Kolory Polski - koncert inaugurujący w Gidlach, kolejny w Skierniewicach
W najbliższy weekend rozpocznie się 22. edycja Festiwalu Kolory Polski. Jak zaznaczają organizatorzy - niezmiernie cieszą się ze spotkania podczas 22. edycji Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski". Szczególnie cenne są te spotkania po tak długim czasie koniecznego dystansu, przeniesieniu artystycznej działalności do przestrzeni internetu.
Pierwszy koncert odbędzie się w sobotę, 24 lipca o 19:00, w Gidlach, w Bazylice Matki Bożej - kościół pw. Wniebowzięcia NMP, plac Dominikański 6
Wystąpią: Iwona Lubowicz – sopran, Liliana Stawarz – klawesyn/kierownictwo artystyczne, Royal Baroque Ensemble w składzie: Karolina Zych – flet traverso; Anna Nowak- Pokrzywińska, Alicja Sierpińska – skrzypce barokowe; Karolina Habało – altówka barokowa; Anna Cierpisz – wiolonczela barokowa; Grzegorz Zimak – kontrabas; Witold Wilgos – chitarrone/gitara barokowa
Program: A. Vivaldi – Sinfonia z opery „Olimpiada” RV 725, Aria „Ombre vane” z III aktu opery „Griselda” RV 718, Koncert fletowy „Il Gardellino” D-Dur RV 428; G.F. Haendel – Kantata „Mi palpita il cor” HWV 132, Aria Oberta „Barbara! Io ben lo so” z opery „Alcina” HWV 34; G.Ph. Telemann – Suita B-dur „Les Nations” TWV 55:B5
Przez wiele lat jako mistrzów baroku ceniono głównie Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla. Tymczasem epoka ta zrodziła wielu wybitnych artystów – dzieła dwóch z nich, Antonia Vivaldiego i Georga Friedricha Telemanna, tworzą program koncertu w gidelskim sanktuarium.
Vivaldi kojarzony jest zwykle z koncertami skrzypcowymi (przede wszystkim „Le quattro stagioni”), ale jego dorobek obejmuje niemal wszystkie formy typowe dla baroku, w tym ponad 400 koncertów solowych na różne instrumenty, takie jak wiolonczela, flet, obój, organy czy mandolina. Zachwycają one oryginalnością tematów, wyrazistością rytmiczną i wyjątkową wrażliwością na muzyczne walory przyrody. Jest to zauważalne w „Czterech porach roku” i w zaledwie trzy lata późniejszym koncercie „Il Gardellino &rdquo, na co wskazuje sam jego tytuł (pol. szczygieł). Antonio Vivaldi to przykład kompozytora, którego twórczość po śmierci została zapomniana aż do lat 30. XX wieku. Podobny los spotkał Telemanna, cenionego także jako organista i kapelmistrz. Napisał on ponad 3000 utworów, w tym ok. 600 uwertur, a także koncerty, suity orkiestrowe, opery, msze i wiele innych. Obecnie podziwia się go za wielką inwencję melodyczną, ciekawą harmonię. Znawcy zwracają też uwagę na umiejętność oddania różnych stylów narodowych. W muzyce Telemanna spotykamy wątki polskie, co było efektem jego licznych podróży: w latach 1704–1708 pełnił funkcje muzyka nadwornego i kapelmistrza na dworze hr. Promnitza, dworzanina Augusta II Mocnego w Żarach (wówczas Sorau), bywał też gościem w pałacu w Pszczynie (Pleß). Z muzyką polską, zarówno dworską, jak i ludową, zetknął się też podczas późniejszych podróży po Polsce (Kraków, Warszawa).
Do epoki baroku przeniesie słuchaczy Royal Baroque Ensemble – polski zespół instrumentalny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku. Powstał siedem lat temu z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per musica&rdquo, a jego pierwszy występ miał miejsce podczas premiery opery „Agrypina” Georga Friedricha Haendla w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Później zespół przygotował też inne opery barokowe, m.in. Haendlowskiego „Orlanda” i „Semiramide riconosciuta” („Semiramida rozpoznana”) Leonarda Vinciego (nie mylić z Leonardem da Vinci, geniuszem renesansu). Członkami zespołu są doświadczeni muzycy, którzy koncertują też w innych zespołach muzyki dawnej, takich jak Arte dei Suonatori czy Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Artyści grają na kopiach instrumentów z epoki. Występują zwykle pod kierownictwem artystycznym Liliany Stawarz i tak też będzie w Gidlach. Liliana Stawarz, koncertująca klawesynistka, profesor Uniwersytet Muzycznego Fryderyka Chopina, to ceniona znawczyni estetyki muzycznej epoki baroku. Ma w swoim dorobku wiele nagród, m.in. nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, nominację do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida oraz nagrodę Fryderyk 2018 za płytę life z oratorium Antonia Caldary „Maddalena ai piedi di Cristo” („Magdalena u stóp Chrystusa”).
Kolejny koncert odbędzie się w niedzielę 25 lipca o 19:00 w Skierniewicach, w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP, plac Jana Pawła II 1
Wystąpią: Dominika Sznajder–Janczewska – skrzypce, Nela Zaforemska – skrzypce, Łukasz Błaszczyk – dyrygent, Orkiestra Kameralna Primuz
Program: W.A. Mozart – Divertimento D–dur, J.S. Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d–moll BWV 1043, G. Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową, W. Lemański – „Fab four”
Utwory przeznaczone dla orkiestr kameralnych pisali kompozytorzy różnych stylów i epok. Spośród dzieł barokowych kameraliści często wykonują Koncert na dwoje skrzypiec d–moll Johanna Sebastiana Bacha. Pełen polifonicznego kunsztu i ekspresji w dialogu instrumentów solowych, należy do chętnie słuchanych utworów instrumentalnych lipskiego kantora. W epoce klasycyzmu na orkiestrę kameralną komponowano między innymi divertimenta – kilkuczęściowe utwory będące rodzajem suity, o lekkim i pogodnym nastroju, rozbrzmiewające nierzadko podczas wieczornych biesiad. Do takich utworów należy Mozartowskie Divertimento D-dur.
Znacznie bardziej poważny charakter ma Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, uznawany za jej najważniejsze dzieło i nazywany nawet jej „IX Symfonią”. Utwór niezwykłe żywiołowy i pełen
energii, jest jednym z najświetniejszych przykładów neoklasycyzmu w muzyce polskiej. Z kolei „Fab four” to kompozycja łodzianina Wojciecha Lemańskiego, wykładowcy Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, specjalizującego się w muzyce teatralnej i filmowej (m.in. filmy „Edi&rdquo, „Mistrz&rdquo, „Mój rower”). Utwór „Fab Four” (tytuł nawiązuje do słynnego zespołu „The Beatles&rdquo, który nazywano „Fabulous Four&rdquo, w skrócie: „Fab Four”) powstał w styczniu 2015 roku na specjalne zamówienie orkiestry Primuz. Prawykonanie miało miejsce w Oslo w lutym 2015.
Orkiestra Kameralna Primuz, działająca przy Akademii Muzycznej w Łodzi, występuje od 2012 roku. Przez ten czas dała kilkadziesiąt koncertów w Polsce i za granicą z repertuarem klasycznym, jazzowym
i rozrywkowym. Z orkiestrą Primuz występowali tak znakomici artyści, jak Kevin Kenner, Adam Makowicz, Olga Pasiecznik, Krzesimir Dębski, Rafał Kwiatkowski, Zbigniew Raubo, Andrei Ioni?ă, Paweł Gusnar. Orkiestrę założył i prowadzi Łukasz Błaszczyk, profesor łódzkiej AM, zdobywca licznych nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych. W roku 1999 uczestniczył w światowym tournee Krystiana Zimermana jako jeden z koncertmistrzów „Polish Festival Orchestra&rdquo, występując w najsłynniejszych salach koncertowych w Europie i USA, w latach 2005–2015 był koncertmistrzem Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
W skierniewickim kościele jako solistki zagrają dwie skrzypaczki: Dominika Sznajder–Janczewska i Nela Zaforemska, liderki Orkiestry Kameralnej Primuz, laureatki wielu konkursów (nagrody za występy
solowe i w zespołach kameralnych) o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej.