Ostatni wyjazdowy weekend z Kolorami Polski
W najbliższy weekend będziemy mieć ostatnią okazję, żeby ruszyć na festiwalowy szlak. W sobotę koncert w ramach Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej odbędzie się w Wolborzu, w niedzielę w Sudziannie - Poświętnem.
sobota 24 sierpnia / godz. 19:00
WOLBÓRZ park obok Pałacu Biskupów Kujawskich, ul. Frycza Modrzewskiego 107 - scena plenerowa
Motion Trio
Motion Trio - ogień muzyki o wschodnioeuropejskich korzeniach i lodowata precyzja wielkich kompozytorów klasycznych. "Motion music" lider zespołu, Janusz Wojtarowicz, definiuje jako muzykę, która poszukuje nowych dźwięków, nowych możliwości gry na akordeonie, nowego spojrzenia na niewykorzystany dotąd fascynujący instrument. Ich styl to niepowtarzalne brzmienie połączenia minimal music, jazzu, rocka i folku. Muzykę Motion Trio docenili współcześni mistrzowie, tacy jak Michael Nyman, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Bobby McFerrin czy Joe Zawinul. Siłą zespołu są bowiem autorskie kompozycje jego członków.
Motion Trio zachowuje czystość dźwięku akordeonu: bez przetwarzania, bez udziału innych instrumentów, bez trików techniki. Artyści grają na akordeonach Pigini Sirius Millenium, uważanych za najlepsze na świecie. Polegają jedynie na swojej doskonałej umiejętności gry na tych instrumentach, wyobraźni i talencie. Wydanych do tej pory przez Motion Trio 12 płyt zdobyło szerokie uznanie i nagrody zarówno krytyków muzyki jazzowej, jak i klasycznej. Zespół wystąpił w 40 krajach świata na niemal wszystkich kontynentach, w tym w największych salach koncertowych, m.in. nowojorskiej Carnegie Hall, Barbican Center w Londynie czy wiedeńskim Konzerthausie. W tym roku, już po raz trzeci, zagra na festiwalu Kolory Polski.
Wykonawcy:
Motion Trio w składzie:
Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek, Marcin Gałażyn - akordeon
niedziela 25 sierpnia / godz 19:00
Mistrzowski Mozart
POŚWIĘTNE bazylika Matki Bożej Świętorodzinnej w Studziannie-Poświętnem, Poświętne, ul. Główna 7
Wielka Msza c-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta to kompozycja równie wspaniała, jak jego słynne Requiem. Zwana jest Wielką ze względu na potężnie zakrojony plan dzieła i bogactwo środków wyrazu. W tej mszy wirtuozowskie partie solowe sąsiadują z 5- i 8-głosowymi partiami chóralnymi, wiele jest kunsztownych odcinków polifonicznych, szeroko wykorzystane są głosy instrumentów dętych, rozbudowana partia orkiestry. Mozart tworzył to dzieło z myślą o Konstancji Weber - obiecał, że skomponuje mszę, jeśli zostanie ona jego żoną. I oczywiście Konstancję obsadził w jednej z partii solowych. Do możliwości jej głosu zostały dostosowane partie sopranu. Mało kto wie, że ta msza - podobnie jak późniejsze Requiem - pozostała niedokończona. Trudno dociec, jakie były powody zarzucenia komponowania tak zaawansowanego dzieła. Oryginalnymi ogniwami napisanymi przez Mozarta były: Kyrie, Gloria, Sanctus, Benedictus i pierwsza część Credo. Brakowało kolejnych fragmentów Credo (od Crucifixus), Agnus Dei i Dona nobis pacem. Pozostawione przez kompozytora fragmenty są najwyższej próby, mimo że msza nie jest jednolita stylistycznie. Oscyluje pomiędzy modelem teatru operowego a barokowymi wzorcami muzyki sakralnej. Dla potrzeb prawykonania Mozart uzupełnił dzieło fragmentami z innych swoich mszy. Premiera odbyła się w Salzburgu (1783). Obecnie funkcjonuje kilka opracowań utworu. Ich twórcy korzystają, w miarę możliwości, z zachowanych kompozytorskich szkiców i domniemanych pierwowzorów.
- Miło nam będzie zaprezentować ten przepiękny oratoryjny utwór w znakomitym wykonaniu łódzkich filharmoników i chóru pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej, Pawła Przytockiego - zapowiadają organizatorzy.
Wykonawcy:
Elżbieta Wróblewska – mezzosopran
Tomasz Zagórski - tenor
Wojciech Gierlach - bas
Paweł Przytocki - dyrygent
Dawid Ber - przygotowanie chóru
Orkiestra Symfoniczna i Chór F