strzałka do góry
10.06.2015 20:09:18
Sieradz

Powiat grodzki to prawie same korzyści

Sieradz na prawach powiatu grodzkiego to w większości same korzyści - tak można podsumować dzisiejsze spotkanie z radnym miejskim, Karolem Męcfalem w programie Posesja.

(fot. nasze.fm)

Ania Sikora: "Nie jest dobrze, gdy opozycja w radzie miasta jest słaba". To są słowa wiceprezydenta, Rafała Matysiaka. Jak się pan do nich odniesie?

Karol Męcfal: Nie wiem co pan wiceprezydent miał na myśli. Powiedzieć mogę jak wygląda scena rady miejskiej. Jest 21 radnych, 17 radnych koalicyjnych i 3 radnych PO. Jest to rzeczywiście mało, jednak myślę, że spełniają swoją funkcję kontrolną. Dobrze, że jest opozycja, która zwróci na coś uwagę. Która pozwoli nam trzymać pewien fason.

Wspomniał pan kontrolę, więc jak się pan odniesie do zawiadomienia wojewody łódzkiej w sprawie reorganizacji w urzędzie?

Ta sprawa została już zakończona. Kontrola się już odbyła i błędy każdy robi. Z jednej strony to nie jest fajnie w swoje gniazdo, brzydko mówiąc, robić. Ale to pozwoliło na to, aby nie złamane zostało prawo. Natomiast to wszystko wynikało z braku funkcjonariusza miejskiego, jakim był sekretarz miasta. W jaki sposób próbowano to załatwić? Myślę, że dobrze się stało, że pan Góraj zawiadomił wojewodę. Z drugiej strony myślę, że warto to skonfrontować, bo każdy negatywny impuls w stronę miasta nie jest dobry.

Wziął pan podczas wczorajszej sesji na tapetę sytuację przemiany Sieradza w powiat grodzki. Dzisiaj w siedzibie Senatu jest posiedzenie komisji senackiej, na której samorządowcy mają wydać opinię o przekształceniu Sieradza w powiat grodzki. A miasto Sieradz jako jedyne nie podpisało się pod pismem protestacyjnym gmin z powiatu sieradzkiego. Dlaczego tak się stało? Jakie korzyści będą płynąć z tego tytułu?

Jakie korzyści będą płynęły, to tego do końca nie wiem. Właśnie na ostatniej sesji w interpelacjach poprosiłem o przedstawienie korzyści i zagrożeń, które będą z tego tytułu płynęły. Patrząc na inne miasta wojewódzkie czy na inne miasta grodzkie, one się mają całkiem dobrze. Miasta mają możliwość zmiany statusu na miasta powiatowe, czyli Piła, Ciechanów i Sieradz, trzy byłe miasta wojewódzkie, które nie przystąpiły do tego, żeby zostać miastami grodzkimi. Ma to swoje plusy. Będzie to ujednolicenie procedur dla mieszkańców. Idąc dziś do studia Naszego Radia, przechodziłem obok BWA. Przy zrewitalizowanej starówce budynek nie wygląda zbyt ciekawie. Powiat ma trudności z dźwiganiem tego. Zawsze gdzieś coś będzie tracił. Miasto Sieradz musi podjąć decyzję zgodną z korzyścią mieszkańców. Radni miejscy, jeśli będzie taka sytuacja, będą podejmowali decyzję o tym czy zmienić status miasta.

Byłby pan "za" w takim przypadku?

Generalnie tak. Z tego co się orientuję, byłoby więcej korzyści. Ta analiza, o którą poprosiłem będzie zrobiona i wówczas będziemy mogli stwierdzić, czy warto czy nie warto.

Ja z tego co wiem, to największe plusy, które wynikną, to będzie większy budżet na edukację, bo miasto by przejęło szkoły ponadgimnazjalne, licea i technika. Ewentualnie zostałyby przeniesione wydziały lub ich części ze starostwa do urzędu miasta, na przykład wydział komunikacji.

Tak. Wczoraj na sesji odczytywany był list od pana starosty, z którego wynikało, że Senat nie pyta się samorządów, tylko chce od razu podejmować decyzje. Otóż zainteresowanym samorządem jest samorząd miasta Sieradza. Jeśli z tego tytułu będzie to niekorzystne dla gmin ościennych - no cóż. W Sieradzu musimy myśleć o Sieradzu. Korzyścią taką będzie jeszcze fakt, że wiele rzeczy będzie można w jednym miejscu zorganizować i załatwić. Pozwolenia, zarządzanie drogami. Ale czy to się zbilansuje finansowo? Dlatego poprosiłem o taką analizę i będziemy się temu przyglądali.

Przynajmniej w kwestii drogownictwa by się to poprawiło. W samym obrębie starego miasta, Kolegiacka jest drogą powiatową, Warszawska jest drogą powiatową, Kościuszki tak samo. A reszta dookoła to drogi miejskie. Sprawia to problemy przy odśnieżaniu.

Tutaj utrzymanie tego w jednym zarządzie jest problemem. Oczywiście nie ma problemów we współpracy miasto-powiat. Ale mimo to, myślę, że będzie więcej korzyści, niż złych rzeczy.

Na wczorajszej sesji radni dali zielone światło projektowi Aktywnej Doliny Rzeki Warty. Jednak nie tak dawno jeszcze miasto nie było takie zdecydowane "na tak" w stosunku do tego projektu. Miasto się chciało przyłączyć do zagospodarowania zbiornika Jeziorsko. Skąd ta nagła zmiana?

To było w poprzedniej kadencji, kiedy to pan starosta Olejnik nie przyłączał się do tego projektu. Dzisiaj jest pełna zgodna, a o to zabiegano. Pan prezydent uznaje, że jak najbardziej jest to fajny projekt. Proszę państwa, z tego projektu 85 proc. dofinansowania będziemy mogli otrzymać na zagospodarowanie doliny rzeki Warty. Przy takiej współpracy jak najbardziej wydaje się to sensowne. Natomiast ta niezgodność była w poprzedniej kadencji.

Niezgodność miasta i powiatu?

Nie wnikam, czy były personalne problemy w komunikacji na linii prezydent - starosta. Teraz są one całkiem poprawne. I to uwidacznia się tym, że ta współpraca będzie miała miejsce.

as
Komentarzy: 32

Komentarze

jurek 13.06.2015 12:26:58
Czechu,
Wykopią dziurę na własnym terenie (o ile wcześniej zapłacą poszczególnym właścicielom - rolnikom). Nie powstanie nowy podmiot prawny, bo będzie to ta sama Kopalnia Bełchatów, która ma siedzibę w określonej gminie w sąsiednim powiecie i tam wpłaca stosowną cześć podatku dochodowego. Oczywiście gminy Burzenin Ostrówek, Złoczew też się zasilą finansowo (drobniejsze podatki , kilka festynów , dwie drogi, prezenty itd). A miasto Sieradz? - na tyle na ile sieradzanie znajdą tam pracę.
czechu 12.06.2015 22:42:08
jurek, przespałeś się w ogóle dzisiaj? Wykopią wielką dziurę nie na swoim terenie, narobią szkód i nic nie zapłacą?
xxx. 12.06.2015 19:45:18
Podoba mi się wypowiedz P. " czechu". To prawda....
jurek 12.06.2015 18:48:09
do Czechu:
korzyści z odkrywki będzie miał jej właściciel czyli Kopalnia Bełchatów, a nie samorząd powiatu sieradzkiego. Kopalnia ma swoją siedzibę tam gdzie ma i do tamtejszego samorządu lokalnego pójdą odpisy od podatków dochodowych.
czechu 12.06.2015 11:05:38
Panie Męcfal, ja rozumiem że jest pan zwolennikiem konkretnej opcji politycznej i nie po to pan działa w lokalnej polityce aby mieszkańcom "robić" dobrze czy rozwijać miasto, ale oprócz członkostwa w jakiejś partii i zobowiązań z tego wynikających każdy polityk jest też człowiekiem i w związku z tym się pytam, dlaczego chce pan pozbawić sieradzan z udziału w korzyściach, jakie niewątpliwie spłyną na powiat z racji planowanego wkrótce wydobycia węgla brunatnego z odkrywek na terenie gm. Złoczew i Burzenin? Robi pan to z niewiedzy, głupoty czy z zemsty i zawiści? Sam pan mówi, że pan nie wie jakie korzyści byłyby dla miasta z racji istnienia powiatu grodzkiego, to po co pan w takim razie namawia i podpuszcza mieszkańców? Już aż tak dobrze poznał pan mechanizmy sterowania tłumem, że postanowił pan sobie zadrwić z mieszkańców czy robi to dla konkretnej korzyści? Swojej czy partyjnej? Dlaczego podnosicie ta sprawę akurat teraz, gdy lada moment kopalnia Bełchatów dostanie pozwolenie na odkrywkę, a w 2018 roku planuje pierwsze wydobycie? Naprawdę aż tak źle pan życzy sieradzanom, czy też może chodzi o to, żeby Sieradz w swej masie był nadal biedny, bo przecież biedakami znacznie łatwiej się steruje?
WYBORCZYNI 12.06.2015 09:33:21
rady WALUDA w obronie bo -wymyka musie posadka klakiera starosty Olejnika
przywracanie normalności 12.06.2015 09:23:48
wreście zlikwidowane zostanie:
-podwójna administracja
-podwójne biblioteki,
-placówki w mieście podporządkowane staroście , na które starostwo nie ma środków:Muzeum BWA Młodzieżowy Dom Kultury
-wielu włascicieli dróg
-szkoły średnie starosty kto odpowiada za politykę oświatową
-obiekty starostwa czy marszałka -miasto petentem o ich otrzymanie
brak wpływu miasta na straz policję szpitale
-
hmm 12.06.2015 00:08:39
Coś mi się widzi że jak będzie grodzki to znów w wyborach do radnych powrócą listy i będzie można decydować kto ma kandydować. Jednomandatowe aut. Raj dla szefów partii.
xxx. 11.06.2015 22:08:07
Pan Męcfal może się pomylić w diagnozie. Zobaczymy jakie będą korzyści.?
jurek 11.06.2015 18:58:34
do as:
wymień nazwisko tego Pana, może dobrze się dowiedzieć kto był za udupieniem Sieradza.
jurek 11.06.2015 18:55:27
Posłuchajcie jak prezydent Inowrocławia błaga o powiat grodzki dla swojego miasta, a sieradzcy baronowie powiatowi zniechęcają Komisję Senatu do takich rozwiązań wobec Sieradza. link :
http://senat.atmitv.pl/senat-console/archival-transmissions/item?code=8KSTAP244KU3881
panna 11.06.2015 17:17:33
PSL już wkrótce wypadnie z gry, sądarze 3 % mówią wszystko i tak oto mija epoka chłopów i ich sieradzkiego barona, kolejne na dno pójdzie SLD i może wreszcie coś zmieni się w naszym mieście i okolicach.
gość 11.06.2015 17:14:45
a to się starosta wystraszył, że mu władzę ograniczą, zaraz z panem przewodniczącym głos zabrali.. mówcy się znaleźli, teraz chcą pytać o zdanie mieszkańców w sprawie ośrodka z sąsiedztwa nie pytali, nie chcieli porozmawiać, DPS łączyli wbrew woli setek ludzi, a teraz na dialog społeczny ich naszło.... obłuda, obłuda, obłuda....
aqa 11.06.2015 15:19:15
do radek: a co im pozostało... walczą o stołki jak Lwy
radek 11.06.2015 13:54:05
Nasi powiatowi wczoraj w SENACIE wystąpili, oto co mieli do powiedzenia. (link do znalezienia na stronach senatu) ...Przypadkowo znalazłem.
Henryk Waluda:
"Komu jest potrzebna taka zmiana"
"Czy zapytaliście o opinię mieszkańców miast o opinię?, bo nie ma akceptacji społecznej (w Sieradzu) na takie zmiany !!!"
Dlaczego 40 tysięczny Sieradz ma się stać powiatem grodzkim, a nie Pabianice albo Bełchatów??"
"Nie popieram tej poprawki"
Dariusz Olejnik "podzielenie tego powiatu spowoduje, że znajdziemy się na marginesie"
"W samo miasto Sieradz powiat pompował ogromne pieniądze, w drogi, w oświatę cy to w kulturę"
"Nikt by takiej zmiany nie chciał"
"Ci co złożyli taki wniosek okazali się jak dla mnie kompletnymi ignorantami"
--------------
Widzicie sami, że bez powiatu Sieradz sobie nie poradzi :DDD
Pojechali gardłować a głównym mottem okazało się być "Sieradz to wiocha"
------------
potem jest wypowiedź prezydenta Inowrocławia, który o taki powiat błaga ! i wylicza korzyści!
-------
TYLKO POWIAT GRODZKI !!!

Do jak 11.06.2015 12:52:09
Twöj skröt myślowy jest błędny. Nie będzie dwöch starostöw. Miasto na prawach powiatu ma prezydenta.
jurek 11.06.2015 11:55:01
Miasto na prawach powiatu to decydowanie przez radę miasta i prezydenta o tym, co się na jego terenie dzieje, bez ingerencji starosty powiatowego. Po zmianie nie będzie dublowania struktur, pozostaje jeden urząd miasta, który spełnia nieco większa niż dotąd rolę.
Problem zaś będzie miał powiat ziemski i jego starosta:
- zmniejszone będą środki finansowe i rzeczowe (bo wyłączone zostaje miasto na prawach powiatu),
- dużo mniejszy zakres kompetencji (bo ważniejsze przechodzą do powiatu grodzkiego) itd.
seba 11.06.2015 10:57:11
Brawo Karol! Oby reszta radnych była tego samego zdania. Czas naprawić ten błąd popełniony w końcu XX wieku.
jak 11.06.2015 10:14:25
Czyli będzie 2 starostów, obaj oczywiście po 13 tys. zł na miesiąc?
as 11.06.2015 08:06:53
nie dajcie się mamić. Ludzie Sieradz już dawno powinien być na prawach powiatu, nie będę wymieniał już z nazwiska Pana, który do tak ogromnego błędu doprowadził w imię prywatnego interesu!
ONA 11.06.2015 07:53:33
Won z dyktatorem Starostą i kupą nierobów Radnych.Wystarczy przekroczyć granice powiatu żeby zobaczyć jak inni się rozwijają, drogi, chodniki, oświetlenie.A w pow.sieradzkim zero inicjatywy, pozyskiwania środków i tylko nakładanie danin na podległe gminy. Wypad.
jur 11.06.2015 07:41:05
żeby tylko się to udało i przeszło zanim parlament się rozwiąże.
olej kolej 11.06.2015 07:23:38
Wesoły POciąg

Wesoły Bronek, wesoła Ewka
I znów ta sama co zawsze śpiewka*,
Wesoła Małgoś, która nie chciała,
Lecz znów rzeczniczką zostać musiała!

Wesoły Bartek, "Kamieni kupa",
Fuchę ma nową i znów rżnie głupa,
Wesoły Radek smędzi i plecie,
Jak pleść on umie, to dobrze wiecie!

Wesoły Stefan Janka promuje,
Miejsce w Platformie już dlań szykuje,
Poglądy swoje Janek ciut nagnie,
Bo się do żłobu też dostać pragnie!

Wesoły Donald zwinął manatki,
Spakował kufry, zebrał swe szmatki
I do Brukseli cichaczem zwiał,
Bo propozycję od Merkel miał!

Wesoło tym się z Platformy żyje,
Tu się coś zeżre, tam się wypije
Lub się urządzi wypad na wiochę,
A wszystko gratis i za darmochę!

Już wszyscy wiedzą, że q... q...
Łba tu na pewno nigdy nie urwie,
Że koleżanki, że przyjaciele -
By się rządzącym żyło weselej!

*Znowu piosenka płynie z głośnika:
"Narodzie drogi! Pracuj, nie fikaj
I już od dzisiaj zaciskaj pasa,
Bo na to
BEZ MUCHY 11.06.2015 07:13:14
ZNALAZŁ SIE UCZONY I ZNAWCA ADMINISTRACJI
sołtys 10.06.2015 22:45:37
jeszcze jeden powiat w powiecie tak biednym i zapuszczonym jak sieradzki to obłęd,,, kto na to wszystko zapracuje?
ada 10.06.2015 22:42:01
Tylko powiat grodzki! Sieradzanie nie dajcie się nabrać na powiatowy hejt poniżej. Grodzki to same korzyści i pozbędziemy się pasożytow z powiatu. Spokojnie wszelkie dotacje co szły na powiat dostanie powiat grodzki! Nie straszcie Sieradza panowie powiatowi. Nie ma żadnego miasta które by przy grodzkim narzekało! Prywata wami kieruje ziemsko powiatowa bo na ekstra pensyjki was stać nie będzie i to cała tajemnica starosto!
sieradzanka 10.06.2015 21:44:25
Od samego początku ( tj. od 1999 roku) powinien być powiat grodzki. Z 49 miast wojewódzkich tylko zostały utworzone 3 powiaty ziemskie ( Piła, Sieradz i Ciechanów) reszta to powiaty grodzkie. To chyba o czymś świadczy.
są korzyści 10.06.2015 21:14:56
Dziesiątki albo setki etatów przechodza pod władzę prezydenta miasta.

Popatrzmy - szkoły średnie , kultura/muzeum , połowa posredniaka , połowa wydziału komunikacji , połowa nadzoru budowlanego itd itp Ile dodatkowych stanowisk kierowniczych! I nie zapominajmy ,że rzund kopaczki zapowiedział odblokowanie wynagrodzeń urzędasów. Miliony urzedasów miast i wsi łączcie się ! Wy sola tej ziemi!
xxx 10.06.2015 20:56:30
Ja również jestem za nie.Co on mówił o ulicach a pozostałe sprawy . Powinna być debata z mieszkańcami Sieradza i powiatu. Tak myślę.
?? 10.06.2015 20:48:10
Jesli Karol popiera to ja jestem zdecydowanie na NIE.

Zaintersowany 10.06.2015 20:26:45
Ja nie do tego ale wiecie co z tym pożarem w dzigozewie dosyć duży był
roksana p 10.06.2015 20:25:00
Karol popieram! Same korzyści! Pozdrawiam!

Więcej informacji

Sieradz i Zduńska Wola

Najnowsze przygody Bridget Jones czy Kapitana Ameryki, Fantastyczny Angelo czy Pies na medal - to propozycje zarówno Kina Ratusz w Zduńskiej Woli jak i Kino Teatr w Sieradzu, gdzie w najbliższy piątek, 14 lutego, otwarta zostanie nowa sala kinowa.

0

Zduńska Wola

Okradali myjnie samoobsługowe włamując się do urządzeń, w których znajdowała się gotówka. Następnie wsiadali w samochód i jechali do kolejnej miejscowości robiąc to samo. Spowodowali straty na ponad 50 tysięcy złotych. Zostali zatrzymani przez zduńskowolskich i łódzkich policjantów.

6

Sieradz

Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu zaprasza jutro na otwarcie wystawy niezwykłych fotografii oraz spotkanie z Wojciechem Tokarskim. Fotograf i podróżnik opowie o swojej fascynującej wyprawie po Islandii - krainie lodu, ognia i... absurdów.

0

Nasze Radio 104,7 FM

18:14

Love in Elevator
Aerosmith

Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie

18:17

Daj
Jerzy Połomski

Kontakt do studia

kontakt@nasze.fm

502 27 11 11

43 827 11 11

Co, gdzie, kiedy

11.02.2025

Walentynkowe spotkanie z literaturą
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu, ul. Zwirki i Wigury 4
Zbiórka krwi
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Zduńskiej Woli, ul. Długa 4

12.02.2025

Koncert Karnawałowy Nauczycieli PSM Ist. w Sieradzu
Teatr Miejski w Sieradzu

14.02.2025

Koncert walentynkowy
Sala widowiskowa Spółdzielczego Domu Kultury
Otwarcie wystawy czasowej "Moje skarby - kolekcja Marka Dawidowskiego"
Muzeum Okręgowe w Sieradzu
Średniowieczne Walentynki
Sieradz
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1+2Dawid Podsiadło
Pięknie płyniesz
2+5ROSE & Bruno Mars
APT.
3+9Daria Zawiałow
Ballada o Niej