Recital fortepianowy Julii Kociuban w Filharmonii Łódzkiej
Polonez to nasz najstarszy i najważniejszy taniec narodowy. Najsłynniejsze jego stylizacje stworzył Fryderyk Chopin, ale w XIX wieku pisało je wielu innych kompozytorów: Juliusz Zarębski, Józef Wieniawski, Alfons Szczerbiński czy Ignacy Jan Paderewski. Z okazji święta Konstytucji 3 Maja Filharmonia Łódzka zaprasza na recital Julii Kociuban, jednej z czołowych polskich pianistek swojego pokolenia. Polonezy kompozytorów polskich zabrzmią we wtorek 3 maja o 19:00.
Okazją do sprawdzenia jak dziś interpretuje się polonezy będzie świąteczny recital pianistki Julii Kociuban, absolwentki Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburg, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładowczyni Akademii Muzycznej w Łodzi. Artystka była dwukrotnie nominowana do Fryderyka, w tym za płytę z koncertami fortepianowymi Grażyny Bacewicz i Aleksandra Tansmana nagraną z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego.
3 maja w Filharmonii Łódzkiej w wykonaniu Julii Kociuban zabrzmi opus 22 Chopina czyli brawurowy, wirtuozowski i zarazem elegancki Polonez Es-dur, skomponowany jeszcze w Warszawie, a dokończony w Wiedniu, a także melancholijny, rozmarzony wstęp, dopisany kilka lat później w Paryżu - Andante spianato.
- Dramaturgia utworu - jako całości - jest prosta: trzeba było wprowadzić słuchacza w trans magią muzyki z pogranicza snu i jawy, by móc go brzmieniem orkiestrowego tutti i rytmami poloneza zbudzić do nowego życia - pisze Mieczysław Tomaszewski.
Melomani usłyszą także inne polonezy, których twórcami byli m.in. Józef Wieniawski, brat Henryka, słynny w Europie wirtuoz fortepianu, kompozytor i pedagog; Juliusz Zarębski, uczeń Ferenca Liszta, być może największy - choć nie do końca spełniony z powodu przedwczesnej śmierci - talent kompozytorski w Polsce drugiej połowy XIX stulecia; zapomniany dziś niemal zupełnie Alfons Szczerbiński, uczeń Edwarda Grella i Waldemara Bargiela w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, który działał przede wszystkim jako nauczyciel muzyki u hrabiego Platera w Niekłaniu; wreszcie Ignacy Jan Paderewski, jeden z największych pianistów wszech czasów, wielki patriota, polityk i działacz niepodległościowy.
Szczególnie ciekawe wydają się polonezy komponowane właśnie przez mniej znanych twórców. Jak interpretowali nasz najważniejszy taniec narodowy? Czy udało im się wyzwolić spod wpływu wielkich poprzedników?
Wykonawczyni:
Julia Kociuban - fortepian
Program:
- I. J. Paderewski - Polonez op. 9 nr 6
- A. Szczerbiński - Polonez z okazji Konstytucji 3 Maja
- J. Zarębski - Polonez melancholijny op. 10
- J. Wieniawski - Polonez triumfalny op. 21
- F. Chopin Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22