Kolory Polski- Rogów i Krośniewice
Kolorów Polski ciąg dalszy. W najbliższy weekend Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej zawita do Rogowa, a dzień później do Krośniewic. W sobotę usłyszymy Orkiestrę Klezmerską Teatru Sejneńskiego, a w niedzielę Aleksandrę Świgut i Marcela Markowskiego.
W sobotę 3 sierpnia o 18:00 w Arboretum SGGW w Rogowie przy ul. Leśna 1 odbędzie się koncert pt."Muzyka Pogranicza" w wykonaniu Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego.
Określenie "klezmer" pochodzi od dwóch hebrajskich słów: klej – narzędzie, instrument, i zemer – muzyka. Prawdziwy klezmer czuł się ściśle związany ze swoim instrumentem muzycznym. Muzyka klezmerska służyła dopełnieniu ceremoniału ślubu i tworzeniu nastroju radości na weselu, ale w klezmerskim graniu najbardziej liczyły się emocje. Nie zabraknie ich z pewnością podczas koncertu Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego, którą tworzą młodzi ludzie związani z Fundacją i Ośrodkiem "Pogranicze – sztuk, kultur, narodów" w Sejnach. Obie te instytucje w swojej pracy edukacyjnej i artystycznej odwołują się do wielokulturowego dziedzictwa Europy Środkowo-Wschodniej. Orkiestra powstała w trakcie pracy nad teatralną inscenizacją "Dybuka" Szymona Anskiego (premiera: 1996). Dzisiaj to już kolejne pokolenie sejneńskich muzyków. Zmienia się też instrumentarium zespołu, a tym samym jego brzmienie. W ostatnich latach "Sejneńską Spółdzielnię Jazzową" (kolejny program prowadzony przez sejneńskich muzyków) odwiedzali Mikołaj Trzaska i Raphael Rogiński, wybitni muzycy młodego pokolenia poszukujący inspiracji w muzyce żydowskiej. Spotkanie z pierwszym z wymienionych zaowocowało zaproszeniem Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego do udziału w realizacji ścieżki dźwiękowej do filmu "Wołyń" Wojciecha Smarzowskiego.
Wykonawcy:
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego:
Michał Jachimowicz – sakshorn tenorowy;
Zosia Głowińska, Hubert Okulanis – sakshorn altowy;
Maciej Popiel – saksofon altowy/klarnet;
Paweł Jaczewski, Maja Misiukanis, Maja Głowińska, Janek Głembocki – saksofon altowy;
Tadeusz Soroko – tuba;
Mateusz Sznejkowski – puzon suwakowy;
Patryk Masłowski – puzon wentylowy;
Dominik Sekura, Kacper Szroeder, Marcin Dąbrowski, Michał Popiel – trąbka;
Ola Głowińska – gitara;
Michał Moniuszko – kontrabas;
Wojciech Szroeder – akordeon;
Mikołaj Pol – wibrafon/cymbały;
Dominika Korzeniecka, Mateusz Bartosiewicz – perkusja;
Borys Pol, Milena Moniuszko – perkusjonalia
W programie koncertu: "Turkisher", "Marsz", "B’ shaas hakiddu", "Cigojner czok", "Sirba popularis", "Chasidik suita", "Zara Khao", "Abspil far di mechatunim", "Sukijaki", "Freilach", "Romanian hora"
W niedzielę 4 sierpnia o 19:00 w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Krośniewicach przy ulicy Łęczycka 5 odbędzie się koncert pt. "Muzyczny Salon Rajmunda Rembielińskiego" w wykonaniu Aleksandry Świgut i Marcela Markowskiego.
Rajmunda Rembielińskiego (1775– 1841) uważa się za twórcę Łodzi przemysłowej. Kulturę czasów tej mało znanej postaci przybliży koncert w Krośniewicach.
Jako prezes Komisji Województwa Mazowieckiego Rembieliński stworzył plan uprzemysłowienia województwa, w którego skład wchodziła wówczas Łódź. Powierzono mu utworzenie osad sukienniczych na tym terenie. Doceniając walory Łodzi – dogodne płożenie na szlaku handlowym, dużo wód i lasów – wybrał ją na miejsce osiedlenia tkaczy z Niemiec, czym zdeterminował jej przyszłość. Rembieliński położył też duże zasługi dla innych miast województwa, w tym dla Krośniewic, które wówczas były prywatnym majątkiem. W jego posiadanie wszedł poprzez małżeństwo z Agnieszką Heleną Opacką, córką hrabiego Chryzantego Opackiego, i spędził tam ostatni okres życia. Czy lubił muzykę i słuchał koncertów? Możemy sądzić, że tak. Był bowiem człowiekiem wykształconym (ukończył Szkołę Rycerską w Warszawie ze stopniem oficerskim) i światłym. Wspierał oświatę i kulturę, doprowadzając m.in. do otwarcia sceny teatralnej w pięciotysięcznym Płocku. Za jego czasów chętnie słuchano muzyki Fryderyka Chopina i Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, utwory m.in. tych kompozytorów zabrzmią w Krośniewicach. Historyczny charakter wieczoru podkreśli fakt zastosowania XIX-wiecznego pianoforte, przodka obecnie używanych fortepianów. Zagra na nim Aleksandra Świgut, laureatka wielu konkursów, w tym 2. nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018). Drugi artysta wieczoru – Marcel Markowski – jest uznanym solistą i liderem wiolonczel orkiestry Sinfonia Varsovia.
Wykonawcy:
Aleksandra Świgut – pianoforte
Marcel Markowski – wiolonczela
Program:
F. Chopin – Preludium cis-moll op. 45
F. Mendelssohn-Bartholdy – Fantazja fis-moll op. 28
J. Brahms – Intermezzo A-dur op. 118
F. Chopin – Polonez fantazja As-dur op. 61
R. Schumann – Adagio i Allegro op. 70
F. Mendelssohn-Bartholdy – II Sonata wiolonczelowa D-dur op. 58, część 3 Adagio
F. Chopin – Polonez C-dur op. 3
R. Strauss – Morge