strzałka do góry
15.10.2024 14:49:26
Sieradz

Czy w Sieradzu powstanie Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego?

W marcu tego roku informowaliśmy o tej planowanej inwestycji, która miała powstać w ciągu dwóch lat. Tymczasem w jednym z wywiadów marszałek Joanna Skrzydlewska przekazała, że budowa centrum w przyjętej przez poprzedni zarząd województwa lokalizacji jest zagrożona.

(fot. zdjęcie poglądowe (pixabay))

W ślad za informacją przekazaną przez marszałek województwa Joannę Skrzydlewską w jednym z wywiadów radiowych o tym, że nowy Zarząd Wojewódzka Łódzkiego rozważa rezygnację z budowy Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu, a powodem ma być lokalizacja inwestycji na podmokłym terenie, nasza redakcja na początku lipca tego roku zwróciła się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o komentarz do tej sprawy.

Po ponad 3 miesiącach oczekiwania otrzymaliśmy odpowiedź, której treść publikujemy poniżej:

Informujemy, że decyzje w sprawie ewentualnej realizacji inwestycji zależą od wyników prac nad projektem Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego. Ze względu na rodzaju gruntu, czyli terenów podmokłych, i konieczność ewentualnego wykorzystania technologii zabezpieczających projektowany budynek, obwarowania miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego, czy zabezpieczenia archeologiczne terenu inwestycji oraz działek w sąsiedztwie, które są objęte nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, prace nad projektem wydłużyły się i trwają.

ws / źródło: UMWŁ
Komentarzy: 35

Komentarze

Jule 17.10.2024 20:58:34
Na budowie tego centrum skorzystali by wszyscy ,cały ten teren który raz na zawsze zostałby solidnie zabezpieczony , nie mówiąc już o rozwoju kulturalnym miasta , hotel, restauracje, przeniesienie imprez , ale po co mamy tak jak cały powiat się rozwijać...
do "nie uśmiecham..." 17.10.2024 18:13:05
tak,tak- tych przyjezdnych ściągniętych tu tysiącami na lewe,pisiorskie wizy
Stan 17.10.2024 09:33:23
Prawdę o tych terenach poznamy po najbliższej zimie - szykują się się nieliche opady, pewnie nawet i śniegu.
Ziemia łęczycko-sieradzka (ZŁS) / Polska Środkowa (Środkowopolska) 17.10.2024 08:47:50
Rdzeń województwa łęczycko-sieradzkiego (zwanego też chwilowo łódzkim) stanowi historyczna ZIEMIA ŁĘCZYCKO-SIERADZKA złożona z ziemi łęczyckiej, ziemi sieradzkiej i ziemi wieluńskiej, które się całkowicie pokrywają terytorialnie z przedrozbiorowymi województwami łęczyckim i sieradzkim (zasięg od Turku, Błaszek, Mikstatu, Ostrzeszowa na zachodzie do Żychlina, Brzezin, Inowłodzia, Tomaszowa Niemazowieckiego, Sulejowa, Koniecpola na wschodzie). Kutno i kasztelanie nadpilickie (Opoczno, Chęciny, Żarnów, Skrzynno, Małogoszcz) stanowiły część ZŁS do 1241; część z tych terenów (Kutno, Opoczno, Żarnów) wróciło do naszego województwa. --- Stolice jednostek administracyjnych (prowincja, księstwa, ziemie, województwa) tworzących ZŁS: Łęczyca, Sieradz, Wieluń, Piotrków Trybunalski, Łódź. --- Należy zaprzestać stosowania PSEUDOTERMINU "ziemia łódz..", bo nie ma żadnego uzasadnienia historycznego. Ziemie i inne krainy historyczne odnoszą się do województw przedrozbiorowych, które funkcjonowały przez ponad 400 lat i które opierają się na księstwach i ziemiach istniejących wcześniej.
R123 17.10.2024 01:05:20
Dla zmniejszenia efektów powodzi oraz na zmniejszenia skutków suszy trzeba: ----- XXX=> odsuwać wały od koryt rzek, szczególnie w miejscach gdzie nie ma zabudowań, pola uprawne można przekształcić w łąki, część terenów pozostawić lasom łęgowym (które zatrzymują wodę); odsunięte wały mogą być zatem niższe, a więc mniej podatne na uszkodzenia i tańsze w utrzymaniu; wały trzeba zabezpieczyć przed bobrami specjalną siatką; ----- XXX=> w górach i terenach przy górach: postawić na zróżnicowane gatunkowo lasy bez wycinania i przekształcić monokultury drzewne w lasy zróżnicowane gatunkowo i budować suche zbiorniki (jak ten w Raciborzu) z pewną nadmiarowością; ----- XXX=> na nizinach przeznaczyć obszary na małych rzekach pod mokradła i pozwolić bobrom działać; z części lasów powinno się usunąć rowy melioracyjne, aby lasy mogły gromadzić wodę; starorzecza powinno się przywrócić rzekom, rzeki powinny meandrować; ----- XXX=> w miastach nie da się zbyt dużo, ale można usunąć niektóre budynki położone blisko rzeki i blokujących przepływ wody podczas powodzi, aby móc poszerzyć koryto rzeki (np. w Kłodzku); ----- XXX=> nie odbudowujmy szpitali, domów na terenach zalewowych. Przenieśmy w bezpieczne miejsce. Teraz jest dobry moment; ----- XXX=> na terenach zabudowanych zrezygnować z budowania na terenach zalewowych; karać urzędników (również wstecz), którzy wydali pozwolenia budowy na takich terenach; przechwytywać wodę z dachów, czy utwardzonych powierzchni, gdzie to możliwe przekształcić zamiast powierzchni utwardzonych stosujmy nawierzchnie, które przepuszczają wodę; ----- XXX=> suche zbiorniki, wały i inne urządzenia hydrotechniczne muszą być poddawane bieżącym naprawom i konserwacji, aby uniknąć sytuacji takich jak w 2024 w Stroniu Kłodzkim (zwanym niepoprawnie Śląskim). ----- ----- ----- XXX XXX XXX Wiele z wymienionych elementów po dużych opadach zatrzyma część wody w terenie, czy spowoduje chwilowe przetrzymanie nadmiaru wody (suche zbiorniki, meandry rzek, tereny w poszerzonym międzywalu, czy lasy łęgowe) powodując zmniejszenie przepływu w dole rzeki, a także obniżenie i wydłużenie fali powodziowej.
R123 16.10.2024 18:33:04
Dla zmniejszenia efektów powodzi
R123 16.10.2024 18:25:37
WSZYSTKIE PRACE NA TERENIE ZALEWOWYM POWINNY BYĆ ZATRZYMANE. Również z odwodnieniem stadionu i budową wału między Żegliną i Wartą, przy ujściu tej pierwszej do drugiej. Jak zaleje to trzeba będzie zbudować stadion w nowym niezalewowym miejscu i oszczędzić kasy w przyszłości; wały też trzeba utrzymywać, dłuższe wały to dłuższy problem, który trzeba utrzymywać i monitorować na obecność przecieków podczas powodzi, budowa wałów zachęci w przyszłości kolejne budowy. Wały rzeki Warty w miejscach niezabudowanych powinny być odsunięte od rzeki, aby poprawić ochronę przeciwpowodziową. --- Park koło stadionu może zostać, bo nie jest wrażliwy na zalania; to jest dobre miejsce na ścieżki piesze i rowerowe. Obiekty na Wzgórzu Zamkowym są wysoko nad poziomem wody, poza tym w ich przypadku jest ważne miejsce, w którym są. --- Zostawmy Warcie i Żeglinie tereny zalewowe, żeby miały gdzie wylewać przy dużych wezbraniach. Dzięki temu poziom wody w zagrożonych i zabudowanych miejscach będzie niższy.
Do Finert 16.10.2024 17:34:36
Na reszcie nie ma pieniędzy dla PiS. Tekturowych czeków kupowania wyborców.Do roboty A nię liczyć na kasę państwa .
Krzysztof 16.10.2024 16:15:12
Od wieków tam ludzie mieszkają i nic złego tam się nie dzieje nawet 97 r. Tam jest osiedle mieszkaniowe Praga .po prostu każdy pretekst jest dobry byleby by nie dac
Sieradzanin z dziada , pradziada 16.10.2024 13:19:22
Niektóry autorzy komentarzy nie pamiętają powodzi w 2010 roku. Ja pamiętam!!! Pamiętam doskonale, ponieważ brałem udział w akcji przeciwpowodziowej. Od wejścia w życie ustawy Prawo wodne , budowa na terenach zalewowych jest niemożliwa. Tyle stanowi PRAWO!!! Każda gmina, uchwalając plany miejscowe lub wydając decyzję o warunkach zabudowy, powinna brać pod uwagę zagrożenie powodziowe i uzgadniać miejscowe plany z Wodami Polskimi. Urzędnicy, którzy wydają decyzje o warunkach zabudowy na terenach zalewowych mogą być posądzeni o wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa w przypadku wydania pozwolenia na budowę dla terenów, dla których istnieje zagrożenie powodziowe. Stwierdzenie nieważności takiej decyzji może być np. wszczęte przez wojewodę. Taki jest stan prawny. Tyle i tylko tyle na ten temat.
Widz 16.10.2024 11:06:21
Centrum przesiadkowe już mają w Sieradzu i nie umieją z tego korzystać, brak zespołu tanecznego, muzycznego i imprez z tym towarzyszące, a centrum folkloru powinno powstać w Łasku. Równe Szanse dla całego województwa.
Stanisław 16.10.2024 10:49:27
Poprzedni marszałek, oczywiście wybitnie w celach wyborczych, postanowił rozruszać lekko sieradzkiego suwerena obiecując mu gruszki na wierzbie, przy okazji wspólnie z prezydentem miasta nieźle nabijając się z mieszkańców, proponując lokalizację dość okazałego przecież budynku (patrz wizualizacja pod linkiem wym. w ostatnim zdaniu ww. informacji), w miejscu w którym prawie nikt nie chodzi, które potencjalnie może zostać zalane, w którym na co dzień rządzą komary i do którego przede wszystkim nie ma w zasadzie swobodnego dojazdu, nie mówiąc już o parkingach dla np. 100 - 200 uczestników wydarzenia folklorystycznego. Wyobraźcie sobie tam imprezę folklorystyczną z udziałem kilku czy kilkunastu zespołów ludowych, z których część postanowiłaby przyjechać autobusem albo większymi busami? A przecież praktycznie nawet nikt z sieradzan nie przyjdzie tam na nogach tylko będzie musiał podjechać samochodem - wystarczy tylko przypomnieć niedawną gó..oburzę o brak parkingów pod rozbudowywanym SCK przy Dominikańskiej/Warszawskiej. A dlaczego takiego Centrum nie zbudować np. przy dawnej Staropolnej za Inwarem, gdzie jest przestrzeń, gdzie są drogi no i gdzie przede wszystkim są potencjalni uczestnicy imprez folklorystycznych?
Do Sieradzanina z dziada... 16.10.2024 10:38:00
pewnie Ci sami, co od min. kilkudziesięciu lat wydają pozwolenia na budowę domów w tej części miasta. Powielasz wygodną narrację, że teren zalewowy i nie wolno budować. Jak ktoś już wcześniej napisał.. szukali pretekstu by zabrać Centrum z Sieradza i ją znaleźli...
Ramzes 16.10.2024 10:36:57
Ciekawe .... Pinindzy nima i nie byndzie jak powiedział mędrzec z PO. A za tego wrednego PIS-u, gdzie podobno namiętnie kradli, pieniądze były. Czemu nie ma teraz, kiedy rządzi uczciwy "Rząd Fachowców"?
Sieradzanin z dziada , pradziada 16.10.2024 09:40:46
Kto wydał pozwolenie na budowę Centrum Folkloru Woj. Łódzkiego na terenie zalewowym?
Nie uśmiecham się 16.10.2024 09:30:55
Powstanie ale centrum integracji dla ciekawych przyjezdnych wtedy kobiety będą miały taki folklor że po ciemku będą w domu siedzieć
księgowy 16.10.2024 08:18:07
No nareszcie ktoś myśli i liczy kasę. Wg projektu to duży budynek konferencyjno-szkoleniowy z bazą hotelową zaraz za wałami Żegliny. Maszyny PZD i tłuczeń w tym miejscu tak, ale ciężka konstrukcja? Miasto nie umie MOSIRu obronić przed wodą, a CFWŁ? Miejsce ładne, klimatyczne i historyczne, ale to szkoda kasy na remont zalanego budynku. Planowanie poprzedników widać po nowym teatrze - kasy na wyposażenie brak i ruszy pewnie za 3 lata.
Roztropny 16.10.2024 06:51:41
Tam powstanie centrum gdzie lojalnie ludzie głosowali. Teren to tylko zasłona dymna
Fantasmagoria 16.10.2024 06:38:16
"Zapowiedź" budowy takiego centrum w mieście, w którym nie ma już zespołu ludowego i pewnie nawet zwykłej kapeli, to zwykła iluzja, miraż. Pamiętacie jak swego czasu pewien miejski decydent zalecał "Sieradzanom" tańce irlandzkie? Zespołu już dawno nie ma ale tenże decydent znów tu "decyduje".
Upadek Tuska kumpli 16.10.2024 01:33:30
To już kolejna rzecz która zniszczyła w Sieradzu Platforma Walczaka Tomczyka i Ryl. Wszystkiego inwestycje zatrzymane. Pamiętacie rozbudowę Jesionowej? Też nie będzie bo były prezydent ma tam dom w okolicy... Odwodnienia stadionu i walu też nie ma. Platforma okazuję się gorsza od tsunami. Takiego czegoś jeszcze w dziejach Sieradza nie było od potopu szwedzkiego!!!
Ziemia łęczycko-sieradzka (ZŁS) / Polska Środkowa 15.10.2024 22:07:57
Ten region historyczny składa się z ziemi łęczyckiej, ziemi sieradzkiej i ziemi wieluńskiej. Kiedyś w jego skład wchodziły jeszcze kasztelanie nadpilickie (zapilickie). Region ten tworzyły w przeszłości nastepujące jednostki: prowincja łęczycka (przełom XI/XII w. do połowy XIII w.), księstwo łęczyckie, księstwo sieradzkie, przedrozbiorowe województwa łęczyckie i sieradzkie. ZŁS ten sam poziom co Kujawy, Podlasie, czy Wielkopolska. Jeżeli nie zaczniemy sami nazywać własnego terenu po imieniu, to kto za nas to zrobi?
Do Widza 15.10.2024 21:53:56
Łowicz nie jest dobry na Centrum Folkloru województwa łęczycko-sieradzkiego (ze stolicą w Łodzi). Łowicz raz jest w tym województwie, raz nie. Przypominam, że Łowicz leży na Mazowszu (na ziemi sochaczewskiej). Centrum powinno być w jednym z dwóch stolic ziem stanowiących trzon województwa: Łęczycy lub Sieradzu.
R123 15.10.2024 21:40:04
Łęczyca, albo Sieradz. To jedyne możliwe lokalizacje dla tego rodzaju instytucji. --- W Sieradzu za dużo władze miasta chcą budować na terenie zalewowym. Rozbudowa stadionu nie powinna mieć miejsca a obecnym miejscu. Zupełnie niepotrzebna jest budowa wałów między Wzgórzem Zamkowym i miejscem ujścia Żegliny do Warty. --- Zatem centrum Folkloru Województwa Łęczycko-Sieradzkiego, czy inne inwestycje powinny być na skarpie w Sieradzu, miejsca jest dużo.
Sieradzanin 15.10.2024 20:45:36
Czysta ściema Urzędu Marszałkowskiego i szukanie pretekstu by Centrum Folkloru zbudować w... Łodzi. Od lat w tej części Sieradza powstają domy i nikt specjalnego zabezpieczenia powodziowego nie wymaga. Baza PZD funkcjonowała w tym miejscu i nic się nie działo. Prędzej Łódź zostanie zalana niż na tym terenie wystąpi powódź
Nick 15.10.2024 19:52:23
To Centrum jest potrzebne jak kotu piżama.
popuszczaj pasa 15.10.2024 19:35:44
potrzebne w S-dzu te Centrum jak wrzód na d...ie- nikt tam właściwie nie zajrzy przez okrągły rok, wsadzi się w poronioną inwestycję miliony podczas gdy sypią się stary budynek muzeum /tzw.kamienica pojagiellońska/ i skansen...
Zyga 15.10.2024 19:20:29
Klasyka PO. Jak zabrać pieniądze z regionu a wzmocnić duże regiony . Zamiast przy budowie tego centrum i budowy umocnień to mówią że budować nie można bo umocnień niema i z pięknego obszaru który powinien żyć koniec Sieradza w tym rejonie.
Kleryk 15.10.2024 19:04:20
Po PiS Sieradz to jeden wielki folklor. Jedyna szansa na rozwój to tylko i wyłącznie PO.
Finert 15.10.2024 18:05:00
Jak to mawiał jedn klasyk z PO? Pinindzy nima i nie byndzie.
tu rozłożony ponownie 15.10.2024 17:01:13
Tak, traktowałem poważnie te pisowskie wyskoki, ponieważ wiedziałem, że to będzie doskonała okazja żeby co najmniej kilka nowych intratnych stanowisk obdzielić między matki żony i kochanki tych u władzy.
Widz 15.10.2024 16:37:49
Sieradz ? Łowicz tak x3 PO wystarczy ze juz maja centrum przesiadkowe.
struś pędziwiatr 15.10.2024 16:23:57
Jak oni w takim tempie projektują jak odpisują to czarno to widzę...
Do rozłożony na... 15.10.2024 16:23:26
Ty naprawdę traktowałeś poważnie te pisowslkie wyskoki wyborcze poprzednich władz wojewódzkich? Jesteś aż tak naiwny czy też masz dopiero 12 (ale taki wiek to akurat wuele usprawiedliwia)?
Ziomuchna 15.10.2024 16:10:39
A ja myślałem, że jak nikt nie ogra Pana Tuska w Europie, tak PO nie ogra Bekbicha w łódzkiem. Niestety 2 razy sie pomyliłem. Czekam na to s12 co z Kosiniakiem zapowiadał...
rozłożony na czynniki pierwsze 15.10.2024 15:54:30
Aha, czyli najpierw wydajemy kasę na projekt, później stwierdzimy, że "technologie zabezpieczające projektowany budynek" będą za drogie. Projekt zostanie na papierze, a kasa u kogoś w papierze. Nie ma jak to zaczynać od d. . strony. I robić po to żeby tylko robić a nie zrobić.

Więcej informacji

Zduńska Wola

Obchody Święta Kolejarzy odbędą się w najbliższą w niedzielę, 24 listopada, na osiedlu Karsznice w Zduńskiej Woli, w przededniu Dnia Kolejarza, jaki przypada 25 listopada. Na uroczystości zaprasza Wspólnota Lokalna Osiedla Karsznice wraz z terenowymi kolejarskimi organizacjami związkowymi.

0

region

Od początku listopada zduńskowolscy policjanci wyeliminowali z dróg już 11 kierowców podejrzewanych o jazdę po narkotykach lub alkoholu. W ciągu kilku dni udaremnili dalszą jazdę dwóm zduńskowolanom, którzy kierowali samochodami będąc pod wpływem marihuany. Był też 40-latek, który kierował Volvo mając prawie 3 promile alkoholu. Do obywatelskiego zatrzymania pijanego kierowcy doszło natomiast w Męckiej Woli pod Sieradzem.

0

Sieradz

W Urzędzie Miasta Sieradza pojawili się niedawno przedstawiciele firmy ALSCO z Chin, którzy przyjechali do Sieradza na zaproszenie sieradzkiej Libra Partners. Jak informuje magistrat rozmawiano o nowoczesnych technologiach i wymieniano doświadczenia.

1

Nasze Radio 104,7 FM

17:19

All Night Long (All Night)
Lionel Richie

Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie

17:17

Za horyzontem
Rena Rolska

Kontakt do studia

kontakt@nasze.fm

502 27 11 11

43 827 11 11

Co, gdzie, kiedy

22.11.2024

Koncert bluesowy - Eddie Angel z zespołem
Teatr Miejski w Sieradzu
Festiwal "Między zmysłami"
Centrum Integracji Ratusz Zduńska Wola

23.11.2024

18. kolejka III ligi: Warta Sieradz - Legia II Warszawa
MOSiR Sieradz
7. kolejka II ligi siatkówki kobiet: Akademia Siatkówki Zduńska Wola - KS Pajęczno
Hala Szkoły Podstawowej nr 5 w Zduńskiej Woli
Spektakl "Lola, lalka miłości"
Teatr Miejski w Sieradzu
Festiwal "Między zmysłami"
Centrum Integracji Ratusz Zduńska Wola
Festiwal "Między zmysłami"
Centrum Integracji Ratusz Zduńska Wola
Festiwal roślin
Hala sportowa II LO, ul. Żeromskiego 8, Sieradz

24.11.2024

Turniej z cyklu Grand Prix Sieradza w halowej piłce nożnej
Hala 15. Sieradzkiej Brygady Wsparcia Dowodzenia w Sieradzu
Otylia Swim Tour
Basen Zduńska Woda
Projekcja filmu "U Pana Boga w Królowym Moście"
Centrum Kultury w Błaszkach
Festiwal roślin
Hala sportowa II LO, ul. Żeromskiego 8, Sieradz
Obchody Dnia Kolejarza
Osiedle Karsznice w Zduńskej Woli
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1+3Teddy Swims
Bad Dreams
2+18Zalia
diament
3-1Lady Gaga, Bruno Mars
Die With A Smile