25.02.2018 07:16:36
(Aktualizacja: 01.03.2018 07:41:37)
Zduńska Wola
Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych w Zduńskiej Woli
Dziś (01.03) w Zduńskiej Woli odbędą się obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Organizatorem uroczystości jest Stowarzyszenie "PAMIĘTAMY".
01.03.2018 r. (czwartek)
- 9:00 - Msza Święta w intencji "Żołnierzy Wyklętych", Bazylika Mniejsza p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, ul. Kościelna 20
- 10:00 - Marsz Pamięci "Żołnierzy Wyklętych"
- 10:15 – Uroczystości pod pomnikiem "Żołnierzy Wyklętych" oraz złożenie kwiatów
- 11:00 – Festiwal Pieśni Patriotycznych Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 dla Bohaterów Niepodległej Polski, ul. Parkowa 5
- IV Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych Tropem Wilczym 1963 m
Meta: plac Wolności 26
ws
Komentarzy: 67
Komentarze
Bohaterom część i chwała!!!
Zgadzam się z kazdym Pana slowem. Powinniśmy pamiętać o swoich bohaterach, a na tamte wydarzenia patrzeć przez pryzmat tamtych strasznych czasów wojny
wieś Zaleszany to była wieś kolaborantów! Proszę przeczytać ilu spośród tych kolaborantów, wymordowało wcześniej polskiej ludności cywilnej. Bury otrzymał rozkaz z góry, że ma spalić wioskę. Nie wiedział, że w domach, czy stodołach pochowała się ludność cywilna. Proszę wybaczyć, ale to była regularna wojna. Dynamiczna sytuacja, decyzję trzeba było podejmować błyskawicznie. Nikt nie będzie chodził po wiosce i się pytał, kolaborowałeś z wrogiem? Tak, jak pisałem wcześniej AK miała min. za zadanie ochronę ludności cywilnej. Przypominam, że to Polska była ofiarą. Najpierw Niemcy wypowiedzieli nam wojnę, potem wypieli się na nas alianci, a na koniec ruscy wbili nam nóż w plecy, a do tego jeszcze kolaboranci. Broniliśmy się, jak mogliśmy. Może w którejś z akcji, były podjęte błędne decyzje, to jednak nie oznacza, że AK nie walczyła w słusznej sprawie.
Jacy z was zatroskani obrońcy tych wszystkich zabitych litwinów, Białorusinów i ukraincow. Tak się jednak składa,że tego typu akcje były przeważnie odsetkami zamwymordowanie Polaków.Tyle w was jadu, byle oszkalowac swój kraj,wszystko co polskie,polskiego żołnierza. A może wy wogole nie jesteście Polakami?
Zduńska Wola pamięta o bohaterach
Jacy wy wszyscy krytykujący wyklętych jesteście dzisiaj mądrzy. Ale musimy patrzeć na nich w tamtych realiach, a czasy były takie że nawet sobie wyobrazić nie mozemy. A wy dziś pełni pretensji pewnie na ich miejscu pierwsi byście uciekali mając ojczyznę ...
Rajs objął dowodzenie nad oddziałem Pogotowia Akcji Specjalnej Narodowego Zjednoczenia Wojskowego. Jego zadaniem było zastraszenie i pacyfikowanie okolicznej ludności. W Zaleszanach zabito lub spalono żywcem 16 osób, w Puchałach Starych rozstrzelano 30 prawosławnych białoruskich chłopów. W późniejszych akcjach w Zaniach i Szpakach zamordowano 31 cywili.
Jak więc określić mordy dokonane przez oddziały "Burego"? W gruntownym śledztwie IPN zakończonym w 2005 roku, stwierdzono, iż "doszło do zbrodni przeciw ludzkości o znamionach ludobójstwa". Drugi element definicji pojawił się, ponieważ rozkazy jasno mówiły o mordowaniu wyłącznie ludności białoruskiej. Winą za zbrodnię IPN obarczyło Rajsa.
To jednak niejedyne plamy na mundurze "Burego", który w partyzantce otrzymał stopień kapitana. W jednym z pacyfikowanych domów żołnierze "Burego" zgwałcili nastoletnią dziewczynę, zaś inną 18-latkę zastrzelili po nieudanej próbie zgwałcenia.
23 czerwca 1944 roku do Dubinek wkroczyli żołnierze 5 Wileńskiej Brygady AK legendarnego majora Zygmunta Szendzielarza "Łupaszki" i dokonali tam pacyfikacji ludności cywilnej.
Doszło tam między innymi do tego, że wyprowadzono przed dom i zastrzelono matkę, która miała dziecko na rękach. Strzelano właśnie głównie do kobiet i dzieci. W całym rajdzie – według ustaleń znakomitego historyka Pawła Rokickiego - zginęło około 70 osób.
Nie podadzą ci przykładów bo oni tylko wiedzą że mają pisać że wszystko zle
Szkoda,że nie mogłam być, ale popieram takie inicjatywy
Ale pełno zaciętych komuchów pod tym artykułem. Nie mogą patrzeć jak nasz kraj oddaje cześć swoim bohaterom. Wszystkich pozdrawiam!
Którzy żołnierze wyklęci, dokonywali czynów niegodnych. Bardzo proszę o przykład.
Na tzw. Łączce- terenie wokół dawnego aresztu przy Rakowieckiej w Warszawie odnaleziono już około 300 ciał ludzi zakatowanych w latach 1945-56 przez ówczesną UB-cję, ginęli często strzałem w tył głowy. Pytanie, kto zabijał w ten sposób, dlaczego ci ludzie byli chowani w zbiorowych, bezimiennych mogiłach. Otóż razem z takimi ludźmi pochowany był tam również Rotmistrz Pilecki i wielu ponad wszelką wątpliwość zasłużonych bohaterów (nie żadnych bandytów). Czy śmierć tych ludzi w okresie u schyłku i po wojnie, dokonana w taki a nie inny sposób nie jest wystarczającym dowodem na to, że zostali zabici bo byli niewygodni dla nowopowstałej władzy. Pamięć o takich bohaterach czci większość ludzi chodzących na takie uroczystości. Nikt przy zdrowych zmysłach nie czci bandytów, którym udowodniono, że kradli, bili (nierzadko nawet zabijali) i gwałcili. Ale zdaniem większości jak widzę, fakt istnienia w szeregach Wyklętych bandytów, powoduje, że bohaterów czcić już nie wolno. Quo Vadis Polsko?
rzeznicy z ub niedlugo bohaterowie chwala Buremu
Duma z dokonań żołnierzy wyklętych nie może oznaczać, że w imię pięknej patriotycznej legendy będziemy usuwać z historii te epizody, które do niej nie pasują. Nie możemy wymazywać patriotyczną gumką myszką niewygodnych faktów. Historia była, jaka była, i my jej nie zmienimy. Nie jesteśmy przecież komunistami, żeby cenzurować własne dzieje.
Trzeba jednak pokazać proporcje.Zbrodnie dokonywane przez żołnierzy wyklętych były marginesem działalności podziemia. Przez jego szeregi przewinęło się 120 tysięcy ludzi i zdecydowana większość z nich nie ma krwi niewinnych na rękach. Ale trzeba się uczciwie skonfrontować z faktami, które świadczą o tym, że niektórzy wyklęci dopuszczali się czynów niegodnych.
do Historyk-Tobie ku rozwadze. Szkoda, że nie wspomniałeś w tym kontekście o 11 lipcu 1943 i rzeźi wołyńskiej. Wiesz w jaki sposób ludzie byli mordowani? Nie będę przytaczał przykładów, gdyż redakcja zapewne tego nie wyemituje. Poczytaj książki, na szczęście żyjesz w wolnym kraju. Jest ich mnóstwo. Wiesz ilu zginęło Polaków z rąk tych bestii? Bo to nie byli mordercy, to były bestie w ludzkiej skórze. Ok 100 tys Polaków wymordowali w bestialski sposób. I Ty chrzanisz coś o rewolucji hrubieszowskiej?Żołnierze Wyklęci, a do 1945 AK miała min. za zdanie ochronę ludności cywilnej. Skoro była regularna wojna i wszyscy walczyli ze wszystkimi, to jak myślisz, co mieli zrobić Ci, których niektórzy nazywają (zresztą słusznie) ostatnimi rycerzami rzeczypospolitej? Mieli pozwolić tym bestiom na dalsze bezkarne mordowanie polskiej ludności cywilnej?
Wszystkie negatywne zjawiska, które występowały w szeregach powojennego podziemia, występowały w każdym innym wojsku. Swoje czarne karty ma armia amerykańska, brytyjska, francuska, a nawet Armia Krajowa. Wystarczy przypomnieć tzw. rewolucję hrubieszowską z wiosny 1944 roku. Oddziały AK i Batalionów Chłopskich spacyfikowały wówczas szereg ukraińskich wiosek zabijając 1500 cywilów. Czyli mniej więcej tylu, co we wszystkich dużych pacyfikacjach dokonanych przez Żołnierzy Wyklętych razem wziętych! (http://www.nasze.fm)
Tęsniącym za okupacją sowiecku ku rozwadze: ""Krwawa okupacja sowiecka bestialstwem przewyższyła niemiecką. Aresztowania w każdej wsi, mordy, gwałcenie dziewcząt, grabież. Aresztowanych dziesiątki tysięcy; wywożą w nieznanym kierunku na amerykańskich samochodach lub torturują nagich w lochach z wodą".
— raport ppłk Władysława Liniarskiego do Centrali i Komendy Głównej Armii Krajowej, 27 marca 1945 roku[9] Aleksander Gella, Zagłada Drugiej Rzeczypospolitej 1945–1947, Warszawa 1998, s. 95.
dla tych, którzy piszą, że wyklęci to bandyci, mam serdeczną prośbę. Nie podoba wam się obecny kraj i to, że do łask wracają ludzie, którzy do końca walczyli najpierw z niemcami, a później z żydokomuną o wolną Polskę?Wyjedzcie do rosji, albo do koreii północnej, tam miejsce dla towarzyszy.
mądrale przeczytajcie sobie jakieś książki, spotkajcie z kimś mądrzejszym od siebie, a dopiero zabierajcie głos. Swoją wiedzę ograniczacie tylko do linków, i do tego o powiedziała pani Hela. Słyszeliście o oddziałach pozorowanych? Wiecie co to jest? Nie? To zacznijcie od tego, a będziecie wiedzieć dlaczego władza ludowa (bolszewicka) nienawidziła tych ludzi. Chwała bohaterom!
do Makary 23
"zdradzieckie mordy" to cytat z szefunia?
Kolejne święto polityczne, bo z prawdą nie ma nic wspólnego.
I jeszcze szkołę w to wyciągnęli. Szok... nie popieram
Rotmistrzem Pilecki to bohater a reszta tzw. wyklętych to banda walcząca z bezbronną ludnością Polski.
Znów zrobili sobie imprezę z urzędu bez poinformowania mieszkańców i firm, aby spodziewali się utrudnień w ruchu, że nie wyjadą, że stracą pieniądze, ponieważ umówili się akurat na dziś, by podpisać umowę z klientem, że jak ktoś zacznie umierać to nawet karetki nie przepuszczą! Gratulacje! Zduńska Wola wygrywa konkurs na całkowity brak organizacji, brak systemu komunikacji, co tylko i wyłącznie świadczy o braku kompetencji i umiejętności osób zarządzających. Cóż szkodziło, by oddelegować osobę z urzędu na dzień wcześniej z informacją, że niestety droga będzie zamknięta. Cóż szkodziło wysłać na 30 dni wcześniej (wg urzędu czas na rozpatrzenie pisma) oficjalne pismo informujące o trudnościach związanych z dzisiejszymi obchodami.
Mazurkiewicz weź się do jakiejś normalnej roboty. Co ty zrobisz bez tego plebana z Bydgoszczy. Bezrobocie tylko. Całe życie na podatkach ludzi.
Tzw. żont będzie dziś zabierał stopnie woskowe, a kiedy zabiorą np. doktoraty z marksistowskiego prawa pracy?
Wy byliście tam gdzie oni ja gdzie zomo
Miasto naszych dzieci....już fuchy dostali w państwowych spółkach opłaciło sie ? A jakże teraz nam miasteczko dajcie bo jeszcze trochę dzieci znajomych zostało .Ryba
ja proponuję żeby p. Milena z tym panem na zdjęciu co tydzień zwoływali marsz to natychmiast Zduńska Wola stanie się dostatnia - mlekiem miodem płynąca. Żałosne to jest że nie mają oboje nic konkretnego do zaproponowania, TYLKO MARSZE.
Ludzie jacy wy jesteście miałcy vw tych komentarzach.
re: jan;-------- ty jan chyba naziol z onr . widzisz ilu jest takich jak ty ?? może tylko 10% społeczenstwa. 90 % jest nas normalnych i wcale nie ubecy :):):) ci z ub juz raczej nie żyją , a na pewno kompem raczej się nie posługują . oby tacy jak ty nigdy juz nie poszli w ślady tamtych i nie czynili tego co ci lesni- wykleci narobili.
To na pewno ubeckie wdowy, pedały, lewactwo, feministki, rowerzyści i ci chodzący w futrach. Tok rozumowania odpowiadający potencjałowi intelektualnemu wyborcy pisu.
Ubecy się uaktywnili w komentarzach.
Przygotowywali się chyba cały luty.
cd. dokonań tych bohatyrów....
Świadkowie jeszcze żyją. Niedawno rozmawiałem z panią Eugenią z rodziny Olszewskich. Dziś ma 81 lat, ale dokładnie pamięta jak oddział kpt Rajsa wszedł do wioski i jak umierała jej siostra:
„Siostra Mania szła za tatusiem. Zaczęła krzyczeć. Wtedy ją kulka trafiła w usta (Eugenia pokazuje) i wyszła z tyłu głowy o tu. Gdyby dostała w serce to szybko. A tak? Siostra przebiegła przez ulicę, upadła pod wierzbą. Z bólu nogami powybijała w ziemi jamy, głębokie aż do kolan. Paznokcie u palców poogryzała wszystkie. Dopiero sąsiadka katoliczka powiedziała tamtym, że siostra bardzo się męczy. Wtedy ją dobili”.
trochę prawdy o tych wykletych zwanych bohatyramy należy znać ....
ofiary jednego z tych bohatyrów zwanym
kapitan Romuald Rajs pseudonim „Bury
Jego oddział pacyfikował w styczniu i lutym 1946 leżące niedaleko wsie: Zaleszany, Zanie, Szpaki i Końcowizna. Pacyfikacja polegała na paleniu i zabijaniu ludności cywilnej. Najmłodsza ofiara w Zaleszanach, córka Tatiany Leończuk miała 7 dni (dziewczynka spłonęła żywcem), inne dzieci było niewiele starsze Konstanty miał 3 lata, Sergiusz 6 miesięcy.
Miałem się nie wypowiadać, w tym roku siedzieć cicho, nie denerwować się świętem bandytów ale nie! Coś napiszę
zdunskowalanie nie pozwólcie by Pileckim wycierano sobie zdradzieckie mordy
bury bohater tepil ormowcow
msza za bandytow. i jak tu chodzic do koscioła ??
Bury tepil ORMOwcow a to akurat popieram
chamstwo i prostactwo z was bije
25 maja w SIERADZU odbedzie sue MARSZ PAMIELCI PILECKIEGO wiec przyjdz zobacz i nie mamlaj ozorem ze Bury to bohater bo PILECKI To jest bohater dopiero. Po marszu w Teatrze bedzie koncert na czesc PILECKICH w wykonaniu rodziny Kaczmarek
A to dziewczę co tam stoi na zdjęciu to po co zabrał, żeby sztalugę trzymała?
1 marca 1945 r. - ostatnia szarża w historii polskiej kawalerii. Podczas walk o przełamanie Wału Pomorskiego pod Borujskiem kawalerzyści 1. Warszawskiej Samodzielnej Brygady Kawalerii przeprowadzili szarżę na pozycje niemieckie. Ułani, wsparci 2. baterią z 4. Dywizjonu Artylerii Konnej, przegalopowali wykorzystując sprzyjające warunki terenowe, minęli polskie czołgi i zaskoczyli Niemców, zaatakowali i zdobyli Borujsko. Dowódcą szarży był por. Zbigniew Starak. Uczestniczyło w niej ok. 220 żołnierzy; poległo siedmiu, a dziesięciu zostało rannych.
duzo komunistow tu pisze jednak zyja maja sie dobrze
my mamy swojego czlowieka honoru
Burego bandytę też będziecie chrzcili?
Jacy oni wyklęci? Mordowali i grabili prostych ludzi POLAKÓW !
Dla przypomnienia, rodziny ofiar tych"bohaterow "jeszcze żyją i zaswiadczaja o ich nikczemnych i wyjątkowo podlych czynach.
A dlaczego w kinie nie wyświetlili filmu "Wyklęty" reż. Konrada Łęckiego? Film za dużo prawdy pokazuje? Hipokryzja z tą mszą...
ale jaja, wszystko na co stać tą dwójkę to marsz dla zduńskowolan, żałośni są !!!
Tzw. żołnierze wyklęci nie byli żadnymi żołnierzami bo 19.01.1945 roku na polecenie Rządu Polskiego w Londynie Armia Krajowa została rozkazem dowódcy Bora Komorowskiego rozwiązana a jej żołnierze wezwani do zaprzestania walki i włączenia się do odbudowy zniszczonego kraju rządzonego nie przez jakichś tam komunistów tylko przez Rząd Jedności Narodowej uznany przez 4 wielkie mocarstwa. Ci, którzy nie wykonali rozkazu wodza naczelnego AK winni stanąć przed sądami wojskowym...
Swirusy. Zajmijcie sie dniem dzisiejszym i przyszloscia. Pokażcie co sami potraficie, dajcie cos od siebie, a nie róbcie swej wątpliwej jakości kariery na plecach tych co faktycznie kochali Polskę. Jesteście biednymi, ubogimi frustratami. Jesteście przy władzy, ale współczuje wam takiej władzy.
A ciekawe czy pamietają kultowe hasło "miasto naszych dzieci"?
Pamietamy ale co pamietacie jak Was na świecie nie bylo
Honor - Ojczyzna! Bo ja w jakiegoś boga nie wierze.
Pilecki wspanialy bohater i na drugim biegunie tez wyklety Bury.Gdzie prawda gdzie falsz
zduńskowolanie nie szargajcie imienia bohatera jakim był PILECKI
Przecudnej urody Milena
By żyło się lepiej , zróbmy kolejny marsz. :-)
Śmiać mi sie chce z tych obchodów. Tu nie chodzi o pamięć tylko taka moda, która powoli gaśnie. Bo tak wypada itp takie to wszystko pompatyczne i sztuczne. Beka!
Polskie Siły Zbrojne z tego okresu to: Brygada Strzelców Podhalańskich (Narwik); Brygada Strzelców Karpackich (Tobruk); I Korpus Polski z Polskimi Siłami Powietrznymi w składzie Royal Air Force , Polską Marynarką Wojenną w strukturach Royal Navy, Samodzielną Brygadą Spadochronową oraz przede wszystkim 1 Dywizją Pancerną gen. Maczka (Falaise); 2 Korpus Polski gen. Andersa (Monte Cassino, Ankona, Bolonia); „wykreślone” aktualnie z historii Polski I i II Armia LWP (Lenino, Budziszyn, Berlin) oraz w kraju ZWZ a później AK i również wykreślone obecnie z historii Polski - BCh i GL przekształcona potem w AL.
rok wyborczy bedzie sie dzialo
Jeszcze 3 lata temu i wcześniej nie pamiętali. Teraz takich pamiętających jest dużo, a korytko nie za duże i dopchać się będzie ciężko
I tradycyjnie twarzą święta jest rotmistrz Pilecki, niewątpliwy bohater, a w serduszkach świętujących, jak zawsze bandyci z NSZ
BÓG - HONOR - OJCZYZNA
Więcej informacji
Teraz gra:
Nasze Radio 104,7 FM
Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.