strzałka do góry
09.09.2011 16:05:12 (Aktualizacja: 09.09.2011 16:05:12)
region

Przedszkolny chaos trwa

Zamieszanie związane z przedszkolami i nowymi opłatami wciąż trwa. Rodzice protestują, a dyrektorzy placówek uspokajają - te opłaty wcale tak drastycznie nie wzrosną. Dziś zaglądamy zatem do przedszkoli w regionie i pytamy, jak zmieniły się opłaty od początku września.

(fot. nasze.fm)

Zgodnie z ustawą rządową gminy mogą pobierać dodatkowe opłaty za przedszkola publiczne. Taka decyzja rządzących wywołała prawdziwą lawinę komentarzy i protestów ze strony rodziców, którzy nie zgadzają się na zbyt wysokie ich zdaniem stawki. W niektórych gminach stawki za dodatkowe godziny sięgają nawet 4 zł. W gminie Sieradz taka opłata wynosi 2,60 zł. Samorządowcy jednak uspokajają - rodzice często są niedoinformowani i stąd całe to zamieszanie:

- Od 1 września diametralnie zmienił się sposób naliczania opłat. Do tej pory było tak, że bez względu na to jak długo dziecko przebywało w placówce, czy było to pięć godzin, sześć, czy osiem to ta odpłatność była stała i wynosiła 125 zł miesięcznie. Natomiast teraz jest to uzależnione od ilości dni w miesiącu, od tego czy dziecko jest krócej, czy dłużej w placówce, bo ustalona jest stawka za jedną godzinę. Myślę, że ten niepokój rodziców wynika też z tego, że oni cały pobyt dziecka w placówce przeliczają przez tą stawkę 2,60 zł. Otóż nie, rodzic płaci tylko za każdą godzinę, którą dziecko spędza w przedszkolu i jeśli jest to ponad te pięć godzin. Te pięć godzin to miasto finansuje. - wyjaśnia Jadwiga Maciejewska z Urzędu Miasta Sieradza.

Całą sytuację próbują również wyjaśniać dyrektorzy przedszkoli. Ich zdaniem obawy rodziców są bezzasadne, bo każdy podpisywał umowę, w której wszystkie warunki zostały zawarte i powinny być one jasne:

- Pięć godzin jest bezpłatnych. Jest to czas przeznaczony na realizację podstawy programowej. Obejmuje on godzinę od 9:00 do 14:00, za ten czas rodzice nie płacą. - mówi Bogusława Sabat, dyrektor Przedszkola nr 1 im. Kubusia Puchatka w Sieradzu.

Są jednak pewne niedopatrzenia w nowej ustawie. W wielu przedszkolach dodatkowe opłaty naliczane są nawet wtedy jeśli rodzic przekroczy czas o 10, czy 15 minut. Ponadto w przypadku Sieradza wciąż nie jest uregulowana kwestia rodzeństwa. Dopiero na najbliższej sesji radni będą głosować nad uchwałą, która pozwoliłaby na wprowadzenie 50 proc. zniżki dla rodzeństwa.

Rodzice do nowej ustawy podeszli bez entuzjazmu. Jak przyznali, wprowadzenie takiego sposobu opłat było wyjątkowo złym pomysłem:
%relacja01%


Skąd taka różnica w opłatach?

Każda gmina we własnym zakresie uchwaliła wysokość opłat za dodatkowe godziny w przedszkolu. Różnica pomiędzy poszczególnymi miejscowościami jest duża, bo kwota zależy m.in. od stanu gminnego budżetu, a także od tego ile placówek dany samorząd musi utrzymać i jak wysoki jest to koszt. Niekóre gminy przyjęły zatem niewielką opłatę, tak jak chociażby w Brąszewicach, gdzie stawka wynosi 0,60 zł. Chodziło nam o to, by dzieci były w przedszkolu, a nie na zarabianiu na nich pieniędzy - przekonuje wójt gminy Karol Misiak:

- Tutaj nie kierowaliśmy się żadnym rachunkiem ekonomicznym. Kierowaliśmy się tylko tym, by jak największą liczbę osób zachęcić do edukacji przedszkolnej, a nie, że tak powiem, odstraszać rodziców. Jest to środowisko wiejskie, gdzie ci ludzie nie mają żadnych dochodów.

W gminie Brąszewice stawka wynosi 0,60 zł, ale są jednak miejscowości w naszym regionie, gdzie ta suma jest jeszcze mniejsza. W gminie Klonowa wyliczono 0,50 zł za godzinę. Pieniądze wpłacane przez rodziców mają pomóc w utrzymaniu przedszkoli i tym samym odciążyć budżety gminne.

Opłaty za godziny to nie wszystkie wydatki. Rodzice muszą płacić jeszcze dodatkowo za wyżywienie swojej pociechy, a w niektórych przedszkolach doliczono również opłaty za zajęcia ponadprogramowe.

Opłaty za przedszkola wzrosną?

Teoretycznie uchwalone stawki nie powinny się zmienić. Teoretycznie, bo praktycznie od nowego roku suma może się nieco podnieść. Dlaczego? Jeśli od nowego roku wzrośnie najniższa minimalna pensja, która obecnie wynosi 1386 zł brutto, to wówczas automatycznie podskoczy opłata przedszkolna. O ile? Dziś ciężko to oszacować, samorządowcy zapewniają - nawet jeśli te stawki się zmienią, to nie będzie to zbyt odczuwalne. Przekonują również, że jedynie zmiana minimalnej pensji może wymusić wzrost opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

Premier przeprasza, urzędy kontrolują

Za wprowadzenie nowej ustawy przeprosił już premier, Donald Tusk:
%relacja02%

I zaapelował tym samym do urzędów wojewódzkich, by te sprawdzały czy samorządy nie wprowadzają zbyt wysokich opłat. Będą również kontrolować, czy we wszystkich gminach ulgi dla rodzeństwa zostały zastosowane prawidłowo. W większości gmin w naszym regionie wprowadzono 50 proc. zniżki dla drugiego i trzeciego dziecka w placówce. Jedne z najwyższych stawek w regionie mają gminy Błaszki, Warta, miasta Sieradz i Zduńska Wola. Póki co nikt nie wspomina o obniżeniu przyjętych przez samorządowców opłat. Pierwsze zmiany słychać za to już w Warszawie, gdzie włodarze planują zmniejszenie stawek przedszkolnych.


Poniżej wykaz opłat w przedszkolach w regionie sieradzkim i zduńskowolskim w latach 2011/2012, a także dla porównania lata poprzednie:


Miasto Sieradz:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. bezpłatnie, każda dodatkowa godzina 2,60 zł
Wyżywienie - 5 zł dziennie (3 posiłki)
Zajęcia ponadprogramowe płatne.

2010/2011

125 zł miesięcznie stałej opłaty za uczęszczanie dziecka do przedszkola, bez względu na to ile godzin dziennie dziecko przebywało w przedszkolu, wyżywienie - 4,20 zł dziennie (3 posiłki).

Gmina Sieradz:

Gmina prowdzi tylko oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych dla dzeci w wieku 3-5 lat. Opiekę nad dziećmi placówki sprawują tylko 5 godzin dziennie, więc rodzice nie uiszczają opłat zwiazanych z pobytem dziecka w przedszkolu. Odpłatne są tylko posiłki, ich ceny ustalają dyrektorzy szkół (2,50 zł - 3 zł)


Gmina Brzeźnio:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. bezpłatnie, każda kolejna godzina 1zł
Wyżywienie 3 zł dziennie - 2 posiłki, 3,70zł dziennie - 3 posiłki. Zajęcia ponadprogramowe płatne.

2010/2011

Miesięczna opłata dla dzieci z zerówki:
do 6 godz. dziennie - 28 zł
do 9 godz. dziennie - 55 zł

Miesięczna opłata dla dzieci młodszych:
do 6 godz. dziennie - 42 zł
do 9 godz. dziennie- 55 zł

Wyżywienie: 3 zł - 2 posiłki, 3,70 zł - 3 posiłki

Gmina Złoczew:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. bezpłatnie, każda kolejna godzina 2,80zł
Wyżywienie: 5 zł dziennie

Jeśli rodzina jest w trudnej sytuacji materialnej, lub zdarzył się jakiś wypadek losowy przedszkole przewidziało ulgi w opłatach za pobyt dzieci w przedszkolu.

Przedszkole przewiduje dobrowolne wpłaty na rzecz przedszkola w wysokości 7 zł miesięcznie
32 dzieci z najuboższych rodzin uczęszcza na lekcje języka angielskiego finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Urząd Gminy na najbliższym zebraniu przewiduje przeprowadzenie analizy dotyczącej kosztów jakie rodzice ponoszą na rzecz przedszkola i nie wyklucza zmniejszenia opłat.

2010/2011

Uczęszczanie do przedszkola było bezpłatne. Rodzice płacili tylko za wyżywienie 5 zł za 1 dzień.

Gmina Błaszki:

2011/2012

Pierwsze 5 godzin bezpłatnie, każda kolejna godzina 2,77 zł.

Wyżywienie:
Jeśli dziecko przebywa w przedszkolu 5 godz. dziennie i mniej - 2 posiłki - 74,80 zł miesięcznie
Jeśli dziecko jest w przedszkolu dłużej niż 5 godz. dziennie - 3 posiłki - 101,20 zł miesięcznie
Jeśli do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z rodziny przedszkole gwarantuje 50 proc. zniżki za każde następne dziecko.

2010/2011

Jeśli dziecko przebywało w przedszkolu dłużej niż 5 godz. opłata wynosiła 2,64 zł za godzinę

Gmina Warta:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. bezpłatnie, każda kolejna godzina 2,35 zł
Wyżywienie - 3,50 zł dziennie
Jeśli do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z rodziny to jest 50 proc. zniżki za każde następne dziecko.
Zajęcia dodatkowe płatne.

2010/2011

Miesięczna opłata - 82 zł
Wyżywienie - 3,50 zł dziennie

Gmina Brąszewice:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. bezpłatnie, każda kolejna rozpoczęta godzina 0,65 zł
Wyżywienie: 2,70 zł dziennie - 2 posiłki, 3,50 zł dziennie - 3 posiłki
Jeśli do przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko, rodzice płaca 0,55 zł za każdą ponadprogramową godzinę kolejnego dziecka w przedszkolu.


2010/2011
Miesięczna opłata - 35zł
Wyżywienie: 2,70 zł dziennie - 2 posiłki, 3,50 zł dziennie - 3 posiłki

Gmina Klonowa:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. bezpłatnie, każda kolejna godzina 0,50 zł
Wyżywienie: 3 zł dziennie.
50 proc. zniżki za każde następne dziecko jeśli do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z rodziny.

Na początku roku rodzice ponoszą jednorazowy koszt wyprawki dziecka - ok. 100 zł

2010/2011

Miesięczna opłata: 40 zł
Wyżywienie: 3 zł dziennie

Gmina Wróblew:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. za darmo, każda kolejna godzina 1,50 zł
Wyżywienie: 5 zł dziennie

50 proc. zniżki za każde następne dziecko jeśli do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z rodziny.

2010/2011

Miesięczna opłata: 40 zł
Wyżywienie: 5 zł dziennie

Gmina Burzenin:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. za darmo, każda kolejna godzina 1,87 zł
Wyżywienie: 2.50 zł dziennie
Jeśli do przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko, rodzic zwolniony jest z opłaty za drugie dziecko.

2010/2011

37 zł - jeśli dziecko było w przedszkolu 5 godz. dziennie lub mniej.
50 zł - jeśli dziecko było w przedszkolu dłużej niż 5 godz. dziennie.
Wyżywienie: 2,50 zł dziennie

Gmina Goszczanów:

2011/2012

Pierwsze 5 godzin bezpłatne, za każdą kolejną godzinę rodzic płaci 1, 80 zł.
Wyżywienie- 4,50 zł dziennie (3 posiłki)
Jeśli do przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko z rodziny, to za kolejne dziecko rodzic płaci 50 proc. mniej
Jeśli GOPS dopłaca do wyżywienia dziecka, to rodzic płaci za pobyt dziecka w przedszkolu 50 proc. mniej

2010/2011

Miesięczna opłata za pobyt dziecka w przedszkolu - 25 zł
Wyżywienie - 4,50 zł



Miasto Zduńska Wola:

2011/2012

Pierwsze 5 godz. za darmo, każda kolejna godzina 2,40 zł
Wyżywienie: 5 zł dziennie

50 proc. zniżki za każde następne dziecko jeśli do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z rodziny.

2010/2011

Miesięczna opłata
do 5 godz. dziennie - 38,28 zł
do 9 godz. dziennie - 127,60 zł
Wyżywienie: 4 zł dziennie

Urząd planował na rok szkolny 2011/2012 podwyżkę opłaty za uczęszczanie dziecka do przedszkola, miała ona wynosić:
do 5 godz. dziennie - 41,58 zł
do 9 godz. dziennie - 138,60 zł


Gmina Zduńska Wola:

2011/2012

Pierwsze 5 godzin bezpłatnie, za każdą kolejną godzinę rodzic płaci 0, 70 zł.
Za powtarzające się spóźnienia po odbiór dziecka z przedszkola gmina przewidziała kary w wysokości 10 zł.

Koszt wyżywienia ustala przedszkole:
Przedszkole w Tymienicach:
5 zł dziennie, w ubiegłym roku 4 zł dziennie.
Przedszkole w Ochraniewie:
5 zł dziennie, w ubiegłym roku 4, 50 zł dziennie.
Przedszkole w Czechach:
4, 50 zł dziennie (3 posiłki), 3,38 zł dziennie (2 posiłki), w ubiegłym roku 4, 50 zł dziennie (3 posiłki), 3, 38 zł dziennie (2 posiłki)


2010/2011

Miesięczna opłata za pobyt dziecka w przedszkolu wynosiła 50 zł

Gmina Zapolice:


Rada Gminy nie podjęła jeszcze uchwały dotyczącej zmian w opłatach za pobyt dziecka w przedszkolu. Rodzice tak jak w roku ubiegłym płacą 50 zł miesięcznie. Jeśli do przedszkola uczęszcza wiecej niż jedno dziecko z rodziny, to za kolejne dziecko obowiązuje opłata 30 zł na miesiąc. Za wyżywienie rodzice płacą 4 zł dziennie. W poprzednim roku szkolnym opłata za wyżywienie wynosiła 3, 60 zł.
Opłaty za przedszkole naliczane będą w systemie godzinowym, po tym jak Rada Gminy przyjmie uchwałę w tej sprawie. Stanie się to jeszcze w tym roku szkolnym.

Gmina Szadek:

2011/2012

Pierwsze 5 godzin bezpłatnie, za każdą kolejną godzinę rodzic płaci 1 zł.
Wyżywienie- 1 zł dziennie (śniadanie), 2 zł dziennie (obiad), 0,80 zł dziennie (podwieczorek)


2010/2011

Opłaty za korzystanie z opieki i zajęć w czasie przekraczającym realizację podstawy programowej to 1 zł za godzinę. Podstawa programowa obejmuje 5 godzin dziennie.
Wyżywienie 1 zł dziennie (śniadanie), 2 zł dziennie (obiad), 0,80 zł dziennie (podwieczorek)

Komentarze

zacytuję 09.10.2011 09:01:58
" Jest to środowisko wiejskie, gdzie ci ludzie nie mają żadnych dochodów"
To ja się pytam z czego żyją? Pokażcie mi ich mieszkania ciuchy i samochody. W Brąszewicach sami biedni ...... na papierze. To najśmieszniejsza gmina w regionie, ludzie wszystko zrobią by NIE MIEŻĆ DOCHODÓW bo MUSZĄ być biedni by żyć z "opieki".
mama 08.10.2011 22:56:04
to jednak nie bardzo zaradna skoro od ust odejmujesz haha a kolorowanka to tylko przenośnia ;) pozdrawiam i życzę zdrowia dla synka i mam nadzieję że nasze Państwo pomoże w leczeniu bo składki płacimy ;)
mama 07.10.2011 23:58:09
ciesz się bardzo że masz bardzo zaradnego męża leserze hehehe ja dzięki swojemu tez funkcjonuje ale chodzi o to że nie każda ma to szczęście ;) pozdrawiam a wiesz co ja mam w domu hahhaa żal mi ciebie ;)
Adam 06.10.2011 19:55:37
To i tak mało płacicie, ponieważ w Pabianicach jest za 10 godz 540zł
podwyżki 14.09.2011 12:25:21
Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2012 r. wyniesie 1500 zł. Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął rozporządzenie w tej sprawie przygotowane przez resort pracy.
mama 13.09.2011 12:06:18
dlaczego zajęcia z rytmiki są płatne rocznie 75 zł (i realizowane są w godzinach pobytu dziecka za które również płaci się 2,60 zł/godzinę)
czy nie można wykwalifikować pedagoga z przedszkola w zakresie rytmiki itp????
... 12.09.2011 06:48:04
Przecież dzieci na tej dyskusji nie cierpią. A coś musi być na rzeczy skoro jest ta dyskusja tak zagorzała! Przedszkole powinno być bezpłatne przynajmniej 8 godzin
n-l 11.09.2011 19:40:04
Tylko, że ta Pani w przedszkolu ma pod opieką 25-30 dzieci i oczy wszędzie. Nie mówiąc o rozwiązywaniu problemów małych dzieci i okazywaniu cierpliwości. Na sali jest sama niekiedy z jedną Panią z obsługi i mają co robić (zawiązać buta, wytrzeć nos, wziętość na kolana itp. Zapewniam Ciebie droga "anielko", że gdybyś sama spędziła chodź jeden dzień w pracy w przedszkolu,nigdy byś nie chciała tam pracować! Ty w pracy masz zapewne czas na plotki, kawę i kontakt z dorosłymi. My nauczycielki chodź kochamy naszą pracę to zamykamy się w domu w zaciszu i chcemy aby nikt nam nie przeszkadzał :( Osobiście, gdybym miała pracować z dziećmi 8 godzin to po roku bym zwariowała. Dodam tylko tyle, ze resztę etatu czyli 15 godzin niekiedy więcej spędzam na dokumentacji o której się głośno nie mówi.Najczęściej pracujemy późnym wieczorem aby domownicy się nas nie "czepiali". A takie komentarze mnie denerwują- to nie nauczycielki wymyśliły ten system płatności.Dletego proszę, nie komentuj TAK Anielko!
nieznajoma44 11.09.2011 19:24:11
PRZESTANCIE SIE KLOCIC TU CHODZI O NASZE DZIECI A NIE JAKIES KLOTNIE !
anielka 11.09.2011 08:45:16
wszędzie trąbią,że niż demograficzny i namawiają do powiększania rodzin,ale za co pozniej żyć i te dzieci wyżywić do szkół posłać,itp to już nie mówią.
Jak dla kogoś to 200 czy 300zł to jest mało to gratuluję zarobków.
Oczywiście pomysł nie przeszkadza pewnie tym,którzy dzieci nie mają albo których na to stać. Też pracuję i płacę podatki,więc mam prawo chcieć,aby za PAŃSTWOWE przedszkole płaciło państwo. Nie wszyscy,którzy narzekają na ten pomysł to lenie patrzące brać za darmo,żyć z zasiłków itp.
8godz to statystyczny czas pracy,więc i panie w przedszkolu taki mieć powinny obowiązkowy i za taki czas powinno im płacić państwo jak w innych państwowych instytucjach i zakładach pracy
mama 10.09.2011 23:01:45
a co robię ? ciężko bardzo ciężko pracuję a Ty chyba nie znasz życia człowieku. Życzę CI żeby twojemu dziecko niczego nie brakło bo ono nie będzie winne że mamy Państwo dla BOGATYCH OD POKOLEŃ. pozdrawiam
cekaem 10.09.2011 21:30:09
Wyksztalcona mamo do roboty a nie po darmoche
... 10.09.2011 19:38:23
nika - ale my nie dyskutujemy nad specyfiką pracy przedszkolanek!!! Zapewne jest ciężka jak każda praca z dzieckiem (powiedzenie" obyś cudze dzieci uczył" jest w tym przypadku na czasie. I wiesz mi mam i wykształcenie i wiedze pedagogiczną dużą. Podkreślam praca w przedszkolu jest ciężka, ale opłaty za przedszkole nie moralne. Rodzice nie organizację pracy w przedszkolu tylko dyrektor i to on powinien tak to zorganizować żebyś nie musiała siedzieć po godzinach za darmo!!!! MY DYSKUTUJEMY O OPŁATACH!!!
mama 10.09.2011 12:12:16
To dlaczego te instytucje nazywają się Państwowe - skoro trzeba za nie płacić ? Skoro 5 godz jest za darmo to skąd opłata administracyjna 140 zł ? Ja osobiście mam ogromny żal do władz ,że ja od 4 lat zarabiam 1150 zł a podwyżki są na każdym kroku . Jestem osobą wykształconą , ale pracy w Sieradzu jak na lekarstwo to trzeba się cieszyć z tego 1150 - Tylko jak dziecku wytłumaczyć że nie ma kasy na nową kolorowankę ? Pozdrawiam tych co pracują 5 godz i się tu wymądrzają jacy to niedobrzy rodzice są co dają dzieci do przedszkola ;)
cekaem 09.09.2011 21:20:01
dzieci do zlobka albo przedszkola i niech panstwo placi zpodatkow tych ,ktorzy musza ciezko pracoiwac.Macie dzieci to trzeba je utrzymac a nie tylko darmocha.Przez te 3wszystkie dotacje to po czterdziestu latach pracy jest 800 zl emerytury.Dokladac do krusu, do przedszkoli,zlobkow,mopsow itp.
abc :) 09.09.2011 20:52:40
przy 8-godzinnym dniu pracy trzeba zapisać dziecko na 9 godzin. Z tego płaci się 2,60 za 4 godziny co daje 10,40 plus 5 zł za wyżywienie to 15,40

Ludzie opamiętajcie się!!! całodzienna fachowa opieka, 3 posiłki, towarzystwo rówieśników, zajęcia, zabawy a to wszystko za 15 zł dziennie i jeszcze wam źle...

policzcie w takim razie koszt opiekunki, koszt posiłków, energii, wody itp w domu
Nika 09.09.2011 20:47:56
Wiesz, w mojej sytuacji zmieni to tyle,że rodzice mając w perspektywie opłatę za "nadliczbowe " godziny będą odbierać dzieci o czasie i nie będę musiała zostawać z dzieckiem ponad swoje godziny pracy. Wiesz, w moje praktyce, były i takie sytuacje, kiedy musiałam dziecko zabrać ze sobą do domu bo nikt po nie się nie zgłosił. Raz nawet nocowało u mnie bo rodzice nie raczyli odebrać. Na szczęście był to tylko jeden tego typu przypadek. A swoją drogą to naprawdę mało znasz specyfikę pracy nauczycielek przedszkoli.
zdrowie i rozsądek 09.09.2011 18:43:38
Przy okazji warto by zerknąć na sposób żywienia dzieci.
Czy jest to katering czy świeże posiłki utrzymywanej przez samorząd kuchni. Kto i za ile wspiera zdrową żywność, a kto idzie na łatwiznę tanią i co gorsza kiepską - kateringową. Pod rozwagę - rodzice pytajcie samorząd i dyrekcję - potem patrzcie na koszty.
Maria 09.09.2011 16:24:57
cieszcie się, bo żłobek wychodzi 360 zł za 8 godzin!!!! 1,40 za każdą godzinę.
... 09.09.2011 15:20:42
nie wmawiaj mi że nauczycielka pracuje gratisowo w przedszkolu. W każdej pracy niestety tak bywa że nie zawsze wychodzi się punktualnie, ale to przedszkole zgodnie z własnym statutem ma sprawować opiekę nad dzieckiem - co ci zmienia że ktoś zapłaci 2,60 zł za spóźnienie, jak i tak według tego co piszesz ty będziesz musiał gratisowo zostać i czekać za rodzicem (co w twojej sytuacji to zmienia?) i jeszcze raz powtórzę nie róbcie z marginesu (kilku przypadków) ogół!!! NIE MOŻNA MÓWIĆ ŻE WSZYSCY RODZICE ZOSTAWILI BY SWOJE POCIECHY 24h W PRZEDSZKOLU - to absurd.
też matka 09.09.2011 15:18:12
Pracujesz w przedszkolu? Jako kto?
Piszesz, że dziecko w przedszkolu jest przechowywane i że lepiej mu z rodzicem na zakupach.
Oj, coś chyba to nie do końca tak.
Nika 09.09.2011 14:33:22
Jak widzę, że jesteś jednym z chlubnych wyjątków. Ale zapewniam Cię, "Zorientowana" ma całkowitą rację. Pracuję w przedszkolu już 20 lat i wiem jak rodzice odbierają swoje pociechy,są tacy, coby najchętniej zostawiali dzieci 24 godziny na dobę pod opieką przedszkola.Weź również pod uwagę, to, że nauczycielki też mają swoje rodziny i czas ponad godziny(gratisowe) w pracy spędzane z zostającymi dziećmi pozbawiają ich własne pociechy czasu z matką. Są też rodzice co przychodzą, a jakże punktualnie, ale nie biorą pod uwagę, że ubranie dziecka i wyszykowanie do wyjścia, zwłaszcza zimą trwa często 30 min. Nauczycielka czeka,(gratisowo) koszty rosną( oświetlenie itp). I co wtedy, kto ma pokryć te koszty? Dodatkowe opłaty zdyscyplinują tych niezdyscyplinowanych rodziców zrzucających odpowiedzialność za wychowanie swoich pociech na kogo się da.To bolesne ale uważam, że konieczne.
mieszkaniec gminy 09.09.2011 14:25:10
Dobrze, że jak zwykle radni gminy Zduńska Wola stanęli na wysokości zadania i podwyższyli tylko tyle ile musieli! Brawo!
Elizabeth 09.09.2011 13:55:41
Pozdrowienia serdeczne dla Pani Eli i Marzenki z przedszkola nr.4 w Sieradzu:)
rodzic 09.09.2011 12:29:18
Głupoty wypisujesz. Odkąd to pracuje się krócej niż 8 godzin i jeszcze dojście do przedszkola .Chyba że jesteś zapracowanym nauczycielem w szkole i pracujesz 3-4 godz. lekcyjne dziennie i z nieobciążenia piszesz takie bzdury.
mama 09.09.2011 12:27:15
a zabawki i pomoce dydaktyczne pozyskane z projektu unijnego to gdzie się znajdują, ja widzę tylko stare gałganiaste maskotki? a z RR 110 zł rocznie dziecko dostało cieńką książkę z szarego papieru i na dzień dziecka 3 batoniki .... kpina
bułeczka 09.09.2011 12:22:17
warto zastanowić się nad racjonalizacją ilości jedzenie zaopatrywanego dla dzieci z przedszkola, a tym samym stawką żywieniową, bo dużo jedzenia ląduje w wiadrach, które wynoszone są poza przedszkole.

a dzieci suchą bułą bez masła mogą się tylko zapchać!
alf 09.09.2011 12:11:50
zorientowana - a na jaki okres czasu ma zaprowadzić rodzic dziecko pracując "normalnie"??? 8 godzin w pracy i po pół godziny na dotarcie do przedszkola. Jak zapiszesz na 8 godzin i się spóźnisz po dzicko i przyprowadzisz 5 minut przed czasem - żeby w miarę zdążyć do pracy; to ci policzą za 2 gadziny dodatkowo - I O TO JEST NAJWIĘKSZY SZUM. ZA SPOSÓB NALICZANIA DODATKOWYCH GODZIN
Nika 09.09.2011 12:09:06
Zgadzam się w zupełności z tą wypowiedzią, jako też dobrze zorientowana :))
... 09.09.2011 12:08:45
i uważasz że w ten sposób zapewnisz dzieciom SZCZĘŚCIE - mylisz się i to dogłębnie - kiedy coś temu dziecku o którym piszesz stało by się (czego nie życzę) to zapewne pisała byś w stylu: lepiej żeby dziecko siedziało w przedszkolu...!!! Długość spędzanego czasu rodziców z dziećmi nijak się ma do wysokości opłat za przedszkole, a naciąganie na darmowe godziny jest fikcją i marginalną sprawą - ja osobiście gdyby nawet przedszkole było 12 godzin za darmo i tak od razu po zakończonej pracy pędzę po pociechę bo podobnie jak ona TĘSKNIE!
Nika 09.09.2011 12:03:33
że zostało zadeklarowane 9 godzin pobytu dziecka i na tyle godzin jest gotowość placówki do świadczenia usług opiekuńczo-wychowawczych. Za tyle godzin ma płacone nauczycielka i obsługa, przygotowywane są posiłki, koszty działalności placówki itd.(tak jak w przedsiębiorstwach , pracownik jest gotów do świadczenia pracy a pracodawca nie zapewniając możliwości pełnienia pracy musi tę stratę rekompensować.) A to ,że dziecko zostanie zabrane wcześniej jest indywidualną sprawą rodzica. I to działa też w druga stronę, jeśli dziecko zostaje dłużej, to zobowiązuje placówkę do świadczenia dodatkowych usług dla rodzica.Do tej pory nie było rzadkością, ze dzieci zostawały powyżej 10 godzin dziennie w przedszkolu czynnym tylko 10 godz i nikt nie płacił nauczycielkom za czas spędzony ponad te godziny w pracy, ani nie pokrywał kosztów funkcjonowania dodatkowego placówki. Bywało tak i wcześnie rano kiedy nauczycielka przychodziła wcześniej aby przygotować się do pracy a przed palcówką czekało już na nią 2-3 dzieci i też nikt jej nie płacił za czas jaki poświęcała opiece nad "wcześniakami"
Zorientowana 09.09.2011 11:37:34
Obecna odpłatność za przedszkole wyszła niektórym na dobre:) Rodzice będą więcej czasu spędzać z dzieckiem w każdym dniu, ponieważ popołudniowe wcześniejsze odbieranie dzieci zgodnie ze swoim harmonogramem pracy pozwoli im na to. Jak obserwowałam wcześniej niektórych rodziców jak późno odbierają swoje pociechy to żal mi było tych maluchów, które zostają do 17 godz, a rodzice na mieście nie spiesząc się chodzili po sklepach ze znajomymi. Znałam takich co kończyli prace o 15 a niekiedy wychodzili o 13 , a nauczycielce w przedszkolu wmawiali, że pracują bardzo długo i wpadali do przedszkola na ostatnią chwilę.Podobnie było z innymi dniami tj. wigilia, sylwester itp. W końcu system na to pozwolił aby rodzice wzięli się sami za wychowanie swoich dzieci po swoich godzinach pracy. Aby mogli wyjść z dzieckiem na spacer, na rower itd. A nie całe dnie przetrzymywać je w przedszkolu.( 9 godzin). Brawo!
Fornal 09.09.2011 11:37:14
Mnie boli, to że kolejny raz mamy doczynienia w Sieradzu z tworzeniem zaleceń "na gębę". Dlaczego w sieradzkich przedszkolach zaleca się deklarowanie pobytu dziecka powyżej 7, 8 godzin.Pan C. Szydło w Siedmiu Dniach otwarcie mówi o konieczności zadeklarowania większej liczby godzin niż 5. Gdzie jest o tym uchwała miejska? W Zduńskiej Woli można dziecko zapisać na 5 godzin i nie ma problemu. Czy kolejny raz mamy zalecenia "na gębę"? Czy wydział oświaty robi z miasta prywatny folwark? Czy mamy doczynienia z kolejnym kryterium przyjmowania dziecka do przedszkola tj. kto zapłaci więcej?
kasia 09.09.2011 10:40:02
super opieka brawa dla wyrozumiałości nauczycieli
eryk 09.09.2011 10:38:08
zrobiono to logicznie przyjaźnie dla dzieci i rodziców pozdrawiam
kasia 09.09.2011 10:34:53
jest OK bez rewolucji patrząc na inne gminy
... 09.09.2011 09:39:33
samorządowcy - ZAPAMIĘTAMY TO, i oby do wyborów!
vanilla 09.09.2011 08:24:37
Apropo..pani dyr.z prz.nr.4 to też mam coś do powiedzenia.Dzieci z zerówki na dzień dziecka nie dostały od przedszkola nic-figę. W tym dniu musiały wziąć udział w zawodach na stadionie.Upał i palące słońce.Dostały nagrody tylko te które brały udział w konkurencjach.A te co siedziały na trybunach...kibicowały.Nic..zupelnie nic!! Ja się pytam na co poszla opłata z rady rodziców 110zl? Na wycieczce były tylko raz. Zawsze na dzień dziecka szły do Figloraju..a w tym roku? Ciekawe kiedy bedą zakupione nowe zabawki na plac zabaw przy przedszkolu.Kasa została uzbierana na festynie. Przygladamy się pilnie.
?????Błąd_critical! 09.09.2011 08:09:54
Jeśli dziecko przebywa w przedszkolu 9 godzin to rodzice płacą za 4- czyli 4*2,63*21dni (tyle jest średnio w roku) daje nam kwotę 220,93gr. Do tego dochodzi 5 zł dziennie za 3 posiłki ( w domu też dzieci jedzą) , ale tak tanio to chyba nikt nie wyżywi dziecka w domu , bo kucharki, energia elektryczna, płyny do zmywania i.t.p. są finansowane z budżetu miasta!!!! Jeśli dziecko będzie chore to rodzice nic nie zapłacą, a do tej pory nie płacili tylko za posiłki!!!!
czytacz 09.09.2011 08:01:09
Dokładnie.Podwyżka jest znacząca.Jak moje dziecko chodziło to płaciło sie 210zl i mogło być do woli w przedszkolu.Dobrze że już nie chodzi.Takie sytuacje,że przyjmowane są dzieci ludzi na stołkach mają miejsce w każdym przedszkolu ale szczególnie w 4.Tam jest tylko "lans" pani dyrektor i robienie otoczki.Może pani dyrektor wzięłaby się do pracy i choćby uaktualniła stronę internetową przedszkola...bo wstyd..jak się zagląda-terminy z czerwca. Widać jasno kto pije kawe w pracy a kto pracuje i coś robi.
Ps.Nauczycielki są tam super..polecam.
ppp 09.09.2011 07:47:30
ponad zadeklarowany czas, to niech też odliczają to, że zabieram dziecko wcześniej! Jeżeli zabiorę dziecko po 9 godzinach i 5 minutach to naliczają dodatkową opłatę - a jeżeli zabiorę dziecko po 7 godzinach to dlaczego mam płacić za 9?
mama 08.09.2011 23:26:03
ja pracuje w sklepie co dzień 8 godz - zarabiam 1100zł a za przedszkole muszę zapłacić 355 zł ( 9 godz) dla mnie to jest bardzo dużo bo jest wiele innych opłat - MAM NADZIEJĘ ŻE TO ZNIOSĄ
Polak 08.09.2011 21:29:13
Jak Wam się nie podoba ,że musicie dopłacać to zabierać dzieci z przedszkola i zapłaćcie opiekunce 8 zł a miejsce będzie dla tych dzieci rodziców co chcą zapłacić!!! Tak źle i tak niedobrze. Cieszcie się ,że Wasze dzieci dostały się do przedszkola. W sumie to pewnie i tak większość popisała,że samotnie wychowuje dziecko bo i tak nikt tego nie kontroluje a władze miasta i dyrekcja przedszkoli mają to w du...ie i nie sprawdzają tego bo po co sobie robić dodatkową pracę. Lepiej przyjąć samotnych bo trzeba ,albo dzieci tych rodziców co mają takie stanowiska ,że potem dzięki takiej znajomości rodzica będzie można sobie coś załatwić. Szkoda słów na to co się dzieje a najgorsze ,że NIKT nic z tym nie robi. Pytam się za co osoby na tych stołkach biorą pieniądze !!!!!!!!!!! za picie kawy ??
wer 08.09.2011 21:15:06
o co ta wojna. łatwo wyliczyć, że pobyt dziecka przy około 7 godz. to niewiele ponad 200zł z wyżywieniem. Gzie się znajdzie nianie i jedzenie z te pieniądze. O co ten hałas.
KKK 08.09.2011 20:35:17
a gdzie ta gmina ma przedszkola?
ludzie z gminy albo są zameldowani w mieście żeby mieć możliwość zapisania dziecka do miejskiego przedszkola, albo są w przedszkolu Sióstr Urszulanek
ot cała Gmina Sieradz.
janek 08.09.2011 20:08:12
a gdzie Gmina Sieradz?
moze napiszmy ile Gmina Sieradz ma miejsc w przedszkolach
lock 08.09.2011 19:58:19
A niby dlaczego miasto z moich podatkow ma finansowac pobyt dzieci w przedszkolach.Kto ma dzieci /mam troje/ musi liczyc sie z tym ,ze trzeba je utrzymac.Ja pracuje dziennie lacznie z sobotami przecietnie 12 godzin.Tez moglbym pracowac mniej i chodzic po zapomogi do mopsu.

Więcej informacji

Filmowe propozycje dla marzec

Dzisiaj, 15:04:07
Zduńska Wola

Przepiękne!, Freddy. Pudel nie z tej ziemi, Nosferatu -  między innymi te filmy warto zobaczyć w kinach w regionie. Będą też specjalne pokazy z okazji Dnia Kobiet.

0

Sieradz

Pełną parą pracuje wzdłuż ul. POW w Sieradzu ekipa remontowa. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi realizuje tam inwestycję polegającą na budowie nowego chodnika oraz ciągu pieszo - rowerowego. Zadanie ma być zrealizowane pod koniec bieżącego roku.

0

region

Gminny Ośrodek Kultury we Wróblewie zaprasza na wyjątkowy koncert. Janusz Radek to nietuzinkowy artysta, który otwiera koncertową działalność wróblewskiego ośrodka.

0

Teraz gra:

Nasze Radio 104,7 FM

Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie

Kontakt do studia

kontakt@nasze.fm

502 27 11 11

43 827 11 11

Co, gdzie, kiedy

06.03.2025

Miejski Dom Kultury Ratusz Zduńska Wola

07.03.2025

Zaprojektuj Swoją Pracę - warsztaty
Miejski Dom Kultury Ratusz Zduńska Wola
Dzień Kobiet - Koncert ŁUKASZ ZAGROBELNY z zespołem
Warckie Centrum Kultury
Koncert - Andrea De Luca
Teatr Miejski w Sieradzu
Piątkowy Wieczór Muzyczny
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Zduńskiej Woli, al Kościuszki 3

08.03.2025

Miejski Dzień Kobiet
Miejski Dom Kultury Ratusz Zduńska Wola
Koncert Janusza Radka
Gminny Ośrodek Kultury we Wróblewie
Panel dyskusyjny - Zrozumienie i wsparcie we współczesnym świecie
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu, ul. Zwirki i Wigury 4
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1+3sanah, Krzysztof Zalewski
Eviva larte! (K. Przerwa-Tetmajer)
2+1Lola Young
Messy
3+5David Guetta & Alphaville, Ava Max
Forever Young