strzałka do góry
02.02.2012 14:19:38 (Aktualizacja: 02.02.2012 14:19:38)
Sieradz

Palą czym popadnie. "Czuć ten smród"

Władze Sieradza mimo, że mogą - nie stawiają na prewencyjne kontrole u swoich mieszkańców i nie sprawdzają co, zwłaszcza zimą, trafia do ich domowych pieców. Tymczasem z raportów służb ochrony środowiska wynika, że ludzie palą czym się da i w efekcie trują środowisko, samych siebie i sąsiadów.

(fot. nasze.fm)

Ustawa Prawo o ochronie środowiska nakłada m.in. na prezydentów miast obowiązek dbania o należytą ochronę przyrody. I daje prawo do upoważnienia podległych im urzędników czy strażników miejskich do sprawdzenia tego, co trafia do pieców. Spalanie śmieci czy niebezpiecznych odpadów jest zabronione. W Polsce są już miasta, które na takie kontrole się zdecydowały. Przykład to Szczecin. Sprawdzano głównie co jest przygotowane do palenia, czyli co znajduje się w pobliżu paleniska oraz czym już palono. Pracownicy szczecińskiego magistratu informowali też, czym można, a czym nie można palić w piecach. Mówili o szkodliwości spalania śmieci i o trujących substancjach, które wówczas się wydzielają. A jak z takimi kontrolami jest w Sieradzu? - Nie zlecaliśmy ich. Naszym zdaniem lepszy efekt da edukacja proekologiczna - mówi Cezary Szydło, wiceprezydent Sieradza:

- Jeżeli pójdzie informacja do straży miejskiej, zanim straż miejska dojedzie na posesję, to przeważnie te elementy - tworzywa sztuczne - się spalą i nie ma właściwie czego kontrolować. Podstawą jest edukacja ekologiczna.


Edukacja ekologiczna to jeden z ważniejszych elementów - tak jak prewencja w ruchu drogowym, ale policja nie czeka na zgłoszenia o pijanych kierowcach czy piratach drogowych. Dla naszego bezpieczeństwa prowadzi wyrywkowe kontrole.
Taką możliwość ma również każda gmina. Urzędnik Straży Miejskiej może wejść na teren posesji, może z pomocą inspektora ochrony środowiska zbadać to co już dużo wcześniej było palone. A, że ludzie palą co popadnie widać gołym okiem.
Czy w Sieradzu wykorzystują te możliwości? Zdaniem Cezarego Szydło nie ma potrzeby - a w mieście śmierdzi i będzie śmierdziało.

Raport Inspektoratu Ochrony Środowiska z 2010 roku opracowany dla Sieradza i powiatu sieradzkiego pokazał, że problem spalania śmieci jest. Mówiła o tym Antonina Wojtczak, kierownik delegatury łódzkiego WIOŚ-iu:

- Dwutlenek azotu był przekraczany 18 razy - mówię o jednej godzinie. Dwutlenek siarki 24 razy. Wystarczy wyjść na ulicę Broniewskiego, gdzie obok jest kilka małych uliczek z domkami jednorodzinnymi i czuć ten smród.

Jak się okazuje, zduńskowolscy strażnicy miejscy, którzy są uprawnieni do kontroli pieców centralnego ogrzewania, otrzymują sygnały od mieszkańców, którym przeszkadza dym z komina sąsiada:
%relacja01%
Wyjaśnia Wojciech Cieślak, pełniący obowiązki komendanta zduńskowolskich strażników miejskich i dodaje, że kiedy kontrola wykaże, że dany mieszkaniec pali w piecu śmieciami, może zostać ukarany mandatem wysokości do 500 zł. Jak do tej pory nikt w Zduńskiej Woli takiej kary nie otrzymał, bowiem wszystkie kontrole palenisk, jakie przeprowadzili strażnicy okazały się fałszywymi alarmami.

Zakaz spalania odpadów w piecach zainstalowanych w domach wynika z przepisów Ustawy o odpadach i posiłkowo stosowanych przepisów Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którymi spalanie odpadów w tradycyjnym piecu domowym jest niedozwolone. Kontrole decyzją prezydenta, obok edukacji mieszkańców mimo wszystko w Sieradzu by się przydały, tymczasem zwyczajnie ich nie ma i truciciele, których w mieście nie brakuje, mają wręcz klawe życie.

Chyba, że zareagują i o taką kontrolę poproszą sami mieszkańcy. Interwencji jest jednak niewiele, co może świadczyć nie tyle o społecznej znieczulicy co o tym, że ludzie zwyczajnie krepują się iść na udry z sąsiadem. A może w trosce o własne zdrowie i otaczającą nas przyrodę nie ma się co zastanawiać? Za spalanie śmieci w domowym piecu grozi mandat w wysokości do 500 zł. Jeżeli kontrolowany odmówi jego przyjęcia wówczas grzywna może wynieść do 5 tys. zł.

Czekamy na komentarze w tej sprawie, na informacje o miejscach, które Waszym zdaniem wymagają szczególnej kontroli.

Komentarze

Ginka 15.11.2014 14:56:34
Ile dymu się wydobywa zależy przede wszystkim od sposobu palenia...dolne spalanie będzie produkować dużo dymu bo cały nakład się grzeje, górne znikome ilości (ale miałem się w tym wypadku nie napali,bo musi być przewiew od dołu), mój sąsiad co roku kupuje nie wiadomo skąd słaby miał...i teraz za każdym razem jak rozpali (lub dołoży) te kłęby żółtej siary lecą gdzie je wiatr poniesie, trzeba uciekać do domu i okna zamykać żeby tego świństwa nie wdychać ;/. Nie rozumiem jakim ciemnym i skąpym trzeba być człowiekiem żeby palić takim za przeproszeniem gównem...wydać do 400zł za miał którego trzeba dużo dziennie wsypać (i mieć pełno popiołu po spaleniu) lub kupić wysokokaloryczny węgiel za 650 i wrzucić na dzień do 10łopat i mieć gorące kaloryfery + garstkę popiołu... LUDZIE NIE MYŚLĄ.
fredi 11.02.2012 19:01:08
jest jeszcze chciwy PSL czyli wuje, stryje i nasz interes żyje.
wungiel 07.02.2012 11:37:06
Jeśli cena wzrośnie jeszcze o parę złotych to za chwilę w kierunku Polski zaczną płynąć olbrzymie transportowce wyładowane po brzegi węglem z Chin, RPA albo Ameryki Płd.. W południowej Polsce już króluje węgiel czeski, a w Karsznicach niektórzy przecierają oczy ze zdumienia gdy widzą 30 wagonowe składy jadące z północy na południe.
Węgiel 07.02.2012 10:08:44
Jeszcze większe ceny opału! To ludzie na pewno będą palić czym popadnie
Wic 06.02.2012 18:23:54
Wkrótce problem sam się rozwiąże, bo jak wszem i wobec wiadomo wkrótce pod rządami peło będziemy gazowym Eldorado i peło na pewno zadba o to, aby każdy najbiedniejszy Polak miał tanie ogrzewanie gazowe... hi, hi, hi, to taki abstrakcyjny żarcik na ten paskudy, zimny, lutowy wieczór
krystian 06.02.2012 15:38:29
to ze opał jest drogi (będzie jeszcze droższy) to nie znaczy że można łamać prawo i truć sąsiadów. Dla mnie też jest drogie i płacę, a trucicieli którzy zatruwają mnie i moją rodzinę trzeba wsadzać do paki a nie się bawić w ciuciubabkę. To jest także wina władz, policji i straży miejskiej, bo problem jest ogromny a wszyscy zamiatają go pod dywan.
edmund 06.02.2012 15:32:44
Wystarczy wezwać policję - jeśli palone jest na wolnej przestrzeni (podwórku) sprawa jest prosta.
sdz 06.02.2012 13:17:00
JA tam od paru ładnych lat palę starym owsem i powiem wam ze jest to lepszy opał niż nie jednej słabej klasy miał :)
cmok 05.02.2012 18:11:46
Jak kogoś stać na dom, a nie stać na opał, to niech przepowadzi się do bloku.
Żenujący wpis.
kolo 05.02.2012 15:37:37
a lekarz to co? niby po studiach to inteligent? hehe pełno prostaków/.....
qaligula 05.02.2012 15:23:09
a szkołę to omijałeś z daleka?
ZZZ 05.02.2012 11:45:05
To normalka , piecami się interesują ale spalaniem odpadków (np. niesprzedane ciuchy z lumpeksów ) lub wypalaniem kabli przez złomiarzy albo waścicieli skupów złomu to sie nie interesują.
Stach 05.02.2012 10:29:56
Popieram! To jest prawda! Taka jest cecha tych "rzundów". Zawsze najłatwiej, najprościej jest zarobić i dorobić się na na obywatelach swojego kraju czy mieszkańcach miasta. Oni przecież nie mają innego wyjścia. Muszą kupić kosmicznie drogi rodzimy opał, muszą zapłacić za horrendalnie drogą darmową wodę czy gigantycznie drogie odprowadzanie ścieków. A jak nie zapłacą to się naśle na nich policję czy strażników miejskich, albo strażników "łekolugicznych" i sprowadzi się maluczkich do parteru, bo tak w zasadzie to maluczcy są potrzebni raz na 4 lata, a przez 3 lata i 9 miesięcy mają bulić, płacić a w zaciszu domowym mogą sobie co najwyżej popłakać.
palimy 05.02.2012 00:59:02
Dlaczego was interesuje czym kto pali a nie zainteresuje was czy nas stać na tak drogi opał.Gdyby Polskie władze czyli rząd dbały o swojch obywateli jak AGLICY o swoich to bylo by nas stać na grzanie gazem i wtedy niebyło by smrodu a była by ochrona środowiska .Obywatele chodzmy wszysty do opieki po opał to wtedy przestanom pisać gupoty.A co do kontroli nikt niema obowiązku wpuszczać na swojom posesie nikogo bez nakazu.JANUSZ
Heniu 04.02.2012 15:40:41
Gdyby nie wiesnioki to bysta miatowe nie mieli co żreć. U nas na wsi az 5 miastowych oprząta swinie i tym samym zrabia na życie.
lucyfer 04.02.2012 15:37:02
Zgadzam sie z tym ,ze nas miastowych najbardziej podtruwaja wiesniaki z okolicznych wsi,ale sami nie lepsi jestesmy...
ptysiu 03.02.2012 22:52:01
najbardziej to nas miastowych truja wiesnioki z okolicznych wsi.. pala w piecu co sie da...
sieradzak 03.02.2012 13:07:37
Codziennie przechodzę do pracy ulicą Zakładników, z komina jednego z domów często wydobywa się smród i dym ze spalanych odpadków. Zapraszam nasze władze miasta na spacer ta ulicą, a przekonacie sie o tym sami.
mała 03.02.2012 00:08:20
Mam dwóch sąsiadów, którzy notorycznie palą jakieś dziwne rzeczy! na podwórku jest aż siwo od dymu już nie wspomnę o czarnych kropkach sadzy na aucie, pościeli nie można wywiesić na balkonie bo odrazu cała w czarnym pyle, okna brudne non stop!! chyba będziemy musieli złożyć donos bo tak się nie da żyć! dlaczego nie ma rutynowych kontroli?? my zainwestowaliśmy w piec żeby nie zatruwać środowiska i sąsiadów a inny palą co popadnie i uchodzi im to na sucho.
rob. 02.02.2012 23:32:41
Panie Szydło co pan mówi powiem tak zawiadomiłem Straż Miejską przyjechała z 30 min opóźnieniem na dodatek był to patrol mieszany z policją. Zastali unoszący sie smród palonego plastyku i kłęby dymu na ulicy. Jakie było moje zdziwienie ze nic nie zrobili bo posesja była zamknięta na moje sugestie co mam robić bo smród idzie mi do mieszkania powiedzili ze nic nie mogą zrobić, ich rola skończyła sie na notatce. Na kolejne zasmradzania sąsiada pofatygowałem sie osobiście na Straż Miejską przyjechali skontrolowali ale nie piec tylko czy właściciel ma umowe na wywóz śmieci.
Panie szydło proszę to sprawdzic i nie mówic takich bzdur, i życzę panu by pan miał za sąsiada taką osobę by pan nie mógł wywietrzyć mieszkania bo śmierdzi.
A po drugie to mieszkańcy pana wybrali i jestem przekonany by pan powinien dbac o to by w sieradzu nie śmierdziało, bo jeśli tak pan mówi to niech pan nie robi z siebie pośmiewiska jak zazwyczaj.
WEB.er 02.02.2012 20:33:26
Śmieci zawsze można wyrzucić do kosza. Spali je firma (za nasze pieniądze) na hałdzie śmieci.
Urban Horn 02.02.2012 19:51:53
Przeciw polityce unii nie wolno pisać?
kolo 02.02.2012 19:13:16
Pewne małżeństwo lekarzy z Sieradza też palą czym popadnie a może nawet czymś gorszym...nie wiem dlaczego ale jak pan chirurg napali w piecu to wygląda to jak scena z filmu "Zmienników" a może i gorzej!
Do tego ten fetor jak z krematorium - aż strach pomyśleć czym może palić chirurg mający w domu gabinet. Nie dziwię się biednym...ale żeby lekarze dopuszczali się takiego czegoś?! Nie na próżno ma ksywę "Sknera". A tak w ogóle to chyba taki lekarz powinien mieć dokument świadczący o utylizacji odpadków chirurgicznych tak samo jak szpital prawda?
dd 02.02.2012 18:23:29
Z każdego pieca węglowego, gdy palenisko się zasypie nową porcją węgla, nawet tego najdroższego wysokokalorycznego, przez pewien okres, do chwili osiągnięcia wysokiej temperatury, będzie wydobywała się dość duża porcja czarnego, gryzącego dymu a także sadzy i nie znaczy to, że tam spala sie śmieci, a że miałoby sie spalać śmieci w tej piekarni, niewiele osób uwierzy.
coco 02.02.2012 17:46:25
och Fabienne już teraz wiem.......no cześć,cześć -ale z tym poprzednim wpisem dot.parkingów to nie ja.................................................pomyłeczka :)
proeko 02.02.2012 17:20:45
Wystarczy zbadać sadzę w palenisku i juz wiadomo czym było palone. tego nie da sie ukryć, nawet po paru dniach, wiadomo czy był plastik, opona w palenisku. Ale wystarczy by się chciało odpowiednim służbom
tadzik 02.02.2012 16:54:14
Pościeli i prania nie wywiesza się na na balkon no chyba że jesteś Romką ewentualnie Romem czytaj Cyganem. Ludzie w cywilizowanym świecie korzystają z pralko-suszarek albo suszarni świadczy to o ich wychowaniu i statusie.
Urban Horn 02.02.2012 16:41:47
... akcyzę na węgiel kamienny: 30,46 zł za każdą tonę, brunatny - 11 zł, koks - 35, 2 zł. Zapewne po to by było z czego zrzucić się na biednych Greków. No i w ramach walki z GLOBALNYM OCIePlENIEM musimy zamiast palić polskim węglem kupować ropę i gaz u sponsorów grynpicu czy innych ekoterrorystów.
kk 02.02.2012 15:28:47
Bycie wiesniakiem to stan umyslu, a nie zalezna od miejsca zamieszkania.
czesiu 02.02.2012 14:19:36
bedziemy zdychac na raka pluc... zatrują nas ...... mowi sie na wiesniakow a miastowe nie lepsze...
as 02.02.2012 14:07:27
tak się zastanawiam czy palone zabawki pachną jakoś specyficznie??? Czy wpis dokonuje osoba, która ma takie osobiste doświadczenia! Dla mnie ogólnie smród palonych odpadów, plastików, opon itd jest bardzo drażniący (fizycznie i psychicznie).
adolf 02.02.2012 13:39:01
Plebs "chajczy" czym popadnie, a u magnaterii to gaz lub olej, po których nawet dymku nie widać.
bobsley85 02.02.2012 12:49:01
na targowej często czuć dziwne smrody(okolice sklepu rowerowego), niekiedy mam wrażenie ze palą opony, albo zabawki.
ja 02.02.2012 12:48:30
to jest naprawdę paradoks, jak chcieli budować wytwórnię mas bitumicznych to były protesty i powszechne oburzenie, że to zaszkodzi środowisku, ale jak ktoś pali plastikiem, gumą i nie wiadomo czym jeszcze tak, że śmierdzi i dziwne pyły się w powietrzu unoszą to już jest ok? coś nie gra chyba
she 02.02.2012 12:46:37
Mnie osobiście nie dziwi, że ludzie palą w piecach co się da. Tona węgla to średnio 700 zł...przy tych zarobkach to jest drożyzna..a gdzie reszta opłat, ubiór i podstawowe rzeczy żywnościowe? Z roku na rok jest coraz gorzej...więc co maja do pieca wkładają. W naszym kraju niedługo nie da się żyć:( Smutne ale prawdziwe.
Fabienne 02.02.2012 12:36:50
Ja zapraszam na osiedle w okolicy piekarni przy ulicy Reymonta. Wśród bloków stara piekarnia i palą też nie wiadomo czym... czarny dym z komina wydobywa się zawsze po południu i w dni wolne od pracy lub nocami... później wszystkie balkony, samochody w czarnej sadzy. Zimą jest jeszcze to do zniesienia bo mamy pozamykane okna i sadza nie wlatuje do mieszkań. Za to lato to koszmar nawet pościeli wywierzyć nie można, a o wywieszeniu prania to nie ma mowy (jak w pore nie zauważysz co się dzieje to powtórka z prania).


Może tu by Cezary Szydło podjął jakąś interwencję, bo jak dzwoni sie do Strazy Miejskiej to odsyłają do Ochrony środowiska ta zaś do miasta i kółko się zamyka.

Więcej informacji

Zduńska Wola

To było ponad sto dwadzieścia minut muzycznej uczty. Michał Wiśniewski ponownie wystąpił dla zduńskowolskiej publiczności i to w jakim gronie.

0

PATRONAT

Zbliża się Puchar Mediów

Wczoraj, 16:45:39
region

W najbliższą sobotę i niedzielę w hali w Warcie rozegrany zostanie 23. Turniej Amatorów w Halowej Piłce Nożnej o Puchar Mediów. Wczoraj w redakcji Naszego Radia odbyło się losowanie fazy grupowej.

3

Zduńska Wola

Ponad 200 uczniów szkół ze Zduńskiej Woli wzięło udział z ekologicznej lekcji z gwiazdami. W Miejskim Domu Kultury Ratusz w Zduńskiej Woli pojawili się prowadzący akcję "Eco Studio ELECTRO-SYSTEM", którzy zachęcali do recyklingu.

3

Nasze Radio 104,7 FM

10:25

Spending My Time
Roxette

Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie

10:24

Śpiewać Każdy Może
Jerzy Stuhr

Kontakt do studia

kontakt@nasze.fm

502 27 11 11

43 827 11 11

Co, gdzie, kiedy

06.03.2025

Miejski Dom Kultury Ratusz Zduńska Wola

07.03.2025

Zaprojektuj Swoją Pracę - warsztaty
Miejski Dom Kultury Ratusz Zduńska Wola
Dzień Kobiet - Koncert ŁUKASZ ZAGROBELNY z zespołem
Warckie Centrum Kultury
Koncert - Andrea De Luca
Teatr Miejski w Sieradzu

08.03.2025

Miejski Dzień Kobiet
Miejski Dom Kultury Ratusz Zduńska Wola
Koncert Janusza Radka
Gminny Ośrodek Kultury we Wróblewie
Panel dyskusyjny - Zrozumienie i wsparcie we współczesnym świecie
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu, ul. Zwirki i Wigury 4
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1+3sanah, Krzysztof Zalewski
Eviva larte! (K. Przerwa-Tetmajer)
2+1Lola Young
Messy
3+5David Guetta & Alphaville, Ava Max
Forever Young