenia dotyczące pyłów w skali roku. Skierowaliśmy zapytanie czy istnieje szansa lokalizacji takiej stacji na terenie naszego miasta. Czy WIOŚ jest zobligowany,że jeżeli Zduńska Wola znajduje się na tej liście to można przyspieszyć zakup tej stacji automatycznej i zamontować ją na terenie miasta? - mówi Beata Turlakiewicz.

O przydatności tego typu urządzeń wypowiedziała się również Urszula Pająk z sieradzkiego magistratu.

- Takie urządzenia przydałyby się też na innych osiedlach, ale montowanie ich jest po stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Są odpowiednie przepisy, które mówią gdzie powinny być zamontowane takie urządzenia, w zależności od mieszkańców danego obszaru

Na temat zakupu dodatkowych urządzeń do pomiaru stężenia zanieczyszczeń powietrza w naszym regionie wypowiedziała się kierownik delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Sieradzu, Antonina Wojtczak.

- W tej chwili jeśli miasto miałoby taki pomysł,żeby kupić urządzenie do ciągłego pomiaru stężenia zanieczyszczeń, wiązałoby się to z dużym nakładem finansowym. 300 tys. na jedno urządzenie, później jeszcze koszty eksploatacyjne to jest bardzo dużo. Nie odzwierciedlałoby stanu powietrza na terenie całego miasta, bo byłoby to tylko stężenie w danym punkcie. Wydaję mi się,że w tej chwili powinniśmy się skupić na tym.żeby zapobiec większemu zanieczyszczeniu powietrza. My z monitoringu więcej się nie dowiemy, wiemy że jest źle. Zatem zróbmy wszystko,żeby było dobrze. Żeby było dobrze, musimy tworzyć programy, które będą finansowo korzystne dla ludzi. Chodzi o to by nie musieli jednorazowo zapłacić dużej kwoty za przyłączenie sieci gazowniczej, która jest w Sieradzu. Żeby ludzie, którzy nie mają daleko mogli przyłączyć się do sieci cieplnej, ze względu na komfort jaki ma się z węglem czy przyłączeniem do ciepłowni miejskiej jest niewielki, bo 10 % to naprawdę nie jest taka duża kwota. 

Więcej na ten temat posłuchacie w odtwarzaczu po prawej stronie.

Komentarze

o2
07.02.2017 19:37:54
Widze że ludzie lepiej wiedzą co trzeba zrobić niż włodaże. Społeczeństwo wybiera, praktycznie podpowiada, prosi o ułatwienia a bizancjum się śmieje, podnosi ceny w PECu węgla nic nie normuje (jakość opału), na składach dowolność bez badania na zawartość siarki potem atakują staruszkę czy biedną rodzinę która pali w piecu (od dziada pradziada) i stresują smogiem wpływają na ego że źle robisz trujesz wszystkich w koło a sami kąpią się w pięciuset litrowych wannach jakuzi ogrzewają je dla jednej .. no może dwie osoby się kąpią (stary pryk i nastolatka vel studentka) i mają w tyłku ocieplenie klimatu, smog i zanieczysznienie środowiska. Ja też mam to gdzieś. Pozdrawiam lobbystów.
o2
07.02.2017 19:29:56
To że nitka gazu biegnie 14 km od domu to jest do obejścia. LPG ale tankowane ze swojej butli. Zakup takiej instalacji na początku dużo drożej niż z umowa z fimrą która wypożycza butlę. Przykładowo. Umowa darmo butla gaz 2-2,50, własna butla 0.90-1,20 wychodzi jak z sieci. Tylko trzeba mieć trochę kasy na początku na inwestycje ale może z dofinansowaniem .... lżej. Wasze głowy w tym.
Nowe-Stare
07.02.2017 19:07:52
Urządzenie pomiarowe dla Zduńskiej Woli proponuję zainstalować na osiedlu Nowe Miasto w okolicach świetlicy środowiskowej. Miasto pod względem zanieczyszczenia powietrza wyprzedzi na pewno Warszawę Kraków Rybnik ipt.
maja
07.02.2017 13:24:24
najgorzj smog jest na spacerowej w sieradzu palą czo mają niemozna okna otworzyć
dooda
07.02.2017 12:29:46
W tym roku mamy smog, ale ciekawe co się stało z glośnym w poprzednich latach ociepleniem klimatu albo jeszcze wcześniejszym dyżurnym tematem - dziurą ozonową?
Anna
07.02.2017 12:23:36
MÓDLMY SIĘ DZIZUSA KINGA of POLAND, On na oczyści powietrze nawet jak będziemy palili najgorszym węglem od świtu do nocy !
Xxx
07.02.2017 11:19:22
Ludzie zobaczcie ile jest aut ciężarowy na 100 km średnie spalanie 32l i jak kopcą. Kiedyś Wszystko pociagami wozili nie bylo aut osobowych. A ile zanieczyszczeń np.jest z kopalni i eletrowni Bełchatów. Powina byc elektrownia jądrowa
Gdzie sens, gdzie logika?
07.02.2017 11:10:57
Mamy do dyspozycji węgiel, biomasę, gaz. W centrach w gęstej zabudowie powinno ciepło dostarczać się z elektrociepłowni z węgla. Przy obrzeżach miast powinny być nitki gazu. Jeszcze dalej ludzie powinni palić pelletem a na końcu węglem w nowoczesnych kotłach. Ale w Polsce wszystko staje na głowie. Ciepłownie i elektrociepłownie będą musiały płacić za CO2 co podniesie ceny i zwiększy problem. Wymusza się aby spalali biomasę przez co jej ceny radykalnie poszły do góry, co zniechęca do wykorzystania jej przez zwykłych ludzi. W efekcie ludzie palą nieekologicznie węglem zamiast ekologicznie spalać biomasę. Za to ciepłownie i elektrociepłownie zamiast ekologicznie palić węglem to spalają biomasę, idealne paliwo do kotłów przydomowych. Tak jest wylewane dziecko z kąpielą. Zamiast tanio, ekologicznie i z racjonalnym wykorzystaniem surowców, robimy wszystko na opak.
zatruty mieszkaniec osiedla Złota
07.02.2017 10:56:36
Problem też jest latem kiedy jakiś super oszczędny właściciel domu grzeje wodę do mycia i rozpala swój piec latem skazując tym samym wszystkich sąsiadów na wdychanie tego smrodu na okrągło. Powinien być kategoryczny zakaz palenia w piecu latem ,są inne sposoby podgrzania wody .np. bojler , solary itp. Nie bądźmy takimi egoistami sami nie mieszkamy w naszym mieście
wielbiciel SIP
07.02.2017 08:08:34
A czy nie czasem rząd jest współodpowiedzialny za smogi itp. Zajmują się realizacją programów swoich wyborczych 500+ itp. , a odrzucili wszelkie plany związane realizacją wszystkich strategii związanych z energetyką odnawialną i niskoemisyjną . Z wyjątkiem geotermii - drogiej po cholerze , no ale tą ma ojciec dyrektor więc trzeba sprzyjać i finansować i teraz mamy tego skutki . Rząd znowu zwaliłby wszystko na samorządy , by potem wywalać skutecznych dobrych włodarzy. . Nic dodać i nic ująć
adam
07.02.2017 07:13:42
Dopóki Kaczyński się dymem nie podtruje to SMOG będzie wymysłem gorszego sortu.
haha
06.02.2017 23:49:35
Na węgiel od paru lat nie obowiązują zadne normy. Stare normy wygasły a nowych nikt nie określa, bo pewnie komuś to na ręke bo sprowadza z ukraińskich odkrywek i dobrze zarabia.
Kukiz15
06.02.2017 22:18:56
Przepraszam 0,3 % z 120 mln budrzetu. Stacja pomiarowa pozwala zdefiniować zagrożenia ,oraz jest opcja ostrzegania mieszkańców przed smogiem.
Do Kukiz15
06.02.2017 21:10:42
Zamiast brać się za politykę to lepiej poducz się matematyki. Co prawda dzisiaj takie czasy, że nie matura lecz chęć szczera..., ale dzielić przez 100 to jednak wypadałoby umieć jak już się krytykuje innych.
Tarcza
06.02.2017 20:39:12
do Kukiz15 W czym Ci pomoże ta automatyczna stacja pomiarowa? Wszyscy wiemy że jest źle i tylko regulacje prawne i programy wdrażane przez samorządy mogą ten stan zmienić.
bobek
06.02.2017 20:08:16
pitu pitu, sieć gazowa jest 14m od mojej działki i gazownia stwierdziła, że im się nie opłaca i nie ma ekonomicznego uzasadnienia, na nic odwołania, nawet do URE. Taka Polska.
do ha
06.02.2017 19:39:37
pewnie nikt nie sprawdza i palą węglem brunatnym od ruskich
Kukiz15
06.02.2017 18:57:36
Automatyczna stacja pomiarowa to koszt 350 tyś zł , w stosunku do budżetu 120 mln zł to zaledwie 3 % ...... więc nie ma co się oglądać na ministerstwo tylko kupić. Wasza nieudolność w kierowaniu miastem jest widoczna wszędzie .Rok temu mówiliśmy o problemie publicznie i w do dziś powtarzacie że jest problem ,nadal nic z tym nie robiąc.
o2
06.02.2017 18:42:52
W Sieradzu nie kontrolują, boją się a bo to znajomy z podstawówki, sąsiad z bloku i taki strażnik nic nie robi.Ta Służba nic nie robi w tym temacie w mieście. Wystarczy zmienić na ekogroszek który jest węglem i sam proces spalania przebiega płynnie i nie kopci. W śmieciuchu jak się nagrzeje w komorze kotłuje się węgiel bez powietrza zanim odgazuje zanim zajmie się ogniem i dopali. Kupcie sobie drony i polatajcie nad kominami tak prewencyjnie i wrazie czego zbadać.
xyz
06.02.2017 18:08:17
Prawda jest taka, że ludzie palą wszystkim nie tylko węglem i tu jest problem. Można inwestować w zieloną energię ale szkoda, że wiatrak stoi u sąsiada nie u mnie i szkodzi. Inwestuje się w kopalnie, które przynoszą straty tylko po to, żeby ludzie prace mieli.
Mundek
06.02.2017 17:40:19
Sprawdzić węgiel na składnicach jakie badziwie sprzedają a nie ludzi się czepiacie tam was nie ma
kuba
06.02.2017 16:56:08
do "ha" - węgiel węglem, ale ludzie wszelkimi śmieciami palą w piecach zamiast do kosza wyrzucać.
ha
06.02.2017 16:05:45
Czy ktoś sprawdza jakość węgla na składach?
K.
06.02.2017 15:25:25
Najlepiej dać po jednym urządzeniu na każdy komin. Piece węglowe są najtańsze w eksploatacji. Za chwilę będzie, że olej gaz jest lepszy. Zgodzę się z tym ale koszty są też dużo większe. Nie wiele osób może sobie pozwolić na wymianę całego ogrzewania na nowe i docieplenie budynku.
mieszkaniec
06.02.2017 15:19:45
rozbudujcie nitki gazu ziemnego i po problemie przypominam że sieć gazu nie musi należeć tylko do gazowni, może być budowana przez samorządy- gminy/urzędy miasta itp

Więcej informacji

Zduńska Wola

Umowy na dofinansowanie projektów turystycznych podpisane

Dzisiaj, 15:10:46

Pięć samorządów podpisało umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego na dofinansowanie przedsięwzięć turystycznych w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Sieradz - Zduńska Wola - Łask. Unijne dotacje na inwestycje to ponad 31 mln zł. Formalności dopełniono dziś, 2 kwietnia, w Zduńskiej Woli.

1
Zduńska Wola

Powiat remontuje budynek po telekomunikacji

Dzisiaj, 15:36:27

Rozpoczęła się kolejna z większych inwestycji, którą zrealizuje powiat zduńskowolski. To przebudowa i modernizacja budynku przy ulicy Piwnej 8a, po dawnej Telekomunikacji na potrzeby starostwa.

1
region
SPORT

II Leśny Bieg Gminy Brzeźnio. Trwają zapisy

Dzisiaj, 16:02:55

13 czerwca odbędzie się II Leśny Bieg Gminy Brzeźnio - Tumidaj 2026. Zgłoszenia przyjmowane są drogą elektroniczną.

0
Nasze Radio 104,7 FM
Co teraz?
On Air
22:34
Czasami
Paweł Domagała
Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie!
Co teraz?
On Air
22:34
Panowie FP
Jan Pietrzak/Piotr Fronczewski
00:00 00:00
2.04.2026 Umowy na dofinansowanie projektów turystycznych podpisane
2.04.2026 Rozmowa z Jowitą Królikowską, dyrektorem i LOim. K. Jagiellończyka w Sieradzu
1.04.2026 Posłowie Parlamentu Europejskiego odwiedzili Terminal multimodalny w Zduńskiej Woli - Karsznicach
1.04.2026 Program Posesja. Gościem Tomasz Woźniak, wójt Wróblewa cz. III
1.04.2026 Program Posesja. Gościem Tomasz Woźniak, wójt Wróblewa cz. II

Co, gdzie, kiedy

03.04.2026
Spotkanie dla przedsiębiorców
Biuro "Łódzkie dla Biznesu" w Sieradzu, ul. Jana Pawła II 3
05.04.2026
Spotkanie Wielkanocne dla dzieci
Kraina Carpe Diem w Charłupi Małej
09.04.2026
Prelekcja Gabriela Bartkiewicza o Nowym Jorku
Miejska Biblioteka Publiczna w Sieradzu, ul. Polna 36 A (Park Broniewskiego)
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1
Bletka
Komu miałabym powiedzieć
2
Kungs, Theophilus London
Galaxy
3
Yearboox
Graceland
Nasze Radio 104,7 FM
🎵 Ładowanie...