Rawa Mazowiecka i Wieruszów na festiwalowym szlaku Kolorów Polski
W najbliższy weekend odbędą się kolejne koncerty w ramach "Kolorów Polski" . W sobotę Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej zawita do Rawy Mazowieckiej, gdzie będzie można posłuchać muzyki cerkiewnej. Wystąpi tu zespół Varslavia. W niedzielę kolorowy koncert zaplanowano w Wieruszowie, gdzie zabrzmi muzyka Vivaldiego.
sobota 20 lipca 2024, godz.19:00, wstęp wolny
Rawa Mazowiecka, kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, plac Marszałka Józefa Piłsudskiego 9
Wykonawcy:
Zespół Muzyki Cerkiewnej Varslavia - laureat Grand Prix 43. Międzynarodowego Festiwalu "Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej"
Miłosz Bogić - dyrygent
Ksenia Kamenko - sopran
Kateryna Kuznetsova - alt
Filip Awksietijuk - bas
Antoni Marek - tenor
Program:
wielogłos gruziński - Christe Agsdga (Troparion Paschy "Chrystus Zmartwychwstał")
Stevan Mokranjac - Tebe Boga Hvalim (Te Deum)
Petr Dinev - Błagosłowi dusze moja Gospoda (Psalm 103)
Oleksandr Tarasenko - Pod Twoju myłost (Pod Twoją obronę) (solo: Ksenia Kamenko)
wielogłos diemiestwienny - Swiatyj Boże (Trysagion Święty Boże) (solo: Kateryna Kuznetsova)
ks. Piotr Gutkiewicz - Kondakion Św. Mikołaja
Vladimir Milosavljević - Pokajniczka Molitva (Psalm 6) (solo: Filip Awksietijuk)
Romuald Twardowski - Wsiakoje dychanije
Gienadij Łapajew - Pokajanija otwierzi mi dwiery
Grigorij Lwowski - Nynie siły niebiesnyja
Michał Łaszewicz - Spodobi Gospodi
Michał Warszycki – „Bogorodice Diewo” (solo: Filip Awksietijuk)
Sergiusz Rachmaninow - "Błagosłowien jesi Gospodi" (solo: Antoni Marek)
Dmytro Bortnianski - Koncert nr 15 "Priiditie wospoim ludije"
Piotr Czajkowski - "Angieł Wopijasze"
Paweł Czesnokow - "Spasienije sodiełał"
Zwycięski występ na tegorocznych Hajnowskich Dniach Muzyki Cerkiewnej zespół Varslavia otworzył tradycyjnym, gruzińskim wielogłosem "Christe Aghsdga". To jedno z piękniejszych opracowań troparionu paschalnego - dziękczynnego hymnu, który w trakcie liturgii okresu wielkanocnego wielokrotnie rozbrzmiewa w kościołach obrządku wschodniego. W ascetycznym, ale i niezwykle mocnym, dźwięcznym śpiewie chóru Miłosza Bogicia słychać i pokorę, i doniosłość, i wdzięczność, i szczęście, jakie towarzyszą człowiekowi w obliczu zetknięcia z jedną z największych tajemnic chrześcijańskiej wiary - tajemnicą Zmartwychwstania.
Właśnie nieoczywistość i złożony charakter, cechujące pojmowanie radości w kościele prawosławnym, prowadziły dyrektora artystycznego i dyrygenta zespołu przy układaniu programu dzisiejszego koncertu. Między innymi dlatego znalazło się w nim nie tylko wiele pozycji odwołujących się do radości paschalnej, ale i hymnów wielkopostnych, opowiadających o zachodzącej w człowieku przemianie - o drodze od żalu i skruchy do miłości i przebaczenia. Pieśni cerkiewne początkowo utrzymane były w formie jednogłosowych, recytacyjno-psalmodycznych śpiewów. Oparte na skalach modalnych melodie zaadaptowane zostały przez Słowian wschodnich z chwilą przyjęcia chrześcijaństwa bizantyjskiego. Wraz z tłumaczeniem tekstów liturgicznych na staro-cerkiewno-słowiański i idącymi za nim zmianami akcentów sylabicznych oraz melodycznych fraz zaczęły się stopniowo uniezależniać. Coraz częściej przyjmowały formy wielogłosowe, których różne warianty zabrzmią w Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Rawie Mazowieckiej.
Historia fary sięga pierwszej połowy XVII wieku, choć pierwsze wzmianki o rawskiej parafii datuje się już na wiek XII. Murowany kościół wzniesiony został w stylu barokowym i w nim także utrzymane jest wnętrze wraz z siedmioma ołtarzami. Wśród nich znaleźć można polichromowany na niebiesko ołtarz główny, którego centralny obraz przedstawia patronkę świątyni. Pozować miała podobno jedna z rawskich parafianek, nie znaleziono jednak (jak na razie) potwierdzenia hipotezy w archiwach. Świątynia przechodziła przez ręce jezuitów, pijarów i księży miechowitów, aż w końcu oddano ją pod opiekę księży diecezjalnych, którzy do dziś sprawują nad nią pieczę.
niedziela 21 lipca 2024, godz. 19:00, wstęp wolny
Wieruszów, Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, ul. Kuźnicka 11
Wykonawcy:
Joanna Kreft - skrzypce
Arte Dei Suonatori
Program:
Antonio Vivaldi - Concerto "Madrigalesco" d-moll RV 129
"Cztery pory roku" op. 8: Koncert nr 1 E-dur "Wiosna", RV 269
Koncert nr 2 g-moll "Lato", RV 315
Isabella Leonarda - Sonata e-moll op. 16 nr 11
Antonio Vivaldi - Koncert nr 3 F-dur "Jesień", RV 293
Koncert nr 4 f-moll "Zima", RV 297
Cyklu "Czterech pór roku" Antonia Vivaldiego właściwie nie trzeba przedstawiać. Ten jeden z najsłynniejszych utworów w historii muzyki skradł serca słuchaczy i niezmiennie pojawia się w programach koncertów, także w bardzo różnych aranżacjach. Niedawno dużą popularność zdobyła przeróbka Maxa Richtera, rozsławiając kompozycję Vivaldiego choćby w popularnym serialu "Bridgertonowie". Dzieło weneckiego mistrza koncertu należy do zbioru "ll Cimento dell'Armonia e dell'Inventione" op. 8, co należałoby przetłumaczyć jako "Spór między harmonią a wyobraźnią". Prym wiodą tu solowe skrzypce, a towarzyszy im typowa jak na czas początku XVIII wieku orkiestra smyczkowa wraz z basową podstawą jako basso continuo. Każdy z czterech koncertów został poprzedzony anonimowym sonetem (być może autorstwa samego Vivaldiego), w którym odmalowywane są uczucia i skojarzenia z naturą. Zyskują one następnie muzyczne odzwierciedlenie, niejednokrotnie z bardzo atrakcyjnymi efektami onomatopeicznymi. Mamy więc imitację szczekania psa w drugim ogniwie "Wiosny", burzę w "Lecie" czy szczękanie zębami na początku "Zimy". Program uzupełnią dwa utwory: Concerto "Madrigalesco", swoim charakterem doskonale wprowadzając w charakter wieczoru oraz Sonata e-moll op. 16 nr 11 włoskiej kompozytorki Isabelli Leonardy, której twórczość jest dziś na nowo odkrywana.
Solistką będzie Joanna Kreft, absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Royal Academy of Music w Kopenhadze. Obecnie jest asystentką w macierzystej uczelni w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Laureatka nagród i wyróżnień na licznych konkursach, m.in. International Competition for Concert with Hamburger Camerata w 2017 roku oraz XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Regularnie koncertuje z zespołami muzyki dawnej, jak choćby z Arte Dei Suonatori, ansamblem o ponad trzydziestoletniej tradycji, jednym z polskich pionierów wykonywania muzyki zgodnie z regułami historycznymi. Artyści mają na swoim koncie 18 płyt i repertuar liczący ok. 700 kompozycji, głównie barokowych, lecz również romantycznych i współczesnych, niejednokrotnie pisanych specjalnie z myślą o nich.
Muzyka baroku doskonale brzmi w kościołach tamtej epoki. Jednak także modernistyczne wnętrze Kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Wieruszowie będzie stanowiło atrakcyjne tło dla (ponadczasowej w końcu) kompozycji Vivaldiego. Świątynia została wzniesiona w latach 30. ubiegłego wieku w stylu klasycystycznym. Warto odwiedzić przy okazji położony nieopodal, w lewobrzeżnej części miasta − Podzamczu - drewniany kościół pw. Św. Rocha, pochodzący z 1746 roku.
Więcej informacji o tegorocznej edycji "Kolorów Polski" znajdziecie TUTAJ.