Folk and roll św. Hildegardy
Kolejny wakacyjny weekend, to i kolejny przystanek festiwalu wędrownego Filharmonii Łódzkiej. Tym razem Kolory Polski zawitają do Lutomierska i Tumu.
„Jak zacne cnoty o duszę walczyły” - fragmentu moralitetu „Ordo Virtutum” św. Hildegardy z Bingen – Lutomiersk
Zespół wokalny Flores Rosarum (Płatki Róż) powstał z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki św. Hildegardy z Bingen. Założycielką i kierownikiem artystycznym zespołu jest Włoszka Susi Ferfoglia, organistka, która studiowała w Krakowie i tam też pracuje. Występują w nim śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną i historycznymi praktykami wykonawczymi.
Hildegarda z Bingen żyła na przełomie XI i XII w. Jako dziesiąte dziecko w szlacheckiej rodzinie w wieku ośmiu lat, zgodnie z tradycją dziesięciny, została poświęcona Kościołowi i oddana pod opiekę benedyktynek, później została ich przeoryszą. Komponowała muzykę znacznie bardziej emocjonalną niż ówczesne śpiewy chorałowe. Pod koniec XX w. jej utwory zdobyły dużą popularność. Flores Rosarum zaprezentuje jedno z najciekawszych dzieł Hildegardy – „Ordo virtutum”. (O cnotach), to moralitet, czyli dramat liturgiczny – pierwszy tego typu i jedyny dramat średniowieczny, który nie jest anonimowy. Opowiada o wahaniach Duszy, która najpierw dobra i czysta, ulega podszeptom Diabła i oddala się od Cnót, zwracając się ku pokusom świata. Jednak moc Cnót, które w jej głębi odbywają walkę ze złem, pokonuje moc diabelską i Dusza powraca, zostaje odziana ponownie w szatę życia.
Cnoty wykonują piękne partie muzyczne, ale gdy kwestie swe wypowiada diabeł, muzyka milknie. Głos „starego gorszyciela” jest określony jako wrzask, skrzek, rumor. Hildegarda była przekonana, że zły duch, jako wróg harmonii, nie może znieść żadnej muzyki…
Flores Rosarum: Anima (Dusza) – Anna Karabela (taniec); Humilitas – regina virtutes (Pokora, Królowa Cnót) – Susi Ferfoglia; Scientia Dei (Mądrość Boża), Victoria (Zwycięstwo) – Katarzyna Wiwer; Castitas (Czystość), Verecundia (Wstydliwość) – Julieta González-Springer; Timor Dei (Bojaźń Boża), Disciplina (Karność), Fides (Wiara) – Katarzyna Śmiałkowska; Discretio (Rozeznanie), Obedientia (Posłuszeństwo) – Magdalena Grzonka; Contemptus Mundi (Wzgarda świata), Misericordia (Miłosierdzie), Patientia (Cierpliwość) – Maria Klich; Caritas (Miłość), Spes (Nadzieja), Amor celestis (Miłość niebiańska) – Anita Pyrek; Diabolus (Szatan) – ks. Piotr Przybysz; improwizacje organowe – Krzysztof Pawlisz; tłum. tekstów – Katarzyna Wiwer
Wydarzenia towarzyszące:
Prelekcja i warsztat na temat budowy organów i muzyki organowej - Andrzej Sutowicz prowadzenie - 18.00
„Folk & Roll” w Tumie
Jak bardzo ciekawe mogą okazać się inspiracje muzyką folkową? Czy swego rodzaju muzyczna „cepelia” może być absorbująca? Odpowiedzią na te pytania jest z pewnością koncert kwartetu instrumentalnego Zagan Acoustic. Tworzą go czterej wykształceni klasycznie instrumentaliści. Każdy z muzyków wnosi swoje indywidualne spojrzenie, wpływające ostatecznie na brzmienie całego kwartetu. Grupa powstała w 2006 roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku z inicjatywy Joachima Łuczaka i Pawła Zagańczyka – od którego nazwiska pochodzi jej nazwa.
Siedmiu polskich kompozytorów stworzyło z myślą o zespole szereg wyjątkowych kompozycji. Zaczynem do ich powstania była muzyka ludowa z różnych regionów Polski i świata. Utwory te zarejestrowano na płycie „Folk & Roll’ – część z nich usłyszymy na koncercie.
„To nie jest chłodne, wyprane z uczuć studium akademickie. Płyta jest przemyślana, wysmakowana, ale jednocześnie tak witalna i przystępna, że powinna trafić do szerokiego grona odbiorców. Tych, którzy cenią muzykę klasyczną, trochę rozrusza, miłośnikom folkloru da świeże spojrzenie” – pisze Paweł Tryba na portalu wpolityce.pl.
Dopełnieniem programu będą m.in. „Ave Maria” Astora Piazzolli i autorskie kompozycje zespołu – wśród nich „Minimalna muzyka” zawierająca cytat ze średniowiecznej sekwencji „Dies Irae” czy „Zima” będąca ukłonem w kierunku mistrza muzyki barokowej Antonia Vivaldiego. Akordeonista Paweł Zagańczyk wykona solo „List do Arvo Pärta” Pawła Sławińskiego i „Kaprys nr 2” Mikołaja Majkusiaka, swoją muzyczną architekturą doskonale wpisujące się we wnętrze zabytkowej kolegiaty w Tumie.
Wykonawcy:
Zagan Acoustic w składzie: Paweł Zagańczyk – akordeon, Joachim Łuczak – skrzypce, Andrzej Wojciechowski – klarnet, Jarosław Stokowski – kontrabas
Wydarzenia towarzyszące:
Prelekcja i warsztat na temat budowy organów i muzyki organowej - Andrzej Sutowicz prowadzenie - 18.00
A już w przyszłym tygodniu Kolory Polski zawitają w nasze sąsiedztwo - w przyszły piątek zespół "Trzy Dni Później" zagra w Brzeźniu.