strzałka do góry
23.05.2019 10:49:46
region

Koncesja dla Kopalni Złoczew z opinią Ministra Energii

Proces o koncesje na wydobycie węgla brunatnego ze złoża Złoczewa wkroczył w kolejny etap. Do gmin w naszym regionie trafiło obwieszczenie, w którym Minister Energii opiniuje w sprawie udzielenia koncesji na wydobycie węgla brunatnego ze złoża Złoczew. Czy to oznacza, że niebawem PGE otrzyma koncesje na wydobycie węgla? AKTUALIZACJA: Do aktualnej sytuacji odniosła się także Fundacja GreenPeace Polska.

(fot. pixabay.com)

Zgodnie z procedurą o ubieganie się o koncesję sprawa odkrywki Złoczew jest aktualnie przy czwartym punkcie wspomnianego procesu.

Minister Środowiska uzgodnił wniosek z Ministrem Energii. Wcześniej wniosek trafił też do odpowiednich - ze względu na miejsce działalności - wójtów i burmistrzów. W tym przypadku były to gminy Złoczew, Burzenin, Lututów i Ostrówek.

Poniżej publikujemy treść obwieszczenia Ministra Energii w sprawie odkrywki Złoczew.






 

Według procedury kolejnym krokiem jest otrzymanie decyzji o udzieleniu koncesji oraz umowy o ustanowieniu użytkowania górniczego.

Przed wydaniem koncesji ministerstwo prześle do PGE projekt umowy o ustanowieniu użytkowania górniczego. Jeśli projekt będzie zgodny z oczekiwaniami, ministerstwo przekaże gotową umowę. Po jej podpisaniu trafi ponownie do ministerstwa. Następnie ministerstwo kończy postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia koncesji. Jeśli żadna ze stron postępowania nie wniesie zastrzeżeń i spełnione zostaną pozostałe wymagania, Minister Środowiska może udzielić koncesji oraz zostanie podpisana umowa o ustanowieniu użytkowania górniczego.

Jeżeli decyzja o koncesji stanie się ostateczna, czyli niemożliwe będzie już odwołanie się od niej, Ministerstwo Środowiska, w ciągu dwóch tygodni przekaże dokumenty do Państwowego Instytutu Geologicznego, który wpisuje teren do rejestru obszarów górniczych. PIG wpisze teren do rejestru w ciągu 14 dni.

Do aktualnej sytuacji odniosła się także Fundacja GreenPeace Polska.

- Do otrzymania wiążącej koncesji na wydobycie węgla w Złoczewie niezbędne są ważne studium zagospodarowania przestrzennego gminy oraz decyzja środowiskowa dla planowanej odkrywki - mówi Łukasz Supergan koordynator kampanii ds. węgla i dodaje - żaden z tych dokumentów nie jest obecnie obowiązujący. Studium gminy Złoczew zostało jesienią 2018 roku unieważnione przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. Decyzja ta została przez gminę zaskarżona, ale nie cofa to decyzji WSA. Skutkiem tego gmina nie posiada studium uwzględniającego istnienie kopalni, co powoduje, że nie może ono być podstawa do wydania koncesji.

Szerzej do tego aspektu fundacja odnosi się TUTAJ.

- Dodatkowo decyzja środowiskowa dotycząca odkrywki wciąż znajduje się w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, gdzie jest obecnie przedmiotem rozważań tego organu. Decyzja, którą posiłkuje się PGE w opinii prawników, z którymi współpracujemy, nie powinna była zostać wydana przez Regionalną Dyrekcję - tłumaczy Supergan.

pb / źródło: biznes.gov.pl
Komentarzy: 43

Czytaj również...

Komentarze

Rys638 26.05.2019 21:31:40
Miejmy nadzieję że nie będzie! Zakład stoi !!! Kopalnia zniszczy tylko teren Pracę dostaną bełchatowiacy a my dziurę w ziemi, brak wody w zbiornikach, rzekach itd....
Wiem napewno 25.05.2019 09:42:43
Kopalni w Złoczewie nie będzie i basta ! Mogę się założyć o 100 tysięcy ! Jak ktoś chce to niech się założy !!!
Mirosława Kaczeba 24.05.2019 17:44:33
W kopalni zawsze można dobrze zarobić, nie jeden z was jeszcze stanie w kolejce po tą pracę.
Krajobraz 24.05.2019 16:44:34
Odkrywka naprawdę bardzo zniszczy krajobraz. Polecam Google Street Viev, a dokładniej to DW 483 na południe od Szczercowa. Hałdy porośnięte trawą, a poza tym pola, łąki, lasy. Prawie tak samo jak wszędzie. A podobno jest tam pustynia?
do młody wyborca 24.05.2019 16:25:23
bo Polska węglem stoi, a uzależnienie od rosyjskiego gazu, ropy, jak również od zachodnich koncernów produkujących źródła odnawialne nie prowadzi do niczego dobrego - to po pierwsze. Po drugie, a nie zastanawiałeś się czy przypadkiem to właśnie wspomniane koncerny nie robią nagonki np. na węgiel ? Po trzecie: nie kojarzę żadnego stratega, który uzależnia się od jednego źródła - zawsze należy mieć alternatywę. Po czwarte: jak najbardziej powinniśmy wspierać energię odnawialną, natomiast z sensem: - budowa farm wiatrowych, a nie stawiać wiatraki z przypadku, bo wójtowi posmarowano, (tyczy się również paneli), a szary obywatel ma później problem z chociażby budową domu bo stoi wiatraczek - zapoznaj się z sytuacją w gminie Szadek - każda miejscowość - mniejsza lub większa z dostępem do rzek, posiadająca odpowiednie tereny powinna inwestować w OZE chociażby do zasilania oświetlenia miejskiego czy zasilania miejskich spółek ale co za tym idzie zmniejszenia przez to opłat typu podatki dla mieszkańców - wprowadzajmy ułatwienia na wymianę źródeł ogrzewania na bardziej eco. Nic nie da wprowadzanie zakazów - bo najczęściej największe zakopcenie spowodowane słabym opałem powodują ludzie z mniej zasobnym portfelem (bardzo często mieszkańcy kamienic, osoby starsze...) - tutaj zakaz nic nie zmieni, bo tych ludzi i tak nie będzie stać na zakup lepszej jakości opału a tym bardziej wymianę pieca. Wymieniać można długo, ale jedno jest ważne nie bądźmy zależni od jednego źródła, bo nagle się obudzimy, że musimy płacić ogromne rachunki dla dostawców. Do wszystkiego podchodźmy z rozsądkiem, bo tyle się mówi o smogu i głównym źródle: samochodach - szkoda, że latem ruch samochodów się nie zmienił, a zanieczyszczenie powietrza owszem : radykalnie na plus - co jest dowodem na to, że auta nie mają, aż takiego wpływu. A i tutaj problem jest złożony: nie sądzę, że obywatele na przekór państwu jeżdżą starymi trupami. Raczej większość chciałaby mieć nowe auto z lepszymi normami. Wszyscy widzą węgiel jako główne źródło zanieczyszczeń, a kto zastanowił się, nad chemią szkodzącą naszemu zdrowiu w żywności, albo tonach plastikowych opakowań - bo kremik musi być zapakowany w słoiczek, potem w kartonik, w folijkę a na koniec w sreberko itp. Dopiero od niedawna ktoś poruszył kwestię jednorazowych słomek, patyczków do uszu etc. Najpierw się czymś zachłysnęliśmy, a teraz budzimy z ręką w nocniku - tak samo będzie z OZE. Zanim coś zrobimy zastanówmy się bardzo dokładnie i rozważmy każdy aspekt obiektywnie a nie na zlecenie. Bo kto tak rzetelnie zbadał wpływ wiatraków na lokalny ekosystem np. coraz mniejszej ilości ptactwa, a dużej ilości robactwa wynikającej z braku tego pierwszego? A kopalnia Bełchatów to nie Elektrownia Bełchatów, tylko coś co jest ze sobą powiązane. A tereny na których jest kopalnia były zawsze terenami o niższej jakości glebach więc nie spodziewajmy się tam rozbudowanego rolnictwa. Pozostawiam pod rozwagę
do młodego wyborcy 24.05.2019 13:44:22
...gdyż mamy węgiel. Jak dorośniesz to zrozumiesz.
młody wyborca 24.05.2019 11:11:03
Aktualnie PGE wraz z rachunkami za prąd, nawiasem mówiąc jedne z ostatnich z tak niskimi kwotami, rozsyła informacje, wśród których znajdujemy prostą tabelkę pokazującą ile i jaki opał powoduje emisji CO2. Wniosek z tej tabelki jest jeden - nie dość, że nie powinniśmy budować tej kopalni, to natychmiast powinniśmy zamknąć działającą obecnie w Szczercowie, ziemię wyrównać, a na terenach pokopalnianych w Bełchatowie i Szczercowie postawić kilka milionów paneli słonecznych i z PIŃCET tysięcy wiatraków!!! Pytanie do tzw. "żondzoncych" - dlaczego Polska nie produkuje jeszcze paneli fotowoltaicznych, wiatraków, pomp ciepła, zwłaszcza powietrznych i co najważniejsze dlaczego nie produkuje się ale nawet nie wspiera zakupów małych zestawów panele+wiatrak z przeznaczeniem dla domków jednorodzinnych?
Złoczew 24.05.2019 10:16:22
Ekoterrorysci sie uaktywnili
Sieradzanka 24.05.2019 10:03:16
Przepraszam , że poruszę inny temat. Dzisiaj byłam na targowisku miejskim. Powiem krótko - TRAGEDIA. Nie ma gdzie postawić samochodu.Bałagan.Ciasno. Panie Prezydencie chyba Pan pamięta,kilkanaście lat temu Miasto przekazało teren za targowiskiem do PK.Miały tam powstać parkingi, miało powstać TARGOWISKO z prawdziwego zdarzenia. A co jest ? Panie Prezydencie najwyższa pora ,żeby teren wrócił do Miasta. Panie Prezydencie nie wstyd Panu za ten bajzel? Proszę zobaczyć targowiska w pobliskich miasteczkach.
Zloczew 24.05.2019 09:28:35
W gminie zloczewie juz wszyscy chodza wesolutcy ze kopalnia wyplaci conajmniej 200 000 zl za hektar ( no bo przeciez nie moga byc gorsi niz ekspresowe S8 ) a za stary dom to z 1 000 000 zl ( np taki >200m2) tak zeby bylo mozna wybudowac nowiutki domek o tym samym metrazu ( zamiast starego nieocieplonego i zagrzybionego ) Chciwosc I pazernosc przyslonila ludzia oczy! A wiecie dlaczego ? Bo wiekszosc z tych ludzi jest w wieku 50-60 lat mysla tylko o tym zeby dorwac troche grosza, wyrwac ile sie da bo za 10-15 lat I tak beda juz po drugiej stronie. Teraz ostatni dzwonek zeby pozyc jak milioner a rachunek za to zaplaca ich dzieci wnukowie I prawnukowie. Rak, choroby pluc, astma, smog, halas przez 24h, susza, duzy ruch samochodowy, kolesiostwo, wyzysk to jest rachunek do zaplacenia. Chciwy Polak podpisze pakt z diable I sprzeda sie za 30 srebrnikow... (przepraszam za bledy to bylo pisane szybko)
Wer 24.05.2019 07:52:17
Gdy by byl tani gaz olej opalowy i inne zrodla odnawialnej energi to by bylo super.... Ale obywatel ma caly czas pod gorke niestety ale weglem to jeszcze bedziemy palic jakies 30 lat jak nie lepiej
Feyro 24.05.2019 07:31:00
Węgiel może nie jest najlepszym rozwiązaniem, ale jak słyszę te źródła odnawialne to zapala mi się lampka z drugiej strony. Dzisiaj wiemy czy i jakie skutki niosą za sobą kopalnie, natomiast nastawiane wiatraków gdzie popadnie bez ładu i składu. Co wprowadza problemy między innymi z budową domów, ale także nikt konkretnie i rzetelnie nie odpowie jaki wpływ mają na mikro klimat - chociażby na ptactwo? a takich znaków zapytania jest wiele. Jeżeli już wiatraki, to rozmieszczone z głową farmy wiatrowe, a nie jak komu się podobało,bo jak na razie prywatne konsorcja ładną kasę przytulają.
Polski Trójkąt Bermudzki 24.05.2019 07:09:07
Jak czytam komentarze przeciwników kopalni to mam wrażenie, że wierzchołek tworu zwanego polskim trójkątem bermudzkim z Łodzi, czy Zgierza do Sieradza przeniosą.
broszki 24.05.2019 06:15:23
super bedziemy drugim kleszczowem złoczew bedzie bogatą gmina dzieki kopalni a rolnictwo zlikwidować w tej gminie pzywiozą nam z zagranicy ładne warzywa i mleko my bedziemy pracować teraz w kopalni nie na rolnictwie
Zduniak 23.05.2019 23:58:31
NIE!!! dla kopalni
Misiu 23.05.2019 23:28:32
widać, że jak przyszedł Drzazga do Złoczewa to sprawa kopalni ruszyła w pół roku... niesamowite. Jak się chce to można
Sieradzanka 23.05.2019 22:28:53
Ale jak wam podarki będą wpływać do gminy to będzie wam pasowało. Zobaczcie na Kleszczów tam szkoła jak budynek ZUS super basen darmowy każdy prawie ma pompę ciepła chodniki place zabaw parkingi to wszystko z podatku z kopalni.
sw 23.05.2019 21:54:02
nie dla kopalni
Nie!!!!!!!!!!!!# 23.05.2019 21:53:41
NAJWIEKSZY TRUCICIEL EUROPY TO KOPALNIA W BEŁCHATOWIE TAK MOWILI W TVN. TEGO CHCECIE??????CHCECIE ZYC W SKAZONYM SRODOWISKU ,BO CO ???-ROZWOJ REGIONU WAZNIEJSZY!!! PIENIADZE WAZNIEJSZE???? TYLKO GDY STRACISZ ZDROWIE ZA ZADNE PIENIĄDZE GO NIE KUPISZ??!!!!
TriAs 23.05.2019 21:41:50
Tym wszystkim, którzy są za tą odkrywką proponuję przejść z komputerów i kalkulatorów na drewniane liczyła. Dzisiaj przede wszystkim powinniśmy inwestować w energię jądrową i źródła odnawialne.
Nasze dzieci to odczują 23.05.2019 21:37:35
Jak nie będzie tej kopalni, to nasze dzieci tak to odczują, że wyjadą stąd za pracą przynajmniej do Poznania, Wrocławia czy Warszawy. Bo nie po to kończą studia, żeby później pracować na kasie w Biedronce za minimalną, albo u jakiegoś prywaciarza gdzie drugą wypłatę pod stołem się dostaje, albo i się nie dostaje.
Ekolog 23.05.2019 21:33:58
Do Sieradzaka. Czy prezydent Sieradza wie, co się stanie z zasobami wody głębinowej w Sieradzu? Kopalnia odkrywkowa wydobywa węgiel brunatny ze złoży na głębokości 300 - 400 metrów.Wynika stąd wniosek, że w Sieradzu poziom wody może się znacznie obniżyć!!! Czekam na informację.
Do. Nie 23.05.2019 21:31:55
A co Po czy inne ugrupowania Ci by zaproponowali, fufakjki i do oświetlenia świeczki i kaganki?!!
hmhm 23.05.2019 20:24:58
olac greenpeace, wiadomo komu nie w smak pewne inicjatywy
Ciekawy 23.05.2019 20:11:13
Może ktoś opisze sytuację z Wilczyna, i okolic? Tam woda z jezior cofnęła się o kilkanaście metrów, w okolicach Sieradza, Zduńskiej już nie ma wody... I jestem za rozwojem przemysłowym, ale w miejscu odpowiednim do możliwości, nie kosztem...
Sieradzak 23.05.2019 18:43:39
A co ma do tego prezydent z Sieradza do kopalni Złoczew ☹☹
bq 23.05.2019 15:49:41
Jak nie chcecie kopalni pod Złoczewem, to może jakaś mała elektrownia atomowa?
do: dosyć tego 23.05.2019 14:34:30
Rozwój to by był jak byście postawili na energię odnawialną, a nie na przestarzały węgiel.
!!!!! 23.05.2019 14:15:51
Zamiast węgla to wiatraki i solary.
dosyc tego 23.05.2019 13:53:41
Przeciwnicy kopani zostana pociagnieci do odpowiedzialnosci za blokowanie rozwoju regionu.
NIE 23.05.2019 13:25:27
Tak się kończy głosowanie na pis, zniszczą wszystko. Nas, środowisko, naszą niezależność !!!!!
Mariusz 23.05.2019 12:34:51
Ta kopalnia to jest największe samobójstwo jakie można popełnić w naszym województwie a na pewno w naszym regionie wystarczy że znajdujemy się już w coraz większym cieniu opadowym w skali kraju to jeszcze ta kopalnia.. to będzie całkowite dobicie rolnictwa i nie tylko w naszym regionie, czy warto ryzykować na tyle naszą naturę dla kilku groszy panie Drzazgo? Na razie wydaje się pan jednym z większych błędów jakie mogli zrobić mieszkańcy Złoczewa wybierając takiego burmistrza. Nasze następne pokolenia bardzo mocno odczują tą kopalnie a większość ludzi się stąd wyprowadzi najzwyczajniej w świecie ale cóż robi wielka chęć zdobycia kilku groszy w tych czasach
Zen 23.05.2019 12:30:50
Gdzie się schowali - starosta sieradzki i prezydent Sieradza?
abc 23.05.2019 12:22:13
Nareszcie nie trzeba będzie wyjeżdżać za dobrze płatom robotom do lewackiej Holandii albo do Niemiec gdzie jest już szariat. O szariacie wiem od przyjaciela Wolfgangowej.
Panie prezedencie i burmistrzu 23.05.2019 11:47:21
Badania dowodzą, że przez odkrywkę w Bełchatowie i Szczercowie w Sieradzu nie pada deszcz.
123 23.05.2019 11:46:39
Za kopalnią to chyba głosują tylko ludzie, co pokupili sobie mieszkania w Złoczewie i myślą, że zostaną milionerami, a mieszkajcie sobie w tym syfie. Porozmawiajcie Państwo z ludźmi, którzy mieszkają w pobliżu kopalni. Będziecie oddychać popiołem, a o wodzie zapomnijcie.
olaf 23.05.2019 11:42:53
WON Z TYM TRUJĄCYM BADZIEWIEM!!
ja 23.05.2019 11:35:20
TAK DLA KOPALNI!!!
ja 23.05.2019 11:27:17
Ludzie, nie zdajecie sobie sprawy jaki to syf. Te stare pryki z rządu zatrzymały się na węglu i maja w dup...... ludzi i środowisko. Jeszcze będziecie płakać, że wody nie ma, że drzewa nie rosną, że dzieci chore.
NIE DLA KOPALNI 23.05.2019 11:19:16
NIE DLA KOPALNI!!!!!!!!!
max 23.05.2019 11:18:27
Ja osobiście chciałbym się dowiedzieć jakie zagrożenia dla naszej natury w okolicy przyniesie ta kopalnia tym bardziej, że w okolicy mamy obszar chroniony doliny Warty, a wody podziemne na ile opadną? Nie mam wystarczających ubytków wody w naszym regionie i okolicy? A ile miejsc pracy będzie dla ludzi z okolic a ile dla ludzi z Bełchatowa bo o tym się jakoś nie mówi. Ta kopalnia to strzał w głowę panie Drzazgo
Rumcajs 23.05.2019 11:16:57
Nie dla kopalni !!!
Ekolog 23.05.2019 10:59:11
Mieszkańcy Sieradza obudźcie się. Radni miejscy ,powiatowi , gminni - wy nie zajmujecie sprawą kopalni pod Złoczewem, a to jest bardzo ważny problem dla mieszkańców. Panie prezydencie Pawle Osiewała , niech pan wreszcie wypowie się w /w sprawie. Niech pan zajmie stanowisko.

Więcej informacji

Zduńska Wola

Miejski Dom Kultury Ratusz w Zduńskiej Woli zaprasza na pierwszy w tym roku koncert z cyklu Miasto Muzyka Projekt! Na scenie w sali kameralnej pojawią się cztery kapele, w tym wyjątkowi goście z Włoch.

0

region

Filharmonia Łódzka zaprasza jutro na premierę albumu "Jidzie burzo!", na którym znalazły się pieśni ludowe z regionu łódzkiego w opracowaniu kompozytorów współczesnych.

0

region

Rodzice i opiekunowie już od 1 lutego mogą składać wnioski o 800 plus na nowy okres świadczeniowy - od 1 czerwca tego roku do 31 maja 2026 r. Formularze są przyjmowane tylko elektronicznie, a wypłata świadczenia odbywa się bezgotówkowo - na rachunek bankowy.

0

Teraz gra:

Nasze Radio 104,7 FM

Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie

Kontakt do studia

kontakt@nasze.fm

502 27 11 11

43 827 11 11

Co, gdzie, kiedy

31.01.2025

Koncert Noworoczny Uczniów PSM I st. w Sieradzu
Teatr Misjski w Sieradzu
Opowieść o wyprawie
Sieradz, Rynek 6

01.02.2025

Gala Sportów Walki
Hala Szkoły Podstawowej nr 6 w Zduńskiej Woli
10. kolejka III ligi futsalu: Ławeczkowcy - Futsal Team Parzęczew
Hala Sportowa w Warcie
Premiera albumu "Jidzie burzo!"
Filharmonia Łódzka

02.02.2025

Spacer ornitologiczny
Park im. A. Mickiewicza w Sieradzu
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
10ROSE & Bruno Mars
APT.
2+1Sylwia Grzeszczak
Latawce
3+9Damiano David
Born With A Broken Heart