Ostatni weekend z Kolorami Polski
To będzie finałowy weekend Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej. W sobotę koncert odbędzie się w Tumie. W programie koncertu autorskie kompozycje Sławomira Jaskułke. W niedzielę koncert odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W programie pieśni ludowe z regionu łódzkiego we współczesnych opracowaniach.
26 sierpnia TUM
Początek o godzinie 19, wstęp wolny. Koncert odbędzie się w archikolegiacie pw. NMP Królowej i św. Aleksego, Tum 8.
Wykonawca:
Sławomir Jaskułke – fortepian „bananowy”
W programie koncertu autorskie kompozycje Sławomira Jaskułke z płyt „Moments&rdquo, „Sea&rdquo, „The Son&rdquo, „Music on Canvas”
Sławomir Jaskułke to artysta, którego nie da się jednoznacznie zaklasyfikować. Znakomicie czuje się w jazzie, ale nieobca jest mu muzyka konkretna. Sięga do sztuki kontemplacyjnej, programowej, a nawet ilustracyjnej. Inspiruje się przyrodą i naturą człowieka, malarstwem oraz kompozycjami Chopina. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród.
W Tumie Jaskułke zagra na fortepianie zwanym „bananem&rdquo, sprowadzonym specjalnie na ten koncert. Jest to jeden z zaledwie trzech tego typu instrumentów na świecie i jedyny w Polsce. Wyprodukowany eksperymentalnie w Szwecji w 1935 roku w zaledwie 10 egzemplarzach, jest wygięty w stronę basu i ma nieco inaczej skonstruowane pudło rezonansowe. Daje to charakterystyczną barwę basu, niemożliwą do uzyskania na klasycznych fortepianach. Sławomir Jaskułke upodobał sobie ten instrument pięć lat temu, dokonał na nim kilku nagrań (m.in. płyta „The Son”).
Fortepian „bananowy” stanie w tumskiej archikolegiacie, która jest jednym z najcenniejszych zabytków kultury romańskiej w Polsce. Została wzniesiona w XII wieku na polecenie księżnej Salomei, wdowy po Bolesławie Krzywoustym, by swą potęgą świadczyć o wielkości jej aspiracji politycznych. Do budowy gmachu wykorzystano m.in. budulec z istniejącego tu wcześniej benedyktyńskiego opactwa. Kolegiata stała się miejscem zjazdów kościelnych i książęcych, tzw. synodów, które uważa się za pierwsze polskie sejmy. Była też kościołem obronnym i służyła jako schronienie dla okolicznej ludności w czasie najazdów. Dziś zachwyca swym majestatem i budzi podziw fenomenalną akustyką. Ma formę romańskiej świątyni dwuchórowej na wzór nadreńskich katedr cesarskich, co miało odzwierciedlać dwa bieguny władzy w średniowieczu: władzę kościelną i świecką. W zachodniej absydzie zachowały się pierwotne romańskie freski, jedyny ślad dawnego wystroju kościoła. Inne malowidła i detale rzeźbiarskie pochodzą z późniejszych wieków (po pożarach kolegiata była przebudowywana i upiększana w stylu danego okresu).
27 sierpnia ŁÓDŹ
Początek o godzinie 19, wstęp wolny. Koncert odbędzie się w Sali Koncertowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi.
Wykonawcy:
Marta Zalewska – śpiew
Marcin Januszkiewicz – śpiew
Joanna Wolańska – bęben obręczowy
Artur Koza – przygotowanie chóru, dyrygent
Kwartet smyczkowy Etnosomnia w składzie: Dorota Błaszczyńska-Mogliska i Weronika Błaszczyńska – skrzypce, Magdalena Szczebiot – altówka, Marzena Masłowska – wiolonczela
Chór FŁ
Program:
Pieśni ludowe z regionu łódzkiego we współczesnych opracowaniach (prawykonania):
Zuzanna Falkowska – „Z tamtej strony wody dziewcyna stojała”
Jacek Sykulski – „Tam na polu krzyż”
Zuzanna Falkowska – „Ta corno chmurecka”
Jacek Sykulski – „A uśnijze mi, uśnij”
Marcin Wawruk – „Suita włościańska”
Wykonawcy:
Chuhei Iwasaki – dyrygent
Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ
Program:
Gary Guthman – „Fantazja łódzka” (prawykonanie z okazji 600-lecia nadania Łodzi praw miejskich)
Koncert finałowy „Kolorów Polski” uświetni prawykonanie „Fantazji łódzkiej” Gary’ego Guthmana, zamówionej przez Filharmonię Łódzką Łódzką z okazji 600. rocznicy uzyskania przez Łódź praw miejskich. Czteroczęściowy utwór został zainspirowany burzliwą historią Łodzi począwszy od roku 1423 – momentu, w którym stała się miastem. Usłyszymy fragmenty inspirowane folklorem okolic Łodzi (owijok i oberek) oraz starą pieśnią dożynkową z rejonu Sieradza, wykonaną chóralnie, „Przynieślimy jaśnie panu!”. W części drugiej, zatytułowanej „Czas fabryk&rdquo, kompozytor wykorzystał piosenki „Fabryczna dziewczyna” i „Pieśń o Łodzi” oraz tekst satyryczny „Majster&rdquo, opowiadające o życiu mieszkańców w czasach industrialnego rozkwitu miasta. „Czas wojny” przedstawia za pomocą muzyki tragiczny okres II wojny światowej, naznaczony zagładą żydowskiej części łódzkiej społeczności (hebrajski Shema Yisrael), „Czas Łodzi” nawiązuje zaś do współczesności – okresu rozkwitu miasta.
Gary Guthman to trębacz-solista, jazzman i kompozytor pochodzący ze Stanów Zjednoczonych. Koncertował jako solista w ponad 300 salach filharmonicznych Kanady i USA, prezentując swoje projekty „Tribute to Harry James” oraz „Trumpet Greats&rdquo, zawierające jego własne kompozycje i aranżacje orkiestrowe. Obecnie mieszka w Polsce. Od czasu przyjazdu do Europy w 2007 roku występował wielokrotnie na festiwalach jazzowych oraz w filharmoniach ze swoimi autorskimi projektami. Inspiruje się polską historią i kulturą, o czym świadczy m.in. płyta „Autoportrety” – muzyczny hołd dla Mirona Białoszewskiego, oraz musical „List z Warszawy&rdquo, skomponowany dla Warszawskiej Opery Kameralnej.
Prawykonanie poprowadzi Japończyk Chuhei Iwasaki, od roku 2021 główny dyrygent Orkiestry Filharmonicznej w czeskim Pilźnie.
W programie koncertu finałowego znajdą się też pieśni ludowe z regionu łódzkiego we współczesnych opracowaniach, które wykona Chór Filharmonii Łódzkiej, soliści i kwartet smyczkowy pod dyrekcją chórmistrza Artura Kozy.