strzałka do góry
15.09.2022 14:58:40
Sieradz

Sezon grzewczy w Sieradzu. Rachunki będą wyższe

Sezon grzewczy zbliża się wielkimi krokami. Są tacy, którzy ogrzewają swoje mieszkania, domy i firmy korzystając z ciepła z sieradzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Trzeba się liczyć z tym, że rachunki będą wyższe, bo od lipca obowiązuje taryfa z nowymi cenami.

(fot. nasze.fm)

Wszystko wskazuje na to, że ciepło będzie nadal drożało. Od pierwszego lipca wprowadzaliśmy taryfę z nowymi cenami, co prawda z dużym opóźnieniem, bo ona miała wejść w życie od pierwszego lutego, ale ona była długo procedowana przez Urząd Regulacji Energetyki. Obecnie czekamy na kolejną decyzję URE dotyczącą wzrostu taryfy, wynikającego wyłącznie ze wzrostu cen węgla i uprawnień do emisji CO2. Kiedy ta decyzja będzie, tego nie wiemy. Czekamy - mówi Witold Stefaniak, prezes Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Sieradzu.

O jaką podwyżkę tym razem wnioskuje PEC?

- Z naszych wyliczeń wynika, że będzie to około 13% w porównaniu do tej taryfy lipcowej, natomiast dopóki nie ma ostatecznej decyzji URE, to nie możemy w sposób kategoryczny stwierdzić w jakiej wysokości ta podwyżka zostanie zatwierdzona - mówi Stefaniak.

Zmiany w taryfie obowiązującej od 1 lipca, odbiorcy odczują dopiero, kiedy zaczną ogrzewać swoje domy, mieszkania czy firmy. TUTAJ możecie zapoznać się z tą taryfą.

- W okresie letnim odbiorcy korzystają tylko z ciepłej wody, pełny efekt tej taryfy zaistnieje dopiero, kiedy zaczną korzystać z ogrzewania. Natomiast od momentu, kiedy została wydana ta decyzja, zatwierdzająca tę taryfę wprowadzoną w lipcu trzy razy była podwyższana cena węgla o kolejnych kilkadziesiąt procent w porównaniu do tego co jest w taryfie lipcowej, w związku z tym byliśmy zmuszeni złożyć kolejny wniosek o podwyższenie taryfy - dodaje prezes PEC.

Podwyżki są uzależnione od tego w jakim systemie odbiorcy rozliczają się za ciepło.

- To zawsze tak było, czy rozliczali się według taryfy tzw. dwuczłonowej czy jednoczłonowej. Jeżeli chodzi o taryfę dwuczłonową, czyli taką w której odbiorca płaci stałe opłaty przez cały rok za ciepło zamówione, natomiast za ciepło zużyte płaci w tych okresach, kiedy to ciepło zużywa, to ta cena wynika bezpośrednio z decyzji URE i ona jest ściśle określona. Natomiast w przypadku taryfy tzw. jednoczłonowej jest tak, że w cenie GJ kalkulowane są wszystkie pośrednie elementy wpływające na cenę, a więc również przesył,dlatego te różnice w cenach się pojawiają - tłumaczy Stefaniak.

Dodaje, że jesienią zeszłego roku odbiorcy otrzymali pisma zachęcające do zmiany taryfy z dwu na jednoczłonową.

A co z paliwem, którego potrzebuje PEC, żeby zapewnić ciepło odbiorcom?

- Jestem umiarkowanie optymistycznie nastawiony, ponieważ zrealizowaliśmy całą zeszłoroczną umowę z dostawcą, jeśli chodzi o ilość zamówionego węgla w związku z tym mamy pewne zapasy, które pozwalają nam spać spokojnie mniej więcej do stycznia. Podpisaliśmy pod koniec lipca umowę z dostawcą na aktualny sezon grzewczy. Ta umowa jest już realizowana od sierpnia i dzieje się to zgodnie z harmonogramem, więc jeżeli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego to paliwa w tym sezonie grzewczym nam nie zabraknie - mówi prezes sieradzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.

Pojawiają się też pytania dotyczące wzrostu stawek w związku z realizowaną w Sieradzu inwestycją. Czy budowa ciepłowni geotermalno - biomasowej ma wpływ na wysokość cen?

- Tutaj muszę kategorycznie powiedzieć, że to, że inwestycja jest realizowana w żaden sposób nie wpływa na cenę ciepła w tym sezonie grzewczym. Sposób wyliczania taryfy jest precyzyjnie określony przepisami prawa. Taryfa musi być zatwierdzona przez URE i nie ma możliwości uwzględniania w niej realizowanych czy przyszłych inwestycji. Te koszty nie wpływają na wysokość opłat za ciepło - odpowiada Stefaniak.

O komentarz w sprawie kosztów ciepła w tym sezonie poprosiliśmy też Stefanię Gąsiorowską, prezes Sieradzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

Poniżej możecie posłuchać jej wypowiedzi, z której wynika, że podwyżki opłat za ciepło w SSM będą niższe niż wynika z nowej taryfy PEC.


A to informacja, jaką członkowie Sieradzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej mogą zobaczyć w swoich blokach.

mw
Komentarzy: 47

Komentarze

Antman 02.10.2022 20:08:06
Jestem "pozytywnie" zaskoczony. Pismo przyszło, ale nie na temat 20 proc. podwyżki tylko 50 gr za metr kw. I to dopiero od stycznia 2023. Cóż, ciągle widać za mało, żeby nasi spółdzielcy chcieli protestować. Poczekamy, więc na kolejną...
Snoopi 30.09.2022 12:34:30
Poj.... Ich wszystkich dzisiaj dostałem pismo że czynsz mi wzrasta z 320pln na 533pln i to nie jest tylko kilka procent!!! jak tu mówiła Pani Prezes.
Goroncy 19.09.2022 12:56:34
Wystarczy obniżyć temp wody do CO, bo nikt nie ustawia termostatu na 4-5. Bloki są dobrze wyizolowane. To samo z wodą użytkową- parzy, jest za gorąca. Pralka, znywarka i tak sama podgrzewa zimną.
Antman 18.09.2022 08:26:42
Za kilka dni przyjdzie że spółdzielni pismo o kolejnej podwyżce, tym razem 20 procentowej. Ile procent ma wzrosnąć opłata za czynsz żeby ludzie się zbuntowali?
123 17.09.2022 07:00:16
Janek zamień kamienicę na blokowe M jak ci za drogo. Albo płacz i płać.
Do dobra zmiana itp 16.09.2022 21:29:33
Sieradz który wybrał PiS to też wieś? Czym niby wieś kupili co? Co ty myślisz że na wsi to tylko rolnicy mieszkają ?
Do Jaś 16.09.2022 21:23:55
Nie pisz głupot. Nikt nie chce wiatraka za płotem. Wiatrak hałasuje zwłaszcza w nocy bardzo go słychać. Mam km od domu. Ten hałas denerwuje ! Łatwo mówic miastowym wiatraki stawiać ! Sam sobie postaw pod domem !
Dobra zmiana nowy ład 16.09.2022 19:14:13
Polska wstaje z kolan i ruiny .Brawo wieś za głosy dla PIS .Pisowcy doskonale wiedzą kogo mogą kupić
Ju 16.09.2022 17:46:15
Basia super :) poszedłbym o krok dalej. Zamieszkajcie w jednym pokoju, najlepiej w pobliżu kuchni. Będzie wszystkim ciepło, a wspólne mycie w metalowej balii dostarczy wielu uciech i oszczędności wody. Pozdrawiam
Basia 16.09.2022 17:01:19
Mieszkam w domu jednorodzinnym. Mam ogrzewanie centralne na mial i drzewo.Juz w zeszłym roku wprowadzilam duże oszczędności,więc w tym roku akurat się przyda doświadczenie.Ludzie koniec z chodzeniem po mieszkaniu w krótkim rękawku. !!! Ubierajcie się chodząc po domu .Ja w poprzednim sezonie mimo stosunkowo niskiej temperatury w domu nie byłam ani razu chora.Maz i dzieci też nie.Za to teraz przegapilam ten moment między ciepłem a zimnem i już zlapalam przeziębienie.Pisze to po to żeby uświadomić tym co nie mają za dużego pojęcia jak łatwo złapać przeziębienie jak się chodzi po domu bez skarpetek,swetra itp .Wcale nie.musi być wysoka temperatura w domu czy mieszkaniu ale zawsze trzeba być stosownie ubranym.Polecam bo mam doświadczenie z poprzedniego sezonu.
Eko głupota i brak alternatywy 16.09.2022 15:58:09
Gdzie Sieradzki Alarm Smogowy jak teraz mamy grzać domy aby nie zamarznąć? Przyjmiecie nas do siebie? Ludzie wymienili piece a teraz gaz, prąd tak drogie, że braknie na chleb i leki. Właściciele Eko kotłów nie mają gdzie opału kupić albo ich na niego niestać. Zimą jak elektrownie nie dostarczą prądu z węgla i gazu to i pompy ciepła przestaną działać. Nawet chrustu nie ma po co zbierać bo do tego nowego kotła nie jak włożyć?!! :( PS: Fotowoltaika zimą gdy dzień jest od 8-16 nie pomoże bo wtedy jesteśmy w pracy a do działania też potrzebuje prądu. No i trzeba ją odśnieżyć rano słońce dotarło.
do Rolnik 16.09.2022 15:55:56
O to się naoglądałeś chłopie głupot i głupoty powtarzasz. W 2010 roku wprowadziłem się do domu. Za pierwszą tonę ekogroszku zapłaciłem 360 zł. Tak więc za jedną wypłatę mogłem kupić kilka ton. No ale to były rządy PO. Teraz rządzi Kaczyński tak jak 20 lat temu to może masz rację faktycznie.
do JDMSD 16.09.2022 15:49:17
Masz absolutną rację. Popieram !
Jaś 16.09.2022 12:02:21
Gdybyście w Sieradzu nie wybrali se pisa na samej Górce Kłockiej stałyby już dawno ze 4 gigantyczne wiatraki i w połączeniu z geotermią, bo byłaby już dawno, ogrzałyby cały Sieradz za grosze. Tak że teraz nie ćamkać, przyszło płacić za życie na kredyt, za drukowanie pustych pieniędzy, za te wszystkie pńcetplusy, czynastki, czternastky i całe pisowskie rozpasanie.
Rolnik 16.09.2022 11:41:34
Cena dobrego węgla była średnio 1/3,1/2 średniej krajowej za 1t dwadzieścia lat temu bez wojny, za minimalne wynagrodzenie nie kupiłeś tony węgla. Dobrobyt kosztuje. Zawsze
A. 16.09.2022 11:03:35
Chleb jest droższy o ponad 60% rok do roku, artykuły spożywcze, budowlane... Trzeba przetrwać gorsze czasy. Dużo zdrowia dla wszystkich!
Janek 16.09.2022 10:46:25
Administrator poinformował mnie że od nowego sezonu będę płacił 202 zł za gj w kmienicy
JDMSD Do Sdz 16.09.2022 10:19:02
Mieszkając w domu jednorodzinnym masz możliwość wyboru ogrzewania. Ja mieszkając w bloku mam płacić więcej i jeszcze z moich podatków idzie na Twoje ogrzewanie. Dlaczego ja mam Ciebie utrzymywać??? Prosty człowieku.
cba 16.09.2022 09:28:53
To wszystko nic, zobaczycie jak wam geotermie podłączą. To jest tak jak się podejmuje jakieś chore, nieprzemyślane w skutkach decyzje.
Do juzefa 16.09.2022 08:43:08
I właśnie pod takich prawdziwków jak Ty jest robiony ten cyrk z pandemią,wojną itd. Macie się bać i płacić.
Burok 16.09.2022 08:37:12
Na podwyrku mom łopuny, byde ciół na kowołki i polił zimom, śmići tyz nie wyrzucom, bo czym byde polił. A do was pisze, przyjme każdą ilość lemtexu, kaloszuf i starych zabawek z plazdiku no i plandeki.
ciekawe 16.09.2022 08:25:21
To węgiel w Bełchatowie jest teraz inny , droższy? Bo myślałem ,że jest nasz narodowy i należy do wszystkich Polaków.
<> 16.09.2022 08:21:54
Dla firm ciepło poszło 59% do góry, i to pewnie nie koniec, prąd w taryfie C11 w górę x3 rok do roku.
Karol 16.09.2022 08:20:43
Dziwicie się, że ogrzewanie drożeje, że nie ma węgla, że inflacja galopuje jak stado bizonów? A jak może być inaczej przy takich rządach? Widzieliście w jakich butach pojechał do Karpacza "szef" tego bałaganu? Bezwstyd i bezczelność!
Pan na swoim 16.09.2022 07:58:51
Wiele ludzi ze wsi bojąc się pracy w polu sprzedalo swoje rodzinne domy i uciekło ze wsi do miasta. Na wsi zostali wytrwali i ludzie którzy ciężkiej i brudnej pracy się nie boją. Produkują żywność i nie wstydzą się brudnych rąk. A ci z miasta dziś lament bo drogie ogrzewanie. Poza tym podziękujmy Niemcom i uni bo to oni swą nieodpowiedzialna polityka doprowadzili do wojny. To Tusk i cała opozycja chce zamykać polskie kopalnie. Dziś w tych trudnych czasach okazuje się że bez węgla ani rusz. Nic go nie zastąpi. Jeszcze trochę i ten cały głupi zielony lad upadnie. Wróci normalność. I w końcu może ta unia upadnie. I Polska odzyska suwerenność. Nawet pandemii sami nie możemy zakończyć choć już jej nie ma bo musi ją zakończyć unia i WHO.
Bo 16.09.2022 07:58:21
Mieszkańcy miast ciepło otrzymują pod nos, nie interesuje ich ani piec ani instalacja, robocizna itd.. A mieszkańcy wsi domków muszą sami ze wszystkim zaiwaniaći wszystko mają ma głowie. Dlatego!
Kubański eseista 15.09.2022 22:50:57
To się dopiero zacznie. Teraz PEC, zaraz PGE i MPWiK też coś pewnie dołoży od siebie. A Spółdzielnia to niech takich informacji nie wtyka, że to nie oni, bo zaraz też parę groszy dołoży. I tym sposobem uzbierało się 500+ na miesiąc. Jak to mówią "PiS da".
Kaczor 15.09.2022 22:40:14
Jest ok. Patriota przynajmniej a nie sprzedawczyk i kłamca.
juzef 15.09.2022 21:15:02
ja zapłace kazde pieniądze niech wszystko drozeje tylko zeby wojny nie było
Sdz 15.09.2022 21:12:42
Do Jdmsdmdm- czy ty prosty człowieku zdajesz sobie sprawę, że mieszkając w domu jednorodzinnym tym roku trzeba zapłacić za opał co najmniej 16 tysięcy gdy w zeszłym sezonie za taką samą ilość płaciło się 4 tyś.!!! A może zdajesz sobie sprawę, że opału może w ogóle braknąć dla ludzi??? Wsadz sobie w buty te 3 tyś od Państwa
Fazi 15.09.2022 21:08:51
As Mam nadzieję że był to sarkazm
K.P. 15.09.2022 20:52:47
Mieszkańcy wsi również placą więcej za ogrzewanie. Proponuję iść do składu opału i zapytać o ceny.
realnie 15.09.2022 20:39:58
Patrzę na fakturę za energię elektryczną i widzę informacje, że 75% kosztów - to opłaty klimatyczne, które narzuca Unia. Podziękujmy za tę obłedną politykę klimatczną.
do mieszkańca bloku 15.09.2022 20:17:01
już SSM się o to postarała lata temu,abyś nie zakręcił kaloryferów na maksa- rachunek i tak leci..
Czas na odpowiedzi - do tablicy 15.09.2022 20:08:05
Chyba czas by zaprosić Państwa Nowaczyk z Sieradzkiego Alarmu Smogowego oraz wszystkich mieszkańców którzy teraz mają trudną decyzje "albo ciepło w domu albo leki i ciepła woda". Jestem ciekaw jak teraz wytłumaczą ludziom z niskimi dochodami i nie tylko, po co wymieniali piece na eko kotły kiedy teraz nie mogą kupić opału lub ich na nie nie stać? A posiadacze pomp ciepła mogą spytać co mają zrobić kiedy braknie prądu zimą? Bo nawet jak zbiorą chrust to nie mają gdzie go użyć? A sorry palenie chrustem to też emisja więc wg Alarmu Smogowego też źle? Czy członkowie Sieradzkiego Alarmu Smogowego przygarną nas do siebie abyśmy się mieli gdzie ugrzać? Proszę o adres w razie tych Państwa to będę wiedział gdzie się udać?
Opona 15.09.2022 20:05:41
Czas palić wszystkim tylko nie oponami to bedzie taniej !To ja mówię Jarosław !
Dobra zmiana nowy ład 15.09.2022 19:15:06
Zła była ciepła woda z kranu u Tuska to teraz szanować będziecie chrust i błoto węglowe sprowadzone z krajów zamorskich.
Dobra zmiana nowy ład 15.09.2022 19:14:24
Zła była ciepła woda z kranu u Tuska to teraz szanować będziecie chrust i błoto węglowe sprowadzone z krajów zamorskich.
Mmm 15.09.2022 19:08:55
A co Kaczyński portkami zimno zastawi?
Jdmsdmdm 15.09.2022 18:44:54
Jak to jest, że mieszkańcom miast podnosi się cenę za ogrzewanie, a mieszkańcom wsi daje się pieniądze na węgiel.
As 15.09.2022 18:04:00
Gdyby nie Kaczyński to nie było by was stać na ogrzewanie. Podziękujcie i na kolana za tą dobroć
Ekonomista 15.09.2022 16:45:26
"Pojawiają się też pytania dotyczące wzrostu stawek w związku z realizowaną w Sieradzu inwestycją. Czy budowa ciepłowni geotermalno - biomasowej ma wpływ na wysokość cen? - Tutaj muszę kategorycznie powiedzieć, że to, że inwestycja jest realizowana w żaden sposób nie wpływa na cenę ciepła w tym sezonie grzewczym. Sposób wyliczania taryfy jest precyzyjnie określony przepisami prawa. Taryfa musi być zatwierdzona przez URE i nie ma możliwości uwzględniania w niej realizowanych czy przyszłych inwestycji. Te koszty nie wpływają na wysokość opłat za ciepło - odpowiada Stefaniak." "Tutaj muszę kategorycznie powiedzieć, że to, że inwestycja jest realizowana w żaden sposób nie wpływa na cenę ciepła w tym sezonie grzewczym " W tym sezonie grzewczym nie.....ale w następnych wpłynie znacząco. Te inwestycja wygeneruję olbrzymi odpis amortyzacyjny, co oczywiście wpłynie na cenę jednostkową GJ!!!
Andrzej 15.09.2022 16:44:51
Wyższe to oni mają wynagrodzenia .... Nas zwykłych zaorają tymi cenami, ekologią
DW 15.09.2022 16:39:09
Już jest drogo bo nie ukrywajmy - cena powyżej 100 zł/GJ to bardzo drogo. A dopiero jak będzie ta niby "darmowa geotermia" to dopiero poczujemy co to drogie ciepło.
Aqa 15.09.2022 16:26:37
Czy Sieradz poprzez ciepłownię geotermalno biomasową będzie miał niższe ceny ciepła w porównaniu do miast które pozostaną z ciepłowniami tylko węglowymi? Oto jest pytanie.
ktoś 15.09.2022 15:21:06
Odwierty, geotermia i przeciętnemu szaraczkowi to jak psu na budę.
Mieszkaniec bloku 15.09.2022 15:04:50
W tym roku będę siedział w kufajce, a grzejniki będą zakręcone.

Więcej informacji

region

Listopad został uznany na całym świecie miesiącem solidarności z mężczyznami zmagającymi się z nowotworami gruczołu krokowego. Na raka jądra najczęściej chorują młodzi mężczyźni w wieku 14 - 35 lat, a zachorowalność w ciągu ostatnich 30 lat wzrosła aż trzykrotnie. Nowotwór jądra w 95 proc. przypadkach może być całkowicie wyleczalny. Warunkiem wyzdrowienia jest wczesne wykrycie choroby.

0

Zduńska Wola

Inwestycje drogowe, modernizacja szpitala, nowa siedziba DPS. W samorządowym programie Posesja na antenie Naszego Radia gościł dziś Tomasz Ziółkowski, wicestarosta powiatu zduńskowolskiego.

6

Czas na choinkę

Dzisiaj, 12:55:50
region

Plac Andrzeja Ruszkowskiego w Złoczewie (pow. sieradzki) dziś wieczorem będzie zapewne tętnił życiem. Swą inaugurację będzie miała tam miejska choinka.

0

Nasze Radio 104,7 FM

17:33

Te Felicito
Shakira/Rauw Alejandro

Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie

17:33

Julo czyli mus męski blues
Andrzej Zaucha

Kontakt do studia

kontakt@nasze.fm

502 27 11 11

43 827 11 11

Co, gdzie, kiedy

27.11.2024

Świąteczne warsztaty
Centrum Informacji Kulturalnej w Sieradzu, Rynek 18

28.11.2024

Andrzejki
Spółdzielczy Dom Kultury w Sieradzu

30.11.2024

10. kolejka II ligi siatkówki: Tubądzin Volley MOSiR Sieradz - Gwardia Wrocław
Hala Szkoły Podstawowej nr 10 w Sieradzu
8. kolejka II ligi siatkówki kobiet: Akademia Siatkówki Zduńska Wola - Amagraf Libero Aleksandrów Łó
Hala Szkoły Podstawowej nr 5 w Zduńskiej Woli
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1+1sanah
Miłość jest ślepa
2+3Oskar Cyms
Nie musisz się bać
3+8Jonatan, Bletka, Gibbs
Róż